Ордени и пенсии и за манекенките, моля


Видният културен, политически и икономически мислител Вежди Рашидов сметнал, че държавата не прави достатъчно за естрадните певци, ами трябва да им дава ордени, които вървят с парични награди. За да им били спокойни старините, че били дали много на България. Че те ли са единствените, които са дали на България?!?

Да оставим настрана въпроса, че ако от мене зависеше да оценявам качествата на музиката им и на база на това да вземам финансови решения, 99% от естрадните певци бих ги обложил с допълнителен (плосък, за да ги е яд социалистите) данък върху доходите им в размер на 99%, който данък да отива в специален фонд за обезщетяване на морално, емоционално и слухово пострадалите от бездарното им пеене, което от десетки години сме принудени да слушаме  по държавните радио и телевизия. В случая с лили иванова се налага и компенсация за получилите психически и зрителни разстройства от външния вид и облеклото й – които хора са толкова много, а уврежданията им токова сериозни, че специално за нея май ще се наложи конфискуване на цялата собственост и допълнителен принудителен труд. Този труд си нямам идея какъв може да бъде, но пеене или показване пред хора няма да включва със сигурност, за избягване на допълнителни увреждания на невинни граждани.

Проблемът е в самата идея да се дават държавни пари на хора, които практически цял живот са били на държавна хранилка и никак не са бедни. Даже точно обратното. По времето на комунизма естрадните изпълнители бяха сред малцината, които не бяха на заплата, а на заработка, така че доходите им ги поставяха сред елита, много над обикновения човек. А след това, те продължиха да съществуват единствено благодарение на връзките си в националното радио и телевизия, на старата мрежа от “културтрегери” които си пускат един на друг песните по предаванията, канят се един друг за участия в разни политически, възпоменателни и други концертчета, годишнина на Хачо Бояджиев, нова година по Канал1 и т.н. събития с тлъсти бюджетни хонорарчета.

Проблемът е в идеята да се дават държавни пари на определени хора за “държавни заслуги” към изкуството. Истинското изкуство винаги и по дефиниция е независимо и реакционно. Управляващите не обичат независими и реакционни писатели, композитори, поети, художници – защото те твърде често ги критикуват. Държавата обича удобно нагъзената към нея “култура”, която я възхвалява така, както естрадните, заедно с голямо количество поети, писатели, художници и скулптори, възхваляваха комунизма преди и “творяха” по поръчка. И естествено, държавата ще дава ордени и пари само на така нагъзената култура. На Веселин Маринов за великия му полицейски хит. На поетесата, възпяла Бойко Борисов в елегия преди година. На Абрашев, написал соната във възхвала на тогавашния премиер Симеон Сакскобургготски…

Проблемът е в идеята да се осигуряват “спокойни старини” само на избрани и да има специален закон за пенсиониране на естрадните певци. И на разни други “заслужили” като военни, полицаи и … жени.  Като друга идея на “културното” министерство отпреди – балерините да се пенсионират млади, защото не можели да танцуват над определена възраст. Сякаш човек се ражда с една професия и трябва да я върши до гроб, а друга не може да подхване. В тоя дух предлагам и манекенки и фотомодели да се пенсионират на по 25 години – защото на по-голяма възраст не могат да работят като такива.  А и все пак са дали на България много повече с външния си вид, отколкото естрадните с пеенето си. Щях да напиша че и повече свирки са направили, ама се сетих че няма да е вярно, щото бездарни парчета как мислите се пробутват в роднинско-поебателния свят на държавните радио и телевизия…

Проблемът най-вече е в идеята да се делят пенсионерите на “достойни” и не толкова достойни. Всички са равни, но някои са по-равни от другите…

Империализмът и робството
Криворазбрана коректност

Коментари

  1. Дончо
    02/09/2010 - 07:36

    Long, сега ще скочат феновете на Лилито и ще те направят на пух и прах (феминистките ти вече ги отказа 🙂 ). Справедливо е да кажем обаче, че Лили по радиото не звучи чак толкова зле. Виж, съвременните Миро, Шошо, Мошо и Мици (или каквита са там) са от боклук по-надолу.

    Категорично обаче съм несъгласен да се дават ордени вместо пенсия. Както аз (и ти вероятно) мислиш/плащаш за пенсия от първия си работен ден, така и те трябва да го сторят. Оправданието, че от пеене нямали време, е смехотворно 🙂

  2. Има известни недоразумения.Но времето изглажда всичко.

  3. Да, напоследък господата управляващи сякаш се борят кой да даде по-абсурдна идея…

    Уж криза, няма пари за образование, няма пари за здравеопазване, обаче явно става въпрос че няма пари за “лошия материал”…

  4. Комунистическа му работа. Принципа разделяй и владей действа в пълна сила – няма пари за пенсии, ама да не ни се сърдят много много, ще предложим пенсии само на определена група хора. После естествено обществото се възмущава “ама само те ли са заслужили” и няма проблем – и на тази малка група хора ще отрежем обещаните пенсии – всички са доволни :).

  5. Дончо, феминистките мене много ме обичат, защото и аз съм феминист, па макар и недотам политически коректен 🙂

  6. Мануела
    02/09/2010 - 09:40

    Лелеее, сега те изядоха с парцалките баш на рождения ти ден! Особено за баба ни Лили.
    Иначе това са хора, свикнали да си мрънкат и да си искат, без капка срам.
    Баба Лили миналата година направо сцепи мрака в едно от предаванията на Карбовски. Първо, двамката бяха заформили някаква много нездрава връзка и той й държеше ръката по пресконференциите й. Второ, тя се скъса да обяснява как едва ли не умира от глад, въобще почти няма пари, пеела за жълти стотинки и това на фона на свръхкичозния й мезонет. Един час бях в потрес, след това два часа – в още по-голям.
    Аналогичен е случаят с другите естрадни “звезди”. Независимо как живеят, те ще продължават да натякват, че са недооценени и че вездесъщата Майка-Държава трябва да им даде.

  7. Абе кой дава на Мадона удръжки?! Жената си направи модна линия и какво ли още не, за да не се оплаква като тотално се сбабяса, че нямала пари! Тъй като нашите “певци” са свикнали да им се угажда и се гледат като “знаменитости” не знам на какво отгоре при повечето, няма и да си мръднат пръста и да се насочат към друга сфера, след като вече не могат да пеят както може би са можели едно време. Лили – да имала е хубави песни, ама стиловете в музиката се менят. Ако искаш да си на високо ниво, би трябвало и ти да се нагласяш според тях, а не да продължаваш да правиш песни, които са се слушали преди 30 години, че и нагоре..

    П.С. Миро го уважавам. Поне може да пее. Останалите за нищо не стават…

  8. тц, не може 🙂

  9. Всеки си плаща за гяволъците.Осигурявали се на минимума,а сега се обиждат на 200 лв.пенсия.А защо не се види какви имоти,ценни вещи,звукозаписни студиа и т.н.притежават.Те с минимална работна заплата ли се правят?Пък ако поразсъждаваме за това,кои са звезди и кои не,чалгаджийките ще са с едни гърди напред,което означава най-отпред.А те ще се обиждат и на 2000 лв.пенсия,защото само смяната на силикона не може да им покрие.Така че,кой каквото си надроби,да си го сърба!

  10. Спас Колев
    02/09/2010 - 11:35

    Абрашев умря, лека му пръст, та няма да закачи от тези кярове. И тая работа била като капитализма – по-силният печели. 🙂

  11. Тука вече няма, как да бъда по-съгласен. Може би театралните и филмовите ни артисти (заслужилите, от които са не повече от 10 души) са в по-тежко финансово положение и почти нямат доходи, но на разни Лили-та (която от личен опит мога да определя в емоционално и интелектуално отношение като самоходно лайно) трябва да им се наложи затвор по… забравих, кой беше член за уронване престижа на републиката. Това са хора, които са получили много повече, отколкото са заслужили, още когато половината хора тук не са били родени и продължават да получават, въпреки че не си мърдат пръста да работят от десетилетия.

  12. Градската самодива
    02/09/2010 - 12:32

    Нещо ми става…прочетох заглавието като “оргии и пениси за манекенките”.

  13. хехе ами кой за каквото си мисли 😛

  14. Ивайло Христов
    02/09/2010 - 13:01

    Май нещата опират до дребни тарикатлъци от страна на “премъдрите”управляващи.Изглежда някой най-сетне им наби в кухите милиционерски глави ,че държава не се управлява както РПУ/ Районно полицейско управление/.Та първото ,на което ги открехна явно е старата политика на моркова и тоягата.Те пак не са разбрали-защото почнаха с тоягата ,но за умствените им заложби и това е огромен прогрес.
    Значи – щом си млад учен и не си доволен-тояга-няма БАН -има МАН/за незнаещите-модел ТИР/.Щом си артист-тояга-гегата и при овцете. Лекарите-ромски бой и кой на къде види.Тояга ,тояга ама стана много,пък идват избори…Та подсетиха “Мъдрите” и за морковчето
    И на кого да се падне-на въпросната гъзолижеща,негодна,некадърна, скапана и нагла гилдия.На тази паплач каквото и да дадат-все ще е кяр-те са на тази система -иначе още по живково време са си направили гушките.Значи -минава се по бедност-една пенсийка -колкото дал Господ/разбирай ББ /някоя тенекийка и готово.
    Виж -манекенките и чалгата-тях не ги мисля.Тяхната пенсия е сигурна -то при толкова шарани с кинти….

  15. Kulturtreger e nai-iakata duma na sveta. Kogato porasna iskam da stana kulturtreger.

  16. Работя с артисти от всякакви изкуства. Наистина не им се занимава да внасят осигуровки, а често няма и с какво (независимо изкуство е последното нещо, което се купува от моя приятел Българина)
    Но никой от тях няма да иска пенсия. Повечето си имат и “не-артистична” работа също, де, та може би от там…
    то няма и за какво – това са си чисти изгубени пари за тях, ако ги внасят. Работят си, ако изкарат по някой лев отгоре, си го влагат в материали за нещо ново, търсят нови начини и пътища, какво ще се хареса , какво ще се продава…
    Изкуството е такава сфера, че еединствената стойност на труда ти се определя от това дали и колко те харесва публиката. А това се монетаризира от само себе си, дори понякога да не е веднага.
    Но искам да видя жив истински почитател на Стефка Берова примерно, който да е готов да отиде на концерт и да си купи диск. Ако няма, ако ние не бихме дали пари за нейната музика, защо да ги вземат от данъците ни и да й ги дават.
    Ако произвеждаш нещо, което никой не иска да купи, повредата си е в твоя телевизор.

  17. Doncho, Миро не е цвете за мирисане, но за родната ни реалност е на много добро ниво. И вокално и инструментално. Пък и май само си композира.

  18. Абрашев трябваше и от НАТО да му пращат пенсия поради епохалното му творение “Фанфари за НАТО”.

    Компромисен вариант – дайте ми по един, или даже няколко ордена. 🙂

  19. изкуството не е труд / да не се бърка “труд” със “трудно” “трудоемко” и т.н / , изкуството е ….изкуство.
    труда е нещо което правиш /най грубо казано/ за да си осигуриш средства за препитание
    изкуството е нещо което ти идва отвътре и напира да бъде изразено без значение дали някой ще го оцени
    гилдията в България още от времето на соца е свикнала на държавна хранилка
    Държавна опера,Държавен театър, Държавна телевизия …кому са нужни????
    Артисти на заплата,връх на цинизма и простотията.
    Ако си добър артист хората ще си купят билет да те гледат
    а ако хората не си купуват билет тогава ти просто не ставаш и трябва да отидеш да доиш кравите на село нещо в което се предполага че си по добър.
    Смешен плач от смешни хора ,щях да се смея и аз ако не бъркаха в моя джоб

  20. Мариана
    02/09/2010 - 17:35

    Ако са си внасяли осигуровки, имат право да искат и съответните пенсии.
    По-дразнещото за мен е, че някои от тях да доста заможни, а в същото време реват за няколкостотин лева. Например само един стол в дома на Лиленцето Пиленцето сигурно струва повече. И (без да съм с лоша умисъл) даже няма на кой да ги остави. Защо иска още, след като няма нужда?
    А пък за тези, които са укривали данъци през последните 20 години не ми се говори изобщо. Когато са вземали хонорари, държавата е била мащеха, а сега изведнъж се превръща в майка и е длъжна да ги храни.
    Лошото е че ще стане както винаги – ще вземат не нуждаещите се, честните и талантливите, а гласовитите, нахалните и подлизурковците… :-(((

  21. Dora Zankova
    02/09/2010 - 17:38

    Da,izkustvoto e izkustvo,no to ne se pravi samo ot pevzi,kade ostanaha stotizite muzikanti,ozvu4iteli i disko vode6ti,na koito dokumentite im zaminaha v toja pojar ili navodnenie_Vreme e da se vzeme otno6enie i po tozi vapros da se osigorjat starinite na vsi4ki hora,ne samo da se 4e6em ezizite koi kolko 6te vzema a vsi4ki da imame dostoini starini

  22. Шезлонг
    02/09/2010 - 22:24

    Трябва освен трудов стаж и категория да им се води, това не е лека работа.

  23. Красен
    02/09/2010 - 23:09

    Другите винаги налагани като са заслужили са тем подобни спортистчета, които видиш ли прославили родината. Ситуацията е аналогична – точат държавни пари, ползват националния отбор за трамплин (както Малката Перука се уреди покрай Голямата перука), получават всякакви награди и хонорарчета от реклами, кампании и прочие, осигуряват се на смешни пари (поне доскоро беше така).
    Още помня как Мария Гроздева стана номер две във Вип Брадър, щото видиш ли била олимпийска шампионка по нещо си, била направила много за България и трябва до живот да я носим на ръце, че и накрая и пенсия да им даваме. Аман от такива наглеци. С нищо не са по-важни от останалите хора. Нито по-заслужили!

  24. Тия дни чета “Задочни репортажи” на Георги Марков и много бяс ме хвана от привилегиите, с които са се ползвали българските писатели. Предполагам, че не е било по-различно и положението на естрадните певци и други културни дейци. Не ми дреме, да си продадат вилите в Драгалевци, бахти. Баща ми повече от 30 години е работил с “олигофрени”, обучавал ги е, давал им е професия, интегрирал ги е в обществото и получава пенсия 100 и няколко лева. Той не заслужава ли достойни старини? Да се оправят.

  25. Следното изказване на Вежди Рашидов смърди на популизъм отвсякъде: “Хора, които 20, 30 или 40 години са защитавали самочувствието и идентичността на една нация с творчеството си и с таланта си, трябва да са сигурни, че държавата има своите лостове, за да може да им осигури самочувствието на старини.”

    Какво самочувствие и каква идентичност?! Освен, че е глупаво като цяло да имаш самочувствие от творчеството на твой сънародник, естрадните изпълнители не са известни никъде извън пределите на Република България. Да не говорим, че никой не ни гледа нас за нищо, още по-малко ни атакува, че да трябва да се защитаваме с творчество.

  26. Красен, при спортистите поне има някакъв обективен критерий кой е заслужил и кой не – медали от състезания. Докато с “хората на изкуството”, разбира се, държавата ще награждава само тия, които й угодничат и блюдолизстват.

    Д.Н. както казах в най-дългия абзац, не само не са защитавали самочувствието, ами даже са го прецакали.

    Колкото до “идентичността” изобщо не знам дали това е нещо хубаво, щото аз лично изобщо не искам моята идентичност да се свързва с такива като тях.

  27. Мануела
    03/09/2010 - 09:46

    Изказването на Вежди Рашидов лъха на неподправен комунизъм – да коткаме и натрапваме до отмала хората, които (уж) прославят невероятно нашата велика България. Оттам всички да живеем благо с мисълта колко сме велики, какви таланти неземни имаме и как Майката-партия доказва на света кой е номер едно сега.
    С подобни болни идеи се стига до това да си пратиш футболистите в трудов лагер, заради оливката им в ЮАР…

  28. Мома Ангелинка
    03/09/2010 - 13:47

    Браво Лонги, в супер форма си :))))!!!!!
    Ма как да не наградиш с медал такива заслужили хора бе…
    Най-сладкото в цялата работа е, че те си вярват 🙂
    Само прочети биографията на Роси Русева от най- гнусното предаване ever – “Следобед с Роси”!!!!!
    http://www.rossi-ruseva.hit.bg/m_02.html
    Чета и бавно си режа вените!!!!

  29. Мариана
    03/09/2010 - 15:37

    Моме Ангелинке, благодаря че ме насочи към това интересно четиво. Само не разбрах защо ти си режеш вените, като трябва да го направи създателят на сайта? 😉

  30. Мома Ангелинка
    03/09/2010 - 17:02

    Защо си режа вените ли? Тази жена е дъ фърст, дъ бест, дъ ултимейт!
    Даже е написала и книга:
    http://www.rossi-ruseva.hit.bg/m_05-01.html
    Петре, моля те , ако не повърнеш още на увода, ще бъда много щастлива да прочета твоя коментар!!!!

  31. А вижте ги бабите от Rolling Stones, в тоя пуст зъл експлоататорски капитализъм не им дават пенсии и затова на дърти години продължават да свирят, горканчовци 🙂

  32. Ангелинке ти отвори неподозирани за мен измерения на УЖАСЪТ.

    Иначе само да допълня, макар и не по темата, много дразнещо ми се вижда и ранното пенсиониране на военните

  33. ами не го гледай.
    то не че точно нашата армия е голяма сила, ама аз не искам някакви пенсионери да ходят въоръжени.

  34. Емо, тук отново стигаме до въпроса с манекенките и трябва ли да се пенсионират на 25, защото никой не иска да гледа стари манекенки.

    В случай, че не ти е ясно, проблемът е в по-широкото разбиране кога трябва да се пенсионира човек – когато не може да работи вече, или когато не може да работи конкретната си професия вече.

    “Старите” военни са на по 45 години и доста ми е трудно да повярвам, че 1. са внесли достатъчно пенсионни осигуровки, толкова, колкото някой който се пенсионира на 65, и 2. че не могат да работят нищо друго, освен да са военни.

    Човек не се ражда с татуирана определена професия на челото, с която трябва да се пенсионира. Ако не може или не го кефи да работи нещо, ще работи нещо друго. Аз нямам никакво желание да плащам осигуровки цял живот, за да може някоя манекенка (държаща автомат) да се пенсионира рано защото държавата смята, че тя не може да работи нищо друго.

  35. Тук, един човек го каза много точно, vihrena:
    След като не искат да ти купуват компактдисковете, трябва ли да ти плащаме под формата на събрани данъци…

    По тази логика, всеки, който го мързи да работи, ще реши да се занимава с изкуство (пеене, рисуване, танцуване и тн) и ще настоява после да му трансферират пари от нашите джобове, защото той прославял България…
    По отношение на военните, малко нещата там са по-сложни, тези индивиди са толкова увредени в продължение на 25 годишната си вярна “служба” към малоумията си, че после трудно успяват да се адаптират в реалния свят.
    В бившата ми фирма има един бивш военен, който се води HR мениджър, няма да ти обяснявам колко е увреден… и вместо да го играе “двигател на мотивацията на служителите”, той го играе “дисциплинатор”, чудя се само как не си е издействал и една килия, в която да вкарва провинилите се 😛
    От тая гледна точка се чудя, дали не трябва да ги освидетелстват, преди да ги пуснат на свобода

  36. Планков, военната служба ги е деформирала и направила негодни за едно, но квалифицирала и направила подходящи за друго.

    Едва ли работата на един дългогодишен програмист го е квалифицирала за физически труд, но това че не може да вдига тухли не значи, че е негоден изобщо нали? Така военната служба прави хората подходящи за ръководни длъжности на ниско ниво в производството, бизнес с охранителни дейности и т.н. Освен това, офицерите имат и висше образование с гражданска специалност – инженерни главно, а ако са работили това в армията, са специалисти по изграждане на съоръжения, експлозиви, корабоплаване, моторизирана техника и много други неща.

  37. Мома Ангелинка
    06/09/2010 - 16:29

    Помня историята за един провинциален театър, който поради ограничен бюджет наел бивш военен за специалните ефекти. В едно от представленията трябвало да се създаде илюзия за мъгла и пича спретнал такава диверсия, че обгазил до припадък актьори и публика.
    Така че независимо от висшето образование и безкрайните приложения, много бих внимавала с наемането на бивши военни. Принципно съм съгласна с казаното от теб, но пред вид реалноста по-скоро съм съгласна с Планков че им трябва освидетелстване.

  38. аз само не знам що не ги оставят да си кретат до 65 годишна възраст в тяхната си лудница, а им дават правото да се пенсионират
    ще рече човек, че са се изморили от пиенье и еденье…

    Извинявай, ама даскалите, миньорите и разни такива по-следва да се пенсионират на по-ранна възраст
    Даже е стар виц, че на даскалите след определена възраст в някои държави им забранявали да гласуват, щото вече не били с всичкия си… пък на други места ги подлагали на психотестване на всеки пет години 😀 😀 😀 😀 😀 😀

  39. Божидар
    09/09/2010 - 11:07

    Longanlon,съгласен съм с теб. Според мен наистина манекенките след 30-35 години им идва времето за пенсиониране.. Няма лошо да им дават ордени с парични награди,но след като приключат с кариерата си на манекенки,да ги видим тогава как ще тръгнат да работят някаква по-тежка работа и т.н.

  40. ами когато става дума за военни и за полицаи, не мисля че е удачно да се гледа на тях като на обикновени професии.
    това с ранното пенсиониране е просто морковче за да се подмамят хора там, и без това и образованието и заплатите и осигуровките им все са от бюджета.
    Освен като ултралибералкапиталисти не смятате че полицията, съда и армията трябва да са частни фирми.
    какво повече, може би държавата също трябва да е частна фирма…

  41. Не мисля, че има каквито и да е политически или идейно забележими “ултралибералкапиталисти” които поддържат тезата, че полицията, съда и армията трябва да са частни фирми.

    Не мисля, също така, че има нужда от “примамване” на хората в полицията и армията – те са (у нас) професии без особено високи изисквания за образование и квалификация, със сигурни и при това доста добри заплати, големи отпуски, в по-голямата си част не особено трудни. Това ги прави доста съблазнителни и кандидати винаги има.

  42. Калин
    09/09/2010 - 14:58

    Прав си!

  43. Аз пък доста естрадни песни харесвам, най-малкото, пораснала съм до някаква степен с тях, а Лили Иванова никога не ме е дразнела и така и не разбрах защо пък трябва да се правя на отратена от идеята, че ау, човек над 50 не се е скрил вдън гори тилилейски, ами продължава да пее, да се размотава насам натам и изобщо, да живее.
    Но всеки с вкуса си, нали. 🙂

    За оргиите и аз така го прочетох, та явно си е вече асоциативна верига, знам ли наистина.
    Колкото до това с пенсиите, грозна история ми се вижда, наистина. Не съм съгласна с идеята, че всички сме равни, ама тези конкретно са по-равни. Далече съм от идеята да ги пратя да просят, но за толкова години работа, сигурно имат някакъв трудов стаж и на негова база, едва ли ще умрат от глад. Особено ако количеството концерти и техни участия продължава с този темп.

    Само се чудя, как ги измислят такива, това спокойно подминава и “дУпетата” и открития “светия” по простотия.

  44. Според мене това си е нормативна кражба от пенсионен фон, където част от парите са мои – поне на теория.

    Пенсионирането трябва да настъпи при две групи от събития – когато не можеш да работиш (възраст, здраве, инвалидност) или (||) когато решиш да ползваш акумулираните вноски, с размер на пенсията определен от вероятния срок на ползване и натрупаната сума.

    В България границата между тези две съставки в пенсията е “омазана” – като дойде демокрацията уж щяха да се национализират Партийните (БКП) имоти и да се правят някакви фондове или да натрупват пари в тях – не стана.
    Та искаш ли пенсия – “висиш” като на карти на решенията на държавата – като няма пари тя вдига възрастта за пенсия и осигурява само “заслужилите”.

    Докато след няколко години се разбере, че и допълнителните фондове са “опапкани” и назрее поредният скандал – “кой взе нЕколко милиарда”.

  45. Гледай филми онлайн
    13/09/2010 - 15:20

    Подкрепям те!

  46. много ясно, че подкрепяш – нали трябва да си шибнеш линкчето. колко жалко, че e ноуфолоу 🙂

Leave a Reply

Задължителните полета имат *