Буш и беззъбието на армията ни



Тая истерия със сигурността на американския президент взе да ми идва в повече, а аз дори не живея в София. То не е затваряне на улици, то не спиране на джиесеми… и медийна истерия, разбира се.

Снощи обаче, докато бях на гости мернах по новините кадри от пристигането на Буш на правителствената аерогара. Посрещаха го, както е по протокол, министъра на външните работи и почетен гвардейски шпалир. Какво бе учудването ми обаче да видя, че щиковете от пушките на гвардейците бяха махнати.

Ето как изглежда пушката, с която българските гвардейци участват в официални държавни мероприятия:

Картинката е кликаема

Нарича се СКС и както виждате, има сгъваем щик отдолу. Съжалявам, че нямам снимка как на летището тия щикове на българските гвардейци бяха не сгънати, а демонтирани, изобщо махнати от пушките. Ето снимка от срещата с Първанов пред Незнайния войн – ясно се вижда, че пушката е без щик:


Снимка: в. Сега

Аз не страдам от излишен национализъм, даже от никакъв не страдам: изобщо не ми дреме за това дали е силна армията ни (макар с Националната гвардейска част да ме свързват скъпи спомени, но за това – като си сканирам снимките).

Но въпросът за международните отношения не ми е чужд. Гвардейската рота всъщност не е бойна част – тя е символ на българската армия, на готовността ни да защитаваме достойнството на българската държава. Гвардейците са олицетворение на традицията ни, на войнската ни история – тези неща може да нямат реално значение за днешното ни битие, но имат значение на международната политическа сцена. Всъщност, да се посрещат всякакви делегации с военни почести е начинът в официалния междудържавен протокол приемащата страна учтиво, но твърдо да каже на дипломатически език “ние сме суверенна държава и вие идвате тук само защото ние ви позволяваме да останете“. Символично показване на гръбнак, един вид.

Преди няколко години, когато служих, посрещнахме Владимир Путин. Мерките за сигурност бяха наистина големи, но не се стигна до спиране на движението за повече от час в центъра, а това да се свалят ножовете от пушките на никой даже не му е минало през ума. Човекът даже се приближи да огледа войниците на една педя от вдигнатите им щикове.

Такъв дипломатически гаф със САЩ днес не съм очаквал. Просто нямам думи за гъзолизието на някои хора, които са готови да извадят зъбите на армията ни, дазабравят вика “На нож!” с който България е печелила славни победи, да се изсерат на държавните ни традиции само за да угодят на чужда държава. Пак повтарям – тия неща нямат никакво значение за мен като човек, но в международната политика, в протокола, са важни и имат значение за мен като гражданин на страната ни, защото престижът й страда от това.

Ще ли подобря формата си?
Смъртни грехове

Коментари

  1. наистина е грозно и леко позорно без щик. и полицаите пазят без пистолети… да не би някой да се е продал за 5 бона и да гръмне БУШмена 🙂

  2. Интересен поглед върху нещата – не съм гледал въпросния репортаж, но ако наистина е било такова положението, имаме пълното право да се чувстваме ядосани и унизени.
    Но нека сменя темата.
    На няколко места в текста казваш, че това няма значение за теб като човек. Това ми намирисва на опити да се дистанцираш от собствената си позиция, което просто нямам как да стане. Тя или се върти, или не се върти – няма средно положение. 🙂
    Бъди по-категоричен, застани зад думите си. 😉

  3. Аз като радетел на добрия дизайн, също съм възмутен от този принудителен редизайн на пушките. Ако имах власт в ръцете, щях да организирам нещата много по-ефективно. Империализмът е световно зло. Само талантливи многопрофилни дизайнери като мен, с усет към живото изкуство, могат да му се противопоставят!

  4. @Боби – да ти отговоря не е лесно. Както не е лесно и да дефинирам собственото си виждане за нациите, държавите, национализма и държавността. Но нека го кажем по различен начин: на мен изобщо не ми дреме, че някакъв македонец е направил карикатура на Левски в блога си – това си е негова работа. Но ако на сайта на президента на Македония имаше подобна карикатура, това става междудържавна работа. Аз на нашата държава й плащам, за да поддържа… държавност.

    Разликата е, че национализмът според мене няма място като личностна идеология – обяснил съм защо в статия. Но за държавата той е важен – аз се гордея със своите си постижения, държавата се гордее с постиженията на гражданите си, с историята си, с националното си достойнство. Аз защитавам личната си чест, ддържавата защитава националната чест.

    Аз лично може да не съм много държавен, ама държавата затова съществува. Държавните символи, целят протокол на международните отношения има една цел – да ги вкара в едно русло на стабилност, да ги формализира.Защото междудържавните отношения са като междучовешките отношения – аз мога да не говоря с който не ми е приятен, ама когато говоря, изисквам определено количество уважение от него. Щом държавата ни е склонна на такива унизителни отстъпки от протоколните си традиции, как можем да очакваме, че ще покаже гръбнак при защитаването на интересите ни при последвалите преговори?

    @MNAME – ще гласувам за тебе, не се притеснявай 🙂

  5. Абагар е магаре.
    11/06/2007 - 15:24

    Браво, хубав пост.
    В ББС четох, че на албанските гвардейци и пушки не им дали да носят на посрещането на Президента.

    Братски държави.

  6. Димитър Н. Mитев
    11/06/2007 - 18:42

    Четейки и материала и коментарите си представих за момент, че от самолета слиза Кадафи – какво правим тогава!?

  7. Съгласен съм напълно с пост-а.
    И друго. Буш като го е страх да си стои у тях. Вярно виновни сме ние. Аиде за полицаите без пищови съм съгласен. На полицията в тая държава и аз не и вярвам. Но, наистина, какво говори за една държава факта че тя не може да избери до 10(или колкото бяха гвардейците на летището) човека в които може да има пълно доверие. Въобще що за народ излиза че сме ние щом не можем да вярваме в собствената си представителна институция избирана все пак внимателно. А за Буш мога да кажа само едно: ако Алкаида тръгне да го атентира, те трябва да са най кухите лейки по цялата земя. Няма по голямо наказание за братския американски народ от президента Буш. На мястото на талибаните бих помогнал ако е възможно Буш да вземе още един мащаб та тотално да си осере държавицата

  8. Аз тази истерия с Буш(мена) не съм я следил, но евала че си забелязал това въпиющо гъзоблизане! Браво и за добрия коментар по темата, разбира се;)

  9. GMailDrive2
    17/01/2008 - 22:43

    Как така става, че “Аз не страдам от излишен национализъм, даже от никакъв не страдам: изобщо не ми дреме за това дали е силна армията ни …” , веднага след което “Но въпросът за международните отношения не ми е чужд. Гвардейската рота всъщност не е бойна част – тя е символ на българската армия, на готовността ни да защитаваме достойнството на българската държава…” …

    Мислиш, че една гвардейска рота, колкото и да си скъпи спомените ти за нея, може да защити държавата ? Че точно гвардейската рота е съставена от връзкари лентяи, които по цял ден кибичат, и ако опре ножа до кокала първи ще хвърлят пушките и ще избягат, а тези дето биха защитили държавата, може би дори и не са чували за гвардейската рота. И после как така някой има готовност да защищава държавата, след като не му дреме колко е силна армията ? С какво ще я защитава, с ръце в джобовете ли, и с клавиатура и джойстик в мешката ?

    Ако не ни дреме за армията, за какъв ни е да дремем за гвардейската рота ? Тя я сивмола на армията – кьопава армия, кьопава гвардейска рота …

  10. Всъщност, докато армията у нас бе наборна, гвардейската част (състои се от 6 роти+1 дивизион) нямаше изобщо никаква роля в отбраната на държавата ни. Тъй като времето на службата бе малко, гвардейците (вкл. и аз) бяха подготвяни само за представителни мероприятия и не им бе давана никаква бойна подготовка – просто нямаше време за това.

    Разбира се, теб това не те интересува – ти си просто глупак, който се опитва да каже нещо в защита на средновековните си идеи, но и той не знае какво. Е, опитай пак, може да си поумнял до тогава, макар да се съмнявам 🙂

  11. GMailDrive2
    18/01/2008 - 18:05

    А сега когато армията не е вече наборна, гвардейската част има вече някаква роля ? Хайде стига глупости на търкалета. Гвардейската рота е една представителна натруфена част и нищо повече. Боли го макарона някой, дали имат щикове или не.

    Интересно как така от едно мнение разбра, че имам средновековни идеи ? Да не си ял на баба Ванга …

  12. Идеите за национализъм наричам средновековни 🙂

    А гвардейците, които са професионални получават същата бойна подготовка, която и останалите обикновени кашици. Доколко тя е релевантна на съвременните условия и начини за водене на бой не се наемам да кажа.

  13. Димо Бургията
    04/02/2008 - 00:50

    Хайде стига сте спорили. Така или иначе, всеки си има гледната точка, и си я защитава. А по темата мога да кажа следното. Нищо ново не се видя и тоя път от страна на политиците ни, и както винаги показаха, че са достойни единствено да ближат задници и да правят свирки. Така стана и при идването наскоро на Путин. Ами все пак господа политиците имат и бизнес да въртят, да не мислите че им е много лесно?! Те държавните интереси не са чак на първо място. Абе с две думи, имам чувството през последните 10 – 15 години, че у нас се вихри яка порно – индустрия, а порно – звездите са политиците, и редовно им гледаме продукциите по телевизията. Жалкото обаче е, че ние винаги, ама винаги сме пасивната част, да не го кажа с друга дума.

Leave a Reply

Задължителните полета имат *