Жега ли ви е?


Навън е приятно топличко, но на повечето хора като че ли това не им харесва…

Рекорден брой хора с топлинен удар за тая година били приели болниците миналата седмица. И всяка година по това време редовната новина е, че е ЖЕГА и пенсионери, деца и друга разна паплач приритва в предсмъртни гърчове я от топлинни удари, я от инфаркти и високо кръвно, я от спонтанно самозапалване. Битивито особено обича да дава съвети как “да се предпазим” от “инциденти” и не само “да пием повече течности”, ами и “да избягваме излизане навън в пиковите часове между 11 и 4 следобяд” (?!?) сякаш сме народ от вампири и слънцето ще прогори кожата ни за секунди и ще избухнем в пламъци за радост на пироманиаците и Блейд.

Всичко живо се е изпокрило и по улиците е пусто, сякаш България играе полуфинал на световното. Където ходя в магазин, банка, офис – като вляза и ме прерязва ледена вълна, като да съм скочил в Северния ледовит океан по плувки. Всеки се е скрил в затъмненото си офисче и е набримчил климатика до последно, и всеки момент очаква туристи от Лапландия да му дойдат на гости на зимен курорт, понесли ски и кънки. Най-много се дразня във фитнеса, където се събрали 15 маймуни в малка стаичка, пуснали климатика и затворили плътно прозореца – миришат си взаимно на мъжове и дишат тежко като риби, щото е студено но няма грам кислород и проветрение. Може би аз греша, но смятам, че част от ходенето на фитнес е да се изпотиш…

От малък съм забелязал, че не усещам жегата като повечето от останалите хора. На 30С в офиса се чувствам добре и не пускам климатика защото ми става студено, като особено ми е неприятно това, че духа гаден влажно-студен въздух. Не знам дали е въпрос на възприятия и на осъзнаването, че от изпотяване не се умира, или просто организмът ми е по-толерантен към горещината. Нямам нищо против да изляза в ранния следобед и да отида до някъде (за документи, на кафе), ходя на плаж в обедната почивка и не умирам от слънчев удар (естествено не стоя докато мозъкът ми се съсухри като есенна мушмула и почне да ми причернява от слънцето, както правят учудващо много хора, устремени към ударния тен).

Трябва да ида да живея в тропиците, мамка му. Само да нямаше малария и спин, щеше да ми е идеално – топло, негърки, природа, местните се отнасят с мене като с бял човек…

И все пак, тя се върти
Понякога съм доста тъп

Коментари

  1. I az sum toploliubiv i namiram globalnoto zatopliane za edna mnogo blagorodna iniciativa, koiato triabva da podkrepim. I na men mi e dobre na 30 gradusa samo deto loshoto e che ot vreme na vreme stava poveche ot 30:)

  2. Лъчезар Богданов
    17/08/2010 - 08:52

    Не се ли потите миризливо в тези офиси, бре?

  3. Фладо
    17/08/2010 - 08:55

    Хич не ми понясят жеги, обаче не мога да разбера тия дето се жалват от тях. “Топло ми е” е някаква непотребна фраза, дето грозно зацапва ефира.

  4. Лъчезаре, къпем се редовно и ползваме дезодоранти – както цивилизованият човек прави, дори да не е жега 🙂

  5. Лъчезар Богданов
    17/08/2010 - 09:02

    Аз, изкъпан току-що и с Рексона стик, в асансьора (жега) за 5 етажа се обливам с едри капки. Не знам как издържате.

    ПП. Затва вкъщи, в офиса и в колата имам мощен пауер АЦ. В Пловдив не ходя примерно лятото, щото там заведенията, дори с климатици, не ги пускат “щото нали има маси навън”.

  6. И аз се обливам в едри капки понякога – особено ако точно съм се изкъпал, или нещо се нервирам. От това не се умира, а и потните жлези, отговорни за охлаждането произвеждат само солена вода. Човек мирише когато не се къпе.

  7. “От малък съм забелязал, че не усещам жегата като повечето от останалите хора. На 30С в офиса се чувствам добре”

    Ами ето, сам си казал, че жегата не ти влияе. На нас – “другите хора” обаче, ни е по-приятно на хладничко и набримчен климатик 🙂

    Колкото до битивито – хората си познават аудиторията. Ако не го кажат – цялата “паплач” ще плъзне по градинки и улици, лошото е, че няма да се ограничат с вземане на кафе, а ще откарат по няколко часа и после само ще отварят работа на докторите.

  8. ами да, Benedetto, но се чудя дали това е просто генетично, или е въпрос на психическа настройка

  9. tcvetelinka
    17/08/2010 - 09:14

    След четири месеца, ще казват студ, як ама колко е студено, и климатика на шест за топло. Угодия няма…

  10. В София не ми е толкова горещо, но в Бургас и Несебър миналата седмица беше ужасно да ходиш по улицата, може би и заради влагата.
    Има го и това, че ние като сме на по 20-30 години ни е горещо, но се издържа и не разбираме къде толкова е проблемът, ама разни възрастни хора (айде да не ги наричаме чак паплач) верно могат да се гътнат на температура 35 градуса

  11. Фладо
    17/08/2010 - 09:24

    @ tcvetelinka те сезоните са за това – да има от какво да се оплакваш:
    – Лято – “Жега ми е!”
    – Есен – “Мноу вали!”
    – Зима – “Мноу студено!”
    – Пролет – “Тия тополи, маама им! Изкихах си мозъка!”
    Климатика в офиса е една добра причина да станеш сутрин и да отидеш на работа 🙂

  12. на хора с високо кръвно жегата им влияе зле, ти явно си ок с кръвното.
    на дебеланковците също, защото се охлаждат трудно, съпответно се потят и обезводняват. имах един хипер дебел колега който ходеше през зимата само по тениска и си пускаше вентилатор.
    За деца не знам, аз като бях дете не съм имал никакви проблеми, но тогава 30 градуса се считаше за голяма жега, сега на места май стига до 40.
    Това което мен ме мъчи е жегата в панелната ми квартира с южно изложение. Не мога да спя добре на жега… в тъпата панелка през нощта е 30 градуса, може би и компутъра ми допринася, той е с захранване 1000W…

  13. Николай
    17/08/2010 - 09:33

    Жегата е новина, защото няма други новини през август. Хората се чудят какво да кажат/покажат на драгия зрител/слушател/читател и като няма друго и топлинните удари стават.

  14. имам подозрение, че те дразни споменаването на жегата, oпасяваш се подсъзнателно, че грешиш и глобалното затопляне е факт :-p
    друго си е през зимата като скове студ да кажесш е кво ста’а
    нали имаше затопляне 🙂

  15. хех да бе факт, все едно преди години не е имало жеги по-големи от сегашните… нали се сещаш, че “спомените” ти за 10С по-ниски температури като си бил малък са някакси абсурдни 🙂

  16. значи то е факт, доколкото съм чел в интернет :), но това не означава, че е необратимо или че е причинено човешката дейност, това доколкото знам е текущият спор…

    Може да съм бил късметлия като малък 🙂
    “на 24.01.1942 година, измерената абсолютната минимална температура тук е била – 35°C, а абсолютната максимална температура, измервана някога в Кнежа е 42,7°C, засечена от уредите на 20.07.1945 година.”

  17. Може да е тегаво лятото – потиш се, жега ти е, но е в пъти по-добро от зимата! Онова на нищо не прилича – увиваш се в шуби и пуловери като зелка… Неслучайно са сложили тогава Коледата и Новата година – иначе току-виж половината народонаселение се самоубие ритуално с ледени висулки.

  18. напротив по-добре зима – винаги може да си метнеш несщо отгоре, а през лятото като се съблечеш гол, няма повече накъде. Миналата седмица си пуснах един вентилоатор и сега още ми е схванато едното рамо 🙁
    Ама не ми се слага климатик в квартирата… често ги сменям нещо

  19. emo, зависи кога си бил малък – в края на 60-те и до средата на 70-те г. средните температури са доста ниски – дотолкова, че съотнесени с най-топлото десетилетие през 20 в. (30-те години) оформят очевадно низходяща крива на температурите и предизвикват паниката “глобално застудяване” и тази корица на Time:
    http://www.time.com/time/cover.....03,00.html

  20. освен това вижте къде хората са по-напреднали – на юг където е жега или на север ( и в САЩ, където имат климатици повече от век 🙂 )

  21. аз както виждаш, не споря с тебе, дори съм ти дал пример че е имало преди и по-големи жеги.
    учудвам че взимаш на сериозно бъзика ми 🙂
    “глобално затопляне” е термин означаващ общо покачване на средната температура и въобще не е елементрарно да се изчисли как би се отразил на локалните температури в определен сезон.
    също така не се наемам да правя прогнози за бъдещето, напоследък има и сателити и се знае доста добре има или няма в момента глобално затопляне 🙂

  22. Бисер
    17/08/2010 - 10:21

    Longanlon, не знам за тебе, ама аз при 30+ градуса не мога да работя 🙂 Мозъка ми почва да се вари в собствен сос и мисловната дейност почва доста да се доближава до нулева.

    Не е ли си климатиче, 18 градуса, не ми го хвали 🙂

  23. коментар от Свежо: 😀 😀 Напълно съм съгласна 🙂 А, това, че всяко лято отчитат температурни рекорди, я в Горно Нанадолнище, я някъде другаде и вещаят апокалипсис вече се изтърка. Странно е да търсиш подобна сензация в минутките, когато искаш да знаеш дали ще ти трябва чадър за утре (coffee)

  24. Mariya Ilcheva
    17/08/2010 - 10:49

    Longanlon, ти си един от много малкото мъже, които се изказват по този начин за жегите. 90% от мъжете, които познавам, не понасят жега, предпочитат студ и зима. Аз пък съм 100% съгласна с теб – жегата се търпи. Изкарала съм много лета в офис без климатик, в кола без климатик и не съм умряла, просто съм се къпала по често.

  25. Филип
    17/08/2010 - 11:00

    Като се изпотиш миришеш, защото бактериите бързо се размножават в потта, макар и тя самата да не мирише. А очевидно не може да се къпеш на всеки час, така че мани я тая жега. Аз повече харесвам хладното време. Разбира се, това не значи, че бича климатика на 18 когато навън е 35. В момента го държа на 26 и ми е екстра.
    Жегата навън обаче наистина е опасна за деца и пенсионери.

  26. Лъчезар Богданов
    17/08/2010 - 11:01

    Климатик на 18 градуса пак е гадно. Като се замисля, най-добре е 23 градуса цяла година. А нощно време да разхлажда докъм 17-18 за да може да се спи добре.

  27. Николай Цветков
    17/08/2010 - 11:06

    Пеше, не смяташ ли, че след като на повечето хора в топлото време им е некомфортно, проблемът е някъде у тебе? 😀

  28. Значи със сигурност я има и психическата настройка при потенето, а иначе да работиш при 20-25 градуса е пъти по-комфортно и удобно от 30+, пускаш климатика, оставяш полуотворени прозорците и сичко е шес 😉
    Също и мозъка работи по-добре при 20 градуса, отколкото при 40.

    Това което наистина дразни е страхът едва ли не от по-топло, по-студено или по-мокро – зимата като почнат да се опаковат ще кажеш че сме на северния полюс, лятото пък – се крият като някакви мишоци, същото се случва и като заръми 🙂 изведнъж улиците опустяват от пешеходци

  29. Филип
    17/08/2010 - 11:12

    Вокси, а от какъв зор като е най-голяма жега да ходя по улиците? Не е от страх, няма да ми стане нищо, просто ми е некомфортно и не ми се излиза. Също зимата – няма да умра от студ, но да тръгна да се разхождам при -10 ли 😀 А като вали за какво да се мокря, после да трябва да се суша…

  30. Лъчезар Богданов
    17/08/2010 - 11:14

    Почваме да приличаме на англичани – всеки разговор намесва “времето” и “климата”. Но това е модел на битиви-то – да прави новини на “човешки теми” и с “разбираем език” да обсъждат “проблемите на обикновените хора”. То затова всичките им репортажи са “да питаме сега леля Гицка как ще й се отрази войната в Афганистан”.

  31. Светослав Бацоев
    17/08/2010 - 11:14

    Евала и аз съм същия, радвам се че някой писа по темата, понеже вече имам фобия от климатици. Няколко пъти съм настивал от климатик лятото много лошо. И аз обичам жегата, разбирам че някой не я понасят толкова добре като мен но не е нужно да се минава от едната крайност в другата. Примерно аз си отварям 2-3 прозореца и става приятно течение, което подухва от време на време, без да става хладилник вкъщи.

  32. Прасунсен
    17/08/2010 - 11:37

    Лятото си е супер, малко в повечко идва жегата тая година, но е по-добре от тъпата зима. Климатици мразим и те ме мразят.

  33. Всъщност, най-кофтито нещо не е температурата в офисите (25С си е нормално), а голямата температурна разлика. Човек идва отвън, и изведнъж сякаш се бухва в студена вода като влеза някъде – а както е изпотен това си е опасно за здравето.

    Освен това в помещението с климатиците не се проветрява по правило, което прави въздуха застоял и влажен…

    Mariya Ilcheva, друго не съм и очаквал от Желязната Мими 🙂

  34. Лъчезар Богданов
    17/08/2010 - 12:00

    Аз колата в града си я карам с клима и леко отворен прозорец. Вкъщи също така, даже ако може гледам течение да става от време на време. За температурната разлика – гледам да спазвам принципа да не е по-голяма от 10 градуса.
    Ама сега да не се обърне за и против климатиците?
    Аз също ходя да обядвам на 500 метра от офиса без кола, та знам че е топло и го понасям не чак толкова зле.
    А, и нещо друго се сетих. В модерните ни “мол-ове” зимата масово в магазините е 25 градуса. Е добре де, ама аз като съм с палто и шал, как да се отпусна и да пазарувам спокойно, като ми става лошо?

  35. Да, това с моловете верно е яко шибано. Ама сигурно е неотменна част от промивката на мозъка, почваща още от гадната психираща музичка… 😀

  36. Нямам нищо против жегата,но влагата тук ме убива ;)Иначе вчера почти хванах менингит от студ в една банка.На плажа дори и не усещам жегата:)А офиса ми е както казвам на “северо-север” ;)дори и от климатик сега няма нужда:)
    А в тропиците искаш да ти викат “Сър” знам си аз…:)))))
    п.п.и съм си топлолюбив човек

  37. emo, ако живея в София, или някъде с парно, и аз ще харесвам зимата…

  38. мария а.
    17/08/2010 - 13:27

    Такъв Мордор е при мен, че гоня мишката по бюрото все едно е мокър сапун 🙂
    И шефката официално, пред целия колектив, ми разреши по три бири в работо време 🙂

  39. Мит е, че само на дебелите хора им е зле в жегата. Познавам много такива с нормално телосложение (и кръвно), които на тези температури се потят като тираджии. Всеки организъм е различен и понася различно жегите и студа.
    На мен ми е по-добре на климатик, който обаче не е набичен на 17 градуса. Последното наистина е много вредно.

  40. Само ти се струва,че духа влажно студен въздух.Влагата на студения е точно колкото на топлия, което е проблема,а тези изстудители в офисите неправилно се наричат климатици.Истинският климатик се грижи влагата да е съобразена с температурата на изпусканият въздух.

  41. morskibriz
    17/08/2010 - 13:51

    коментар от Свежо: На мен – не…
    Добре ми е 😉 🙂 🙂 🙂

  42. Комитата
    17/08/2010 - 15:07

    Лонги, респект! Няма тема, която да ти се опре.

  43. комита какво значи да ми се опре ве 😛

    Това с високите температури зимата в молове и разни там била, метро и т.н. големи магазини и мен страшно ме дразни – влизаш и се изпотяваш както си с пуловер. За психиращата музичка пък направо не ми се говори – винаги съм със слушалки точно заради нея.

  44. Я си живеем у гората там е ладничко на сенкя и водата е студена.Само дето от време на време ляба свършва,та се налага печеното ягне без ляб да го ручам,ама то и така ми е благо…

  45. Име, вервай ми, ако живееш в София на парно хич няма да харесваш зимата. Като си видиш сметките де.

  46. Martin Stoyanov
    17/08/2010 - 19:28

    Хехе, кофти да ви е. Аз затова избягвам да пътувам до България лятно време. При мен средната макс. температура юли и август е 22 градуса. Този месец рядко се качва до 20 дори. Зимата е малко хладничко де, ама затова са измислили хората палта и топли връзки 😉

  47. gezatop, сметките ще ги плащам с усмивка – за ток вървят толкова, ако не и повече, и пак не е топло навсякъде.

  48. единствения изход в тази жега е климатика… но си е нормално да е топло …

  49. “И аз се обливам в едри капки понякога – особено ако точно съм се изкъпал, или нещо се нервирам. От това не се умира” – евала!

    Иначе наистина оптималната температура за мозъка далеч не е 30 градуса, но и при такива температури не би трябвало да ти избушват бушоните и да си неработоспосен или да се криеш в къщи от нещо.

    Нагласата си играе някаква роля определено – както се оплаквам по-малко от жегите лятото, така и по-малко се опралквам от студовете, макар жегите да са ми много по-приятни, а на някои хора сякаш нищо не им е особено приятно 😉

    Жегата се използва в доста психологически изследвания като дразнител, принципно прави хората по-агресивни, в топлите месеци се извършват много повече престъпления примерно (http://courses.washington.edu/.....sld001.htm) 🙂

  50. oldseawolf
    17/08/2010 - 23:29

    Като отявлен топломан приветствам жегите , които край морето се понасят по леко независимо че усещането /Realfeel/ при 35 градуса е като 40 !
    А това тук е за метеоманяците http://www.stringmeteo.com/

  51. И аз съм като Лонг по отношение на жегата.

  52. А аз сега съм с температура от 38 градуса, пипнал съм някакъв вирус и направо халюцинирам. Заеби, просто няма такова наказание да си болен на такава жега.
    Иначе в момента е най-забавно да се отиде до мола с градския транспорт. Вътре в автобуса яко гърч и жега, смърди на Рокфор. После влизаш в Мола, в хладилната камера на някой негов магазин с мирис на някакъв си ароматизатор, който пръска на всеки 15/30 минути и направо припадаш.

  53. Усилна жътва кипи из равното Софийско поле. От край до край, докъде ти око види, се люлеят златни ниви и морни работници се мяркат там от тъмни зори. Бог тия дни даде страшна жега. Свило се е синьо небе над земята и сипе огън и жар. Над широкото поле трепери адска мараня. Отпуснати и уморени се синеят далечни гори и планини, и сякаш чакат кога полето а-ха ще пламне в пожар. Птичките са забягнали далеч из хладните усои и не им се чуе гласът. [..]
    Тежко и душно.
    Слънцето се е спряло огнено и немилостиво в небесата, но жарките му лъчи не пъдят от полето работливите селяци.
    Откъс от “По жътва” на Елин Пелин

    Та времето си е съвсем нормално, какво да е – август месец. Струва ми се, че прогнозите за “страшните катаклизми” на времето е някаква обсесия. Преди са приемали времето такова, каквото е.
    Мишел Сер, френски философ, казва нещо интересно по този повод: средновековният селянин преди да излезе от дома си е поглеждал към небето, съвременният човек – към екрана с ТВ прогнозата. А там с драматичен тон (имам позната, която години не гледа новини именно поради тона, просто я облъчвали) му съобщават за смъртни случаи, припаднали и т.н. Между другото носенето на шапки – нещо съвсем тривиално и лесно сме го забравили като опция. Както май и здравия разум по отношение на времето.

  54. Аз си уважавам зимата… Не ми се мисли какво се случва в панелките в това време 🙂

  55. Направо,черна завист ме гризе,че така добре понасяш жегата!!!Аз тука в NJ направо съм полужив и проблема не е жегата,а влагата,без климатици не мога,всичко е на “СнЕг” и няма проблем въздуха излиза сух и студен:)Беше толкова влажно онзи ден,че стъклата на колата се потяха от конденза и трябваше да карам на чистачки.Иначе хич не настивам от климатици и течение,даже ми е приятно след 15 метра в жегата да влеза на климатик,аз по толкова си ходя от и до колата:)))

  56. @Zaya: В панелките си се случва каквото се случва във всички къщи – студ, студ. Само хипер-дупер модерните новостроени и добре опаковани в стиропор кооперации са що-годе с поносими температури през зимата.
    И жестоко се лъжете, че във Варна край морето се чувства много добре при 35 градуса – влажен си, но не от твоята си пот, не ти е прохладно, а едно мазно-горещо. Зимата същата работа – вънка минус 5, а се чувства все едно е минус 12 особено като духне и ветрец – става кошмарно, ако си без шапка ти замръзват ушите на шушулки…

  57. Владимир Стоянов
    20/08/2010 - 18:12

    Вентилаторите за нищо ли ги нямате? 🙂
    Когато работя на бюрото си, един вентилатор ме обдухва непрестанно. 🙂
    Когато дойде време да спя, друг вентилатор е насочен към леглото ми и цяла нощ ми духа… 🙂 и не се схващам, а напротив – кеф ми е. 🙂
    Не обещавам, че ако пробвате няма да се сковете като кофраж на новострояща се сграда, така че пробвайте на собствен риск.
    Отвореният прозорец е по подразбиране. 🙂

    Сегашното глобалното затопляне е част от един по-сложен и продължителен процес на захлаждане, под влиянието на слънчевата активност, която е доминиращ фактор за климата на планетата ни.

  58. завиждам ви за жегата, тук в гадния албион от май месец е между 13 и 17 градуса всеки ден, облаци и дъжд, най-често 15. един хубав ден нямаше без да преувеличавам. като чуя някой да споменава глобално затопляне и ми иде да му плюя в очите.

  59. Бе то и аз не съм фен на климатиците, миризмата им е ужасна, ама повече от 28-32 градуса не понасям
    иначе и зимно време … пфуу, заради тая киша и тея соли, с които разтопяват снега и обувките ми все белички, та си нося кърпички за обувки.. баси…
    Ако нямаше вятър зиме, и киша … това щеше да ми е любимият сезон… хем съм 60 кила, и нямам проблем с кръвното …
    Абе и лятото си е яко, стига да не е задушно (такова дето е преди дъжд)

  60. Мартин…
    23/09/2010 - 21:56

    Да ви кажа честно жегата не ми пречи чак толкова много,естествено ако около мен не се блъскат хора.Говоря за рейсове и тям подобни.
    Климатика е хубаво нещо,но…лятото не ми се разболява от пневмонии.Рязката смяна на температурите е по-лошо от това,да се разхождаш под слънцето.Аз,лично нямам климатик и не се оплаквам,на работа също.Тази година се направих нещо като тента на терасата,да не пече директно на панела,и с винтелатора стана работата.В най-големите жеги в хола беше 29 градуса.Намерил съм му цаката.
    Това важи и за зимата,21-24 не повече.Ходил съм в апартаменти с печки с дърва,майко мила…задух..мнеее благодаря.

Leave a Reply

Задължителните полета имат *