Криворазбрана коректност


Когато прочетох заглавието, че човешките права в България са спечелили нова победа, в лицето на осъден от Комисията за защита от дискриминация за хомофобски изказвания, аз, естествено, се зарадвах. Викам си – най-после тоя ненормалник митрополит Николай си го отнесе както заслужава и може би ще го осъдят да си пие редовно хапчетата. Но не било точно така…

Но не би – излъгал съм се. Оказа се, че тоя радетел на средновековната назадничавост и агесивната маниащина продължава да заклеймява от позицията си на обществен стожер (?!?) и то в прав текст, човешки права и европейски ценности, както и не само да проповядва нарушаване на закона, ами даже да награждава с най-високото църковно отличие нарушилите го – и то не за какво да е, а именно задето са го нарушили. Но не, оказа се, че не митрополит Николай са осъдили, макар че, бог ми е свидетел, определено го заслужава.

Но може би са осъдили тия, които той награди с църковен орден, а именно кмета и прокурора на Пазарджик, задето са приели и после защитили общинска наредба, забраняващи “демонстрация на сексуална ориентация“? Постановлението на прокурора особено, е своево рода цивилизационен философски бисер и разкрива, както колко много време е прекарал въпросният човек в размисли по въпроса за класификацията на травеститите и техните “атрибути”, така и пълна липса на най-елементарно разбиране на законовите постановки на основни човешки права,  свобода на изразяването, лична неприкосновеност и равенство пред закона, в мисленето на човек, призван от професията си да защитава точно тия неща. Не, оказа се, че и тях не са осъдили от Комисията за защита от дискриминация, въпреки, че това, което са направили си е енциклопедичен пример за дискриминация. Странно…

Е, значи все пак са осъдили Боян Расате или друг лидер на някоя от безбройните квази-фашистки групички и партийки, чиято неспирна анти-гей реторика се чува …. да де, неспирно, от всякакви медии? Същите муцуни, които организират побои над хора, които “изглеждат като гейове” и базират публичния си имидж на антигейството, пропаганирайки нетолерантност и насилие с речи, плакати и в прав текст? Ами не, за съжаление осъденият не е сред тях.

Опасният престъпник с опасното престъпление

Всъщност, след почти година обмисляне, Комисията за защита от дискриминация (информирана по сигнал) реши да наложи глоби на вестник и собственика му, задето са публикували интервю на Чочо Попйорданов, в което актьорът казва, че няма гейове ловци. Не, не се ебавам. Наказана е медия за публикуване на интервю. Забележете – в интервюто даже няма призиви за насилие. Няма пострадали от дискриминация. Няма дори опит за създаване на някакво негативно обществено отношение към хомосексуалните. Има само смешно-глуповатото мачистко изхвърляне на ядосан от залеза на кариерата актьор, вероятно подразнен от успеха на някой по-талантлив негов колега гей.

Всички знаем добре, че политическата коректност е просто опит да се смете мръсотията под килима, вместо да се почисти – и горното е отличен пример за това. Вместо да се атакуват реалните проблеми, истинската дискриминация и хората, които я пропагандират и налагат, биват преследвани и наказвани обикновени хора с обикновени мнения, които, поне по Конституция, имат правото да изразяват тези мнения, както и обикновени медии, които, поне по Етичния кодекс на медиите, имат задължението правдиво да отразяват същите мнения.

За щастие, чумата на “политически коектната реч” още не е пуснала корени у нас, затова, още няма нужда да се страхуваме какво казваме, та да не би случайно някой да се обиди от думите ни. Именно благодарение на това, имам възможност да се обърна към гей-активистите, отговорни за тоя цирк, па макар и с риск те да се почувстват обидени, наскърбени и душевно обругани и да поискат да ме съдят.

Мили активисти,

Не всичко, което не ви е приятно да чуете, е “дискриминация”.

Не всеки мачо-простак е анти-гей дискриминатор.

Дискриминация е когато някой е дискриминиран – т.е. отказани са му човешки и граждански права. Не когато някой го е нарекъл “путка”.

Враждебна реч е когато някой призовава към насилие и нетолерантност, а не когато нарече някого “путка”.

Особено когато последния, в последствие, се държи точно като такава.

И да, използвам думата “путка” в негативна конотация. За щастие, за това все още не пращат в затвора.

Противно на това, което явно си мислите, всички хора имат право на мнение.

Имат право и да го изразяват свободно.

Медиите пък имат задължението да го отразяват.

Изразяването на мнение и отразяването му не е дискриминация, дори това мнение да е различно от вашето.

И дори да не ви харесва.

Това е то свобода на словото в демократично, свободно общество. Свиквайте да живеете в него, преди да сте го разрушили. Щото да забранявате някого, само защото не го харесвате, е същото, като тоя някой да забрани вас,  само защото не ви харесва – а не беше ли това, о активисти за права, точно нещото, срещу което се борехте? Или съм се объркал ?

Все пак, като гледам коментарите под текста, виждам че не съм сам в мнението си и че някои ангажирани с проблема възприемат по същия начин понятието “свобода на словото”. Прочее, надявам се някой опериран от ирония и чувство за хумор борец-активист да не сезира КЗД за следните изключително дискриминационни текстове: Гей браковете трябва да са забранени и България = педофили + извратеняци 🙂

Ордени и пенсии и за манекенките, моля
И вярващите сте атеисти

Коментари

  1. Д. Добрев
    14/09/2010 - 08:47

    Лонг, публикацията ти е абсолютна манипулация. Вербалната агресия/враждебната реч също е дискриминация и трябва да се наказва. В Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (чл. 10) е разписано кога свободата на словото може да бъде ограничавана – в интерес на националната и обществената сигурност, териториалната цялост, за предотвратяване на безредици или престъпления, за защита на здравето и морала, както и за защита правата и репутацията на другите. На цивилизована Европа са познати също предварителни ограничителни мерки на свободата на изразяване в медиите – изземване на материал, предварително спиране на видеоматериал, забрана за публикуване (вж. делата Observer and Guardian v UK от 1991; Otto-Preminger-Institut v Austria от 1994; Vereniging Weekblad Bluf! v The Netherlands от 1995). Отделен въпрос е, че малко хора реагират на написаното, изговореното и чутото по масмедиите адекватно и търсят правата си – това не значи, че проблем няма.

  2. Е, не!

  3. Добрев, напълно ми е ясно, че “за това се наказва” – все пак, казусът е пред нас – има наказани. Това не го прави правилно, нито по-малко противно на правната логика и концепцията за свобода.

    Всъщност обаче, коментарът ти е добър повод да забележа нещо, което и Сталик прави в блога си и което никак не ми харесва – когато обсъжда защо нещо е погрешно, грозно и дискриминационно, той се позовава на харти, закони, какво правели в Европа. Сякаш за нас трябва да е авторитет “установената практика”, а не това, което е морално. Сякаш законът прави нещо правилно. Сякаш законът дава права на хората.

    Не е така – не законът дава права и свободи на хората. Законът е призван да ги защитава, но много често прави точно обратното – виж кмета и прокурора на Перник. В този смисъл прилагането на закона от страна на КЗД в случая не е по-различно от простотиите на пернишкия прокурор – едностранчиво налагане, от позицията на институция, на норми, които нарушават правата и свободите на хората.

  4. Изманипулира ни, май 🙂
    http://stalik.files.wordpress......roz-ad.pdf

    Основният проблем явно е в злобната статия на вестника, насочена срещу жалбата.

    Макар че и бисери като:
    “Отсрещната страна НЕ ОСПОРВА ФАКТА, че … не се е присъединила към етичния кодекс на журналистите.”
    показват, че и комисията не е стока.

  5. ааа чакай сега – статията за която говориш е СЛЕД жалбата и не за нея е наказанието!

  6. коментар от Свежо: 🙂 (thumb up) (thumb up) (thumb up)

  7. Като че все по-малко се кокетира политически.

  8. Изпуснал си един много важен цитат:
    Иван Ласкин: Гадните, нечестните, отмъстителните и лошите жени ли са измислили педерастите?
    Петър Попйорданов: Да.
    Иван Ласкин (зарадван): И аз така мисля!
    Петър Попйорданов: Да. Точно така е. Отмъщението на жената между другото е създало т’ва, мъжете да стават хомосексуалисти.

  9. Б.Величков
    14/09/2010 - 09:29

    @Д.Добрев

    Господин Добрев, да се търси под вола теле може би е невероятно забавна дейност, но пък за сметка на това – изключително нерезултатна. Разбирането на дадено изказване като вербална агресия е нещо, което е строго индивидуално като усещане и не може да бъде вкарано в рамки, които точно изнасят на този или онзи. Няма да седна да разисквам посочените реплики, заради които вашето общество се е почувствало обидено, но Лонг е прав за едно – има десетки неща и хора, които наистина ви заплашват пряко и подлежат на сериозни санкции по отношение на прокламираните от тях методи на действие спрямо гейовете. И те не само, че не срещат отпор, ами и стават все повече и повече.

    Ще ме прощавате, ама с това дело сте си вкарали един прекрасен автогол – сега 9 от 10 прочели за случката ще си кажат “да, естествено, много по-безобидно и медийно отразимо е едно такова действие, отколкото да скочат на Боян Расате и компания и да се подложат на риск да бъдат ошамарени от неговите лумпенизирани последователи”. Или нещо от сорта, не гарантирам за точност, но за нивото на негативизъм и посоката на мислите съм категоричен.

    Излиза, че за вас е много по-важно да сте в светлината на прожекторите, водейки безобидни, но шумни битки, отколкото да се хванете с хората, които наистина ви застрашават. Е, извинявайте, ама за това не са виновни хомофобите.

  10. ъхъ, наистина – каква дискриминация блика от това изречение…

    не бе, наиситна – ти можеш ли да си представиш човек да бъде осъден защото е казал това нещо? можеш ли?!? чесно, направо не ми го побира ума…

  11. коментар от Свежо: добър текст (thumb up)

  12. Кирил Кирилов
    14/09/2010 - 09:40

    Типично по български…

    Когато някой поп, прокурор или кмет директно призовават да се нарушават законите, никаква реакция. Най-лесно е да се глоби един вестник за едно интервю което е просто въпрос на лошо възпитание.

  13. Самият факт, че си използвал думата ‘путка’, те прави един гаден нетолерантен политнекоректен мачо-расо-наци фашист и капиталист. След като мъжете нямат путки, то ясно е че с тази дума пряко или непряко намесваш пола в една дискусия, която трябва да е изчистена от всякакви намеци за пол, сексуална ориентация и готварски предпочитания. А това е невероятно некоректно. А ти знаеш ли, че титаните на правоговора в Брюксел сега обмислят да препоръчат смяната на думите ‘майка и баща’ с ‘родители’?
    Вземи пример от тях и замени ‘путка’ с нещо по-коректно, като ‘полов орган на част от хомо сапиенс, който по никакъв начин не отразява сексуалната ориентация и е масово използван от шофьорите на камиони и таксита’

  14. Мен повече ме притеснява че думата значи нещо негативно и намеква женственост, което също се приема за негативно. Но писателският плам не бива да бъде потушаван от обществените правила, дори и за това (сериозно).

  15. Д. Добрев
    14/09/2010 - 09:51

    Глобата за “Кроз” АД и за г-жа Патрашкова е присъдена кумулативно – за четирите публикации и за липсата на реакция след моя имейл до редакцията.

  16. Разните комисийки много обичат да се занимават с блогъри и ме учудва, че още не си опознал техния бит 🙂

  17. Е, поне съм си създал реална представа какво може да ми се случи..

  18. albert venn dicey
    14/09/2010 - 10:05

    Лонги,
    по въпроса за дискриминацията чрез вестникарска публикация съм писал вече:

    Петров, В. Тормоз на етническа основа чрез публикация. – Общество и право, 2009, № 4, 32-43.

    За съжаление, скенерът ми не работи, така че не мога да я кача, но тезата ми най-общо е, че, като оставим настрана моралните и пр. аргументи срещу това да съдиш журналист, написал статия, в която не напада никое конкретно лице, дори и нашият ЗЗДискр. – типично европейски, левичарски, анти-свобода на словото закон, напълно съответстващ на нашата Конституция, която потъпква свободата на словото в името на всяко действие изи слово, което може да насади каквато и да е омраза – не позволява в сегашната му редакция наказването на подобни статии.

    Конкретният случай беше статия на Лачански във в-к Новинар за стена до някакво циганско гето.

    Иначе, не мога да те разбера:

    Смяташ, че е напълно допустимо да бъде наказват митрополит Николай за това че изказва мнението, което православната църква поддържа от 2000 години, да бъде наказан Расате за мнението, което той, заедно с една част и то немалка от българското общество, поддържа, но видите ли щом работата опряла до този невинен глупав актьор мачо – тука вече се прекалило.

    Или си за свободата на словото, или не си. Трето положение няма (поне за либертарианците като мене). Определи се!

  19. Д. Добрев
    14/09/2010 - 10:08

    Г-н Величков, има производство и срещу Боян Расате. Заседанието по преписката беше през май т.г. Можете да прочетете за това във “Фейсбук”: http://facebook.com/?ref=logo#.....=fbx_album и http://facebook.com/?ref=logo#.....=fbx_album. Благодаря за оценката Ви, че с г-н Стоянов търсим “под вола теле”. Въпрос на гледна точка и приоритети.:)

  20. Георги Генков
    14/09/2010 - 10:15

    Макар да е банално но ще напомня “Путка е вид характер, не женски полов орган”.

  21. Георги Генков
    14/09/2010 - 10:20

    Боже, моля коленопреклонно да бъде изтрит предния ми коментар, защото като видях за едно “няма гейове ловци”, да ме прощавате за цитата, каква е глобата, за “путка” сигурно е поне хилядарка или както казва Заю Баю, да им го нахризантемя на КЗД… 😉

  22. Доктор
    14/09/2010 - 10:33

    Драги ми Д. Добрев, вие не сте за цивилизована държава. Вие сте за Куба. За Северна Корея. За Русия. Много ме натъжава, че още има типове като вас, за които “вербалната агресия/враждебната реч също е дискриминация и трябва да се наказва.” Тъжно човече сте, Добрев.
    Отивам да повърна.

  23. Б.Величков
    14/09/2010 - 10:47

    @Д. Добрев

    Г-н Добрев, видях посочените линкове и ми се струва, че изпадаме в стария виц, в който филмът всъщност не бил шведски, а съветски.

    Определението ‘дискриминационни изявления по признаци “раса”, “гражданство” и “произход”‘, поне според моето скромно мнение, е доста встрани от дискутираното тук. Хомосексуализмът, ако правилно разбирам термина, не е много зависим от расата, гражданството или произхода, а е по-скоро въпрос на личен избор на индивида или генна обремененост. Не се ангажирам с мнение, цитирам двете най-често срещани обяснения и определения за проявата му. Но, каквото и да е той, се среща във всички раси, във всички гражданства и сред всякакъв произход.

    Изразът “под вола теле” не е определение на Вашата и на г-н Стоянов дейност и приоритети, а по-скоро за конкретната случка. Не отричам на никого правото да се бори с всички законови мерки за каузата си, каквато и да е тя. Но продължавам да твърдя, че конкретният случай е “под вола теле”, защото въпросната публикация е нещо абсолютно безобидно в сравнение с други изказвания и намерения по отношение на хомосексуализма. И не приемам довода “от някъде трябва да се почне”, защото, дори и да приемем, че в случая е взето правилно решение, резултатът от него ще бъде интелигентни хора, които дори и теоретично не заплашват вашите права и свободи, да започнат да ограничават изказа си и да осакатяват интервютата си, докато наистина опасните персони и проявления ще стават още по-опасни, плувайки в усещането си за безнаказаност.

    В този ред на мисли откровено твърдя, че от такива победи вашата кауза по-скоро губи. Ама това е лично мнение.

  24. Д. Добрев
    14/09/2010 - 10:58

    Г-н Величков, целта да линкна за производството срещу Расате бе да Ви покажа, че не ни е страх да не бъдем “ошамарени” от последователи на Расате, както твърдите по-горе. Доста от коментарите тук са хейтърски и без рацио, което доказва, че с г-н Стоянов вървим в правилната посока.

  25. Доктор
    14/09/2010 - 11:12

    Коментарите били без “рацио”. Бриии, че учен тоя Добрев. Какви думи потреблява само. Твърде интелигентет трябва да е :))))

  26. sickdreamer
    14/09/2010 - 11:26

    Добромире, коментарите не са хейтърски. И аз и ти преди да сме гейове сме хора, а човешката свобода за свободен изказ (освен ако не подбуждава към омраза) е върховна.

    Albert Venn Dicey, речите и парадите на Боян Расате и хората му са пропити със заплаха и готовност на агресия. Срещу такива неща, срещу такива насилнически идеи, които потенциално ще покълнат в главите и душите на много млади хора, държавата си позволява да налага насилие самата тя и да ги предотвратява. Има значителна разлика, съгласи се 🙂

  27. marystaneva
    14/09/2010 - 11:49

    Нищо не е по-страшно от омразата, особено ако е облечена във власт. И съм съгласна, че “не законът дава права и свободи на хората. Законът е призван да ги защитава”. Водещ е моралът. Но не моралът в смисъл кой с кого си ляга, а моралът в духовното му и ценностно измерение.
    А за Църквата… Нали е казано “Обичай ближния си!” и “Не съдете, за да не бъдете съдени!”? И като изключим времето на Светата Инквизиция, християнството не би ли трябвало да приобщава грешните и заблудени души, вместо да ги анатемосва?

  28. Д. Добрев
    14/09/2010 - 12:03

    Sickdreamer, свободата на словото и правото да говориш това, което мислиш и да го отстояваш, са неотменимо право. Не така стои въпроса с т.нар. хейтърска пропаганда, със словото на омразата в публичното пространство и в медиите. Няма правна защита за словото на омразата. То не се толерира нито от европейското, нито от българското право. И за да стане по-ясно, ще цитирам г-н Красимир Кънев – председател на БХК, който разяснява проблемата пред сп. “Обектив”: “Словото на омразата трябва да балансира между два обществени интереса – от една страна интереса на групата, към която е отправено (етническа, религиозна и т. н.), чиято идентичност и групова неприкосновеност трябва да бъде съхранена, да не бъде дискриминирана, а от друга страна всяко слово е право на свобода на изразяване. Затова трябва да се намери балансът. От този изходен отправен пункт трябва да анализираме стандарта на обсъждане на словото на омразата. Ако четирима души седнат на една маса и започнат да псуват ромите и евреите или някои религиозни общности, това не представлява такъв обществен интерес, че по следите им да тръгне прокуратурата и да ги наказва. Важен е контекстът, в който това слово се изказва, което определя неговия обществен ефект. Едно е казаното на маса, друго казаното по телевизията, трето от парламентарната трибуна. На тази основа определяме обществния ефект и опасността на такова поведение.” Едва ли се налага обсъждане дали публикациите в “Галерия” са дискриминационни, недопустими и непрофесионални или не са.

  29. Бейй, че много коментари 🙂

    @Longanlon : статията, написана след жалбата е разгледана в жалбата като доказателство, че не става въпрос само за интервю, а за тенденциозност. Иначе – говоря за принцип стар като света. Дразниш комисията, която трябва да прецени основателна ли е жалбата и о! изненада – комисията е по-склонна да те накаже. Дали ще го разгледаш като повторна проява на наглост, или като отсояване на правото да имаш позиция е въпрос на гледна точка.

    Превръщането в мъченик срещу сумарен бюджет 4500 може и да си е добра сделка, зависи от целите.

    Това, че неприсъединяването към доброволно сдружение на медии се разглежда като утежняващо вината обстоятелство, ме притеснява повече, доста повече.

  30. втората статията не е разгледана в жалбата, а в решението на комиията, разбира се.

    Също така отсояването не е процес на премахване на соя, а ОТСТояване 🙂

  31. Д. Добрев
    14/09/2010 - 12:24

    CTEHATA, глобата от 4500 лв., се превежда по сметка в бюджета. Глобите се събират по реда на Данъчно – осигурителния и процесуален кодекс (ДОПК), така че подмятания за сделки, облагодетелствани лица и т.н. са неуместни.

    В чл. 83 от ЗЗДискр е записано:

    Събраните суми от наложени глоби и имуществени санкции по реда на този раздел (Административнонаказателни разпоредби – б.м.) се внасят в републиканския бюджет.

    Хайде преди да пишеш глупости, се ограмоти.

  32. sickdreamer
    14/09/2010 - 12:48

    “Едва ли се налага обсъждане дали публикациите в “Галерия” са дискриминационни, недопустими и непрофесионални или не са.”

    Дали са професионални не е работа на Държавата; дали да дискриминационни – нали не са отказали на някого човешко право и не са го уволнили; Добромире, искаш да съдим всеки, който в медия нарече някой друг (дори принадлежащ към уязвима група) простак, боклук, путьо, некадърник и прочее ли?!

  33. Б.Величков
    14/09/2010 - 12:59

    @Д. Добрев

    Г-н Добрев,
    само до преди някакви си няма и стотина години споменаването на думичката “копеле” е водело до вадене на ножове и кръвопролития. Днес тази (а и други подобни) думи са неотменима част от приятелския жаргон на по-младите, като съм готов да се обзаложа, че поне 80 процента от тях дори не знаят истинското й значение. Подобно развитие търпят много други думи, включително и силно неприятните за вас “педал”, “педераст” и прочие. Аз ще се съглася, че те все още продължават да носят негативен заряд само и единствено ако Вие се съгласите, че този заряд е абсолютно несравним с онзи, който беше до преди 15 години, примерно. Така че нещата се развиват. Може да не е с темповете, с които ви се иска, но нещо се случва. И е по-добре този факт да бъде отчетен, отколкото да се скача на всеки, който си е позволил да използва разговорен епитет в официално интервю.

  34. Д. Добрев
    14/09/2010 - 13:22

    Публикацията на @Longanlon е флеймърска, с невалидни аргументи. Нямам намерение да чета всеки коментар, нито да отговарям. Case is closed.

  35. Спас Колев
    14/09/2010 - 13:50

    @sickdreamer: “Срещу такива неща, срещу такива насилнически идеи, които потенциално ще покълнат в главите и душите на много млади хора, държавата си позволява да налага насилие самата тя и да ги предотвратява. Има значителна разлика, съгласи се”

    Не съм убеден в това. Едно е да наказваш подбудителството, като форма на съучастие във вече извършено престъпление, а съвсем друго – действия, които “потенциално” могат да доведат до престъпление. А ако не доведат до нищо, за какво е наказанието?

  36. sickdreamer
    14/09/2010 - 13:56

    Спасе, ако в нашата страна се появи някой, който използва същите психологически прийоми и изповядва същите идеи като Адолф Хитлер, и в страната започне да става все по-популярна идеята, че България трябва да изпрати евреите, негрите и хомосексуалните в трудови лагери (но все още нищо не е станало), Държавата не трябва ли да се намеси? 🙂

  37. Спас Колев
    14/09/2010 - 14:08

    Наречи ме песимист, но ако ситуацията е такава, държавата няма да може да се намеси и дори би помагала – точно примерът с Хитлер го показва. И проблемът не е в Хитлер, а в популярността на идеите му, но наказателното право не е средството, с което да влияеш върху нея.

  38. Всъщност, ако мога да уточня, цялата работа с това отсъждане на КЗД е само следствие от принципа на “политически коректното говорене”, което явно някои хора смятат за нужно да наложат и у нас, така, както то е налагано в много други държави.

    За мен, политически коректната реч е убийство на свободата на словото. Да, хората имат предрасъдъци, лошо отношение към други хора и общности – и го изразяват. Това е част от свободата на словото. Забраната да се говорят определени неща, да се използват определени думи и т.н. означава всеки внимателно да премисля какво ще каже, да не би да бъде наказан – цензура на свободното слово в най-пряка форма!

    Разбира се, много хора не мислят така. В цялата история на цивилизацията свободата по принцип е била под непрекъсната атака от най-различни посоки. Някои смятат, че свободата е неморална, други – че хората не могат да се справят с нея, трети – че трябва да ни я отнемат за наше собственото добро, четвърти – за доброто на “обществото”. Аргументи те дават много, при това със значителен успех, както се вижда от законодателствата и икономическите системи на другите страни.

    Аз смятам, че свободата на света не е ограничено количество. Не е нужно да отнемаш свободата на някой друг, за да си свободен. Именно затова се опитах в статията да опростя нещата така, че да се види абсурда да се опитваш да защитаваш свободите на едни хора, като ограничаваш свободите на други.

    В заключение, много по-лоши думи за гейовете от тези на двамата актьори в интервюто, съм чувал от гейове, вкл. и от инициатора на тази инициатива за сезиране на КЗД за дейността на въпросния вестник. Те имат свободата да говорят така. Надявам се да признаят на останалите хора същата свобода.

  39. Долу цензурата!

  40. Д. Добрев
    14/09/2010 - 15:11

    Г-дата Попйорданов и Ласкин имат право да подмятат шеги и закачки в пиянска компания. Щом разговорът се тиражира в 180 000 броя, в какъвто излиза в-к “Галерия” (справката е от печатницата на ВАЦ), отговорност по ЗЗДискр носи “Кроз” АД. Замисълът първоначално е бил Ласкин да представи поредица от интервюта с известни личности и дейци на културата, но след като производството стартира, са се отказали. Както казах и по време на заседанието, защото познавам Патрашкова отдавна, поведението й е необяснимо за мен. Самата тя не е хомофобка, но явно с цел да продава вестника се плъзга по наклонената плоскост и стреля по удобни мишени. Може би е постъпила, както ти постъпваш – конюнктурно. Пускаш тема, която да предизвика интерес и трафик към блога, някакъв вид егомания и търсене на сензации.

  41. Ами аз също не съм хомофоб, но бих публикувал интервютата без да се замисля. Това се опитвам да ти обясня аз, това се опитват да ти обяснят и другите хора в блога на Сталик и тук – “Дискриминация е когато някой е дискриминиран – т.е. отказани са му човешки и граждански права. Не когато някой го е нарекъл “путка”.

    Това е въпрос на свобода, и на добър или лош вкус. Вкус не всеки има, но свободата, поне според мен, трябва да е неизменна.

  42. Честно да си призная – втрещен съм. Фактите, че:

    1. Една медия публикува тенденциозни и цинични материали, накърняващи достойнството на цяла група хора

    2. Отказва да застъпи другата гледна точка, което е основен етичен принцип

    3. Продължава с това свое действие, дори при предприети срещу тях мерки, когато те ВЕЧЕ знаят, че поведението им е обидно

    се интерпретират като “свобода на словото”??? Няма такъв абсурд!

    Тук не говорим за хора, които споделят мнение, че (например) гейовете не са нормални. Тук говорим за масова медия, имаща влияние върху общественото мнение, която пише за “педерасти” и “педали”! Това ли е свобода на словото?

    Това е слободия. И международното законодателство ясно обяснява как, кога и защо дадено право може и трябва да бъде ограничавано в интерес на друго.

    Страховито е когато едно клише се хване и се злоупотреби по формалистки му с него, за да се оправдае едно унижаващо поведение. Аз съм унижен. И институциите се съгласиха с мен. Няма какво да се коментира.

  43. Д. Добрев
    14/09/2010 - 15:23

    Твърденото от теб изобщо не е вярно. Ако се поровиш в ЗЗДискр (чл. 5) ще откриеш, че тормозът по признаците пол, раса, произход, полова ориентация, имуществено състояние и др., вкл. вербален такъв (“путка”, “мазен гей”, “долен педал”, “миризлив циганин” и подобни), се смятат за дискриминация.

  44. И дискриминация не е само когато на някой “са му отнети човешки и граждански права”, Петре. Ти ОЧЕВИДНО въобще не си прочел това, което написах в моя блог.

    Лошата диалогичност е белег за нежелание за диалог. Което ми говори, че целите ти са други, не диалог по темата.

  45. Сталик, не мисля, че има какво повече да обсъждаме. Това, което каза в коментар в блога си бе достатъчно за мен, за да разбера позицията ти.

    Stalic: „бягането от базовите принципи на някои човешки права е не само възможно, но и необходимо, с оглед на други, по-значими такива. “

    Мисля, че този цитат беше достатъчно ясен. Няма какво да се обясняваме повече – който има очи, вижда. Който не – да чете Оруел. Свободата е робство, нали Сталик? А робството всъщност е свобода…

  46. Да. Ходи го кажи на конституционния съд това и на Европейския съд по правата на човека. Аз не мога да ти помогна.

  47. Отношението тип “Ние държим по-голямата тояга, вие се оправяйте”, е изключително затрогващо, когато е от някой, който претендира да се бори за права и свобода…

    Както съм казал в текста, наистина такава е практиката по света – да се пренебрегват основни човешки права, в името на… права (?!?). Едно време е имало практика хомосексуалните да ги изгарят живи – за тяхно добро разбира се, за да ги освободят от греха. Това че е практика не го прави правилно.

  48. Демагогията ти тече с 200, но в насрещното. 🙂 Ти ми кажи това горе, от моя коментар в 15:22 ли наричаш свобода на словото, пък тогава ела ми се прави на духовит и Джордж-Оскар-Оруел-Уайлдовец.

  49. а, оскар уайлдовец си по-скоро ти 😛

  50. Не ми отговори.

  51. Кирил Кирилов
    14/09/2010 - 16:14

    @Stalik
    Никой не иска дискриминация, longanlon пише за появилата се тенденция да се злоупотребява с естествения стремеж срещу дискриминацията и с така наречената политическа коректност. Най-доброто което е написано по темата го написа nicodile преди около година.

    http://www.nicodile.eu/2009/06.....%BD%D0%BE/

    Прочети го, може би ще разбереш за какво става дума.

  52. Кириле, мисълта на Стойков е толкава простичка, че те уверявам колко отлично я разбирам. При това, което съм написавл в блога ми (и което и ти явно не си чел) мислиш ли, че не разбирам какви са неговите тревоги?

    Те не са нито от днес, нито от вчера. Иаргументите в линка, който ми изпращаш, не са от вчера. В моя блог аз обяче обяснявам защо те не са валидни в разглеждания случай и това не е моя интерпретация, а практика, при това обоснована.

    Ако прочетеш какво съм написал може би ще го разбереш.

    http://stalik.wordpress.com/20.....-vestnici/

  53. albert venn dicey
    14/09/2010 - 16:40

    До Сталик и всички останали привърженици на КЗДискр.,

    1 Маргарита Илиева (авторката на ЗЗДискр. и директорка на правния отдел на БХК) и хора от нейния вид е много по вредна за прогреса на идеите и намалаването на преразсъдъците от 1000 Боян-Расатевци и Волен-Сидеровци.

    Трябва да разберете: да се опитваме да победим предразсъдъците чрез принудителните мерки на държавата върху свободата на словото е напълно невъзможно. Никой никъде не е успял чрез цензура над словото да пречисти обществото от предразсъдъците и недъзите му.

    Впрочем от цялото това нещо има само една полза. Скоро Атака ще придума ГЕРБ да “резне” въпросната Комисия и ЗЗДискр. Това ще бъде вероятно първият и единствен път, в който ще се зарадвам, че Атака е в парламента и в управляващото мнозинство.

  54. Тезата “насила хубост не става” е вярна, но единствено сама по себе си.

    То и превъзпитаването на сериен убиец не става само с принудителни средства, но това не значи, че трябва да го освободим от поемане на отговорност, нали? Престъпление-наказание – щом някой е действал по даден начин, то е защото е бил готов да поеме отговорността си за това. И щом държавата е преценила, че това нежелано поведение я е ощетило, тя има право да наложи санкция, тъй като санкцията е допустимо и възможно средство за прекратяване на нежеланото поведение.

    Никой не отрича свободата на това да кажеш нещо лошо за гейовете, щом така мислиш и имаш обосновка Ок – ти мислиш така, аз иначе, може и да поговорим, може и да стигнем до консенсус. Тук обаче се отрича НАЧИНЪТ, по който това става. И това аз го написах в блога си, който продължава да се игнорира, като върху него се трупат отново първоначалните аргументи, сякаш не съм ги коментирал досега:

    Stalik: Жълтата преса у нас продава, печели пари на гърба на удобните за оплюване — нехетеросексуалните хора. Представяйки една същностна и естествена част от личността на голяма част от хората като „сензация”, „срам”, чрез унижаваща ирония, обидна лексика и прочее, тази преса възпроизвежда позорното клеймо, което обществото така или иначе е свикнало да поставя върху тази общност. Вместо в толерантност, подобни публикации възпитават и насърчават към унижаващо отношение и негативни стереотипи.

    Законодателят е преценил, че няма право да отнема напълно тази свобода, но е преценил, че е уместно да я ограничи, доколкото това може да доведе до ненужно ескалиране на тона. Запазването на добрия тон е някаква основа (макар и не гарант) за по-качествена диалогичност.

    Когато това поведение идва от медия трябва да се знае, че тя носи обществена отговорност и след като тези хора са преценили, че искат да правят този бизнес, те трябва да се съгласили с правилата му. Като средство за масово осведомяване медията носи отговорност да не накърнява достойнството на личността и дори да застъпва негативни нагласи, то поне да дадат правото на глас и на ответната страна.

    “Галерия” не постъпиха по този начин. Но тук никой не коментира това. Тук г-н Стойков подменя проблематиката, представяйки под съвсем манипулативен ъгъл, което е погрешно и арогантно – той изопачава основанията на жалбоподателите, след което критикува собствените си изопачения, представяйки ги за дело на КЗД. Това е демагогията в случая.

  55. Много ми хареса един глагол от коментарите и ще го използвам :” Да го нахризантемя на гей-активистите!” Само те имат свобода на словото и то лъжливото слово,защото се ползват с всички права в страната ни. Другите хора нямат право на мнение. Големи агресори и нетолерантковци са. Перверзията е, че се представят за жертви.

  56. poohy, лъжеш най-нагло. Ти май въобще не прочете нищо написано дотук, а? Къде се твърди, че само гей активистите имат право на мнение? Прочети, ако обичаш, поста ми точно преди твоя и – ако обичаш – не ми вменявай мисли или тези, които не ми принадлежат.

  57. Д. Добрев
    14/09/2010 - 17:14

    Мисля, че да се участва в този профанизиран дебат, е загуба на време.

  58. Е, поне те накарах да коментираш в блога за пръв път от две години… 🙂

  59. Б.Величков
    14/09/2010 - 17:22

    @Stalik

    Аз имам малко страничен въпрос, който (надявам се) ще ми помогне да си изясня някои неща.

    Далеч съм от мисълта да адвокатствам на Галерия или пък, не дай Боже, на Патрашкова, но от това което видях, има 3 казуса, в които сте реагирали – интервютата на Ласкин и Попйорданов, публикацията за Азис и накрая вопъла на Галерия, че били “наранили нежните души на педалите”. Мога да се съглася с твърдението за прекаляване единствено в третия случай. Останалите 2, поне от моя гледна точка, представляват 1) Лично мнение на човека Х 2) Становище за личността Азис. Защо не съм съгласен, че това представлява погазване на права на когото и да било:

    Да вземем, например, думичката “селянин”. В разговорния език се използва в 2 случая – за човек, роден на село и за човек, притежаващ неприятен манталитет, без оглед на месторождението му. Редовна случка е, когато двама шофьори се кюснат или засекат, единия от двамата да свали прозореца и да изреве нещо от сорта на “Ей, ше те е@а у селянина, къде гледаш?!?!?” Значи ли това, че голяма част от хората от близката спирка, на база на селския си произход, следва да се засегнат от персоналната нападка и да скочат да линчуват отправилия репликата? Или да го дадат под съд, защото те индиректно се почувствали наранени, тъй като той употребява квалификация, която пряко илюстрира тяхната “непринадлежност” към големия град?

    Та въпросът ми е: Защо разговорни реплики от типа “Педал”, “Педераст”, “Гей” и от сорта, отправени персонално към някого следва да обиждат цялото общество, независимо, че носят в себе си една основна негова характеристика?

  60. Г-н Величков, ама Вие май въобще не сте прочели линка към моя блог и това, което написах там.

    Тук не говорим просто за начина, по който нещо е написано (най-малко пък интервютата, които, все пак, са изказвания, които се цитират). Тук става въпрос за тенденцията в отношението на вестника и тяхната (не)реакция при покана, да засвидетелстват журналистическа етика, като застъпят и друга гледна точка. Това автоматично означава, че е наице различно третиране, изразяващо се в публикуване единствено на тенденциозни материали. А на правен език “различно третиране” = “дискриминация”.

    Ето отново линка, в който обяснявам подробно това и други неща:

    http://stalik.wordpress.com/20.....-vestnici/

    Що се отнася до употребата на пейоративите – те сами по себе си са това, което казвате – разговорни обиди, но едно е да наречете някой си “педал”, защото Ви е подразнил, а друго е да наречете един гей мъж “педал”, с цел да го унижите КАТО гей мъж.

    По същият начин референциите към българските медици в Либия в един македонски националистически блог като “маймуни” имаха много по-голяма тежест, защото те не целяха персонална обида, а обида към тези лица в качеството им на българи. Това бяха обиди към всички българи ЗАЩОТО СА българи. Конотацията тук е много по-голяма.

  61. Д. Добрев
    14/09/2010 - 17:46

    @Longanlon, коментирах до един момент. Осъзнах, че е абсолютно безпредметно да отговарям. Ползата от дуплики и реплики е нулева, от виртуални сблъсъци и контра-постинги на твоята теза (изкривена и манипулативна) също.

  62. хмз….интересно…и закономерно….
    Stalik
    човешките същества се делят на свободни и несвободни
    несвободните не могат да бъдат освободени от никой друг освен самите тях
    дали си гей,черен,миньор или някакъв друг е второстепенно
    най важно е дали си свободен
    ти не си
    и може би никога няма да бъдеш
    надявам се да разбереш за какво ти говоря….всъщност…май ми е все едно дали ще разбереш

  63. размишльотини
    14/09/2010 - 19:51

    Лонги, само един въпрос, който надявам се ще помогне.

    По каква логика и критерий силно желаеш и се надяваш да бъде ограничена свободата на словото на Дядо Николай и Расате за анти-гей реториката им, но силно се противиш да бъде ограничена останалата антидискриминационна реч?

  64. Иванов
    14/09/2010 - 20:14

    @Longanlon, правото нито започва, нито свършва с Оруел. Замислете се как словото и неговата свобода рефлектира върху субектите за които говорите.Но тъй като предполам – вашия патриархален хетеро бял задник никога не е попадал в никоя от отвърляните групи, никога не сте успяли да се отървете от надменното ви мислене. Самият език, за който се борите и смятате, че трябва да бъде тотално свободен е репресивен и се опитва да налага неравноправие върху маргинални групи. Обидата не е мнение. Дискриминационият език е вербална агресия и никва агресия не може да бъде смятана за свобода.

  65. Критерият ми е доста очевиден – този тип хора правят точно това, заради което са разписани антидискриминационните закони. Те, от позицията си на политически лидери, духовни водачи или прилагащи закона, пропагандират различно третиране на групи граждани.

    Не негативното им отношение и използвани думи са проблемът – отношение може да има всеки и всеки си избира думите. Но те определят някои граждани като по-низши, по-непълноценни, дори вредни и пропагандират различно отношение (вкл. законово) към тях – и то на база ГРУПОВИ характеристики – което е енциклопедичен пример за дискриминация и стремеж към налагане на предразсъдъци като законова и обществена норма.

    За да остана верен на тендецията си за опростяване ще дам пример. Аз мога да мразя съседа си от третия етаж. Мога да кажа, че мразя всички хора които живеят на третия етаж защото ме дразнят и не знам да има някой свестен, който живее на третия етаж, и че хората ходят да живеят на третия етаж само защото жените ги мразят. Това може да засегне само чувствата на някого, но едва ли е проблем за някого, нито за живеещите на третия етаж, дори за моя съсед. Проблем е само за мен, защото съм прост.

    Ако обаче стана кмет и издам наредба, че който живее на третия етаж няма право да го показва, това вече е проблем за обществото и другите хора – защото вече засяга не само нечии чувства, а реалния им живот и изборът който те могат да правят. Засяга тяхната свобода. Ако се покажа по телевизията и кажа, че да живееш на третия етаж е ненормално и че да живееш там означава че изнасилваш деца, това е проблем. Ако пропагандирам, че истинските българи трябва да са нетолерантни към живеещите на третия етаж и дори се изказвам ласкаво за тия, които организирано пребиват всеки, който изглежда, като да живее на трети етаж, това е проблем.

    Та това е моята теза. Когато някой засяга свободата на другите (чрез дискриминация, в случая) той трябва да бъде наказан. Но да наказваме за засягане на чувства с обидни думички… айде моля, животът не е филмче на Дисни.

  66. albert venn dicey
    14/09/2010 - 21:05

    “Ако обаче стана кмет и издам наредба, че който живее на третия етаж няма право да го показва, това вече е проблем за обществото и другите хора. Ако се покажа по телевизията и кажа, че да живееш на третия етаж е ненормално и че да живееш там означава че изнасилваш деца, това е проблем. Ако пропагандирам, че истинските българи трябва да са нетолерантни към живеещите на третия етаж и дори се изказвам ласкаво за тия, които организирано пребиват всеки, който изглежда, като да живее на трети етаж, това е проблем.”

    О, значи щом “нещо – разбирай слово – е проблем”, значи тогава държавата може да се намеси ги по принудителен път да го премахне! Тази всемогъща, всеможеща, всезнаеща държава. Да живее етатизма!

    Или поддържаш принципа, че словото не може да бъде цензурирано или санкционирано, доколкото не нарушава ничий права като индивид – ими нямаш право да се оплакваш, когато твоето слово или словото, което ти харесваш, бъде застигнато от всемилостивата и моралноизправящата държата.

  67. Прочетох коментара преди мен, както ми беше препоръчано. Мнението ми за жълтата преса е крайно отрицателно. Тя се гаври с хората по принцип. В тази си гавра обаче, тя е напълно демократична – за нея е без значение човекът богат ли е или беден,известен ли е или не, няма значение възраст, образование. И не, не съм съгласна че се гаврят само с хомосексуалните / да им набожуря гей-нарцисизъма!/ Жълтата преса е за интелектуално лишени, не я чета. Каквото и да ми споменат с нея като източник не го считам за достоверно и от значение.

  68. albert venn dicey

    Поддържам принципа, че всяко престъпление трябва да има жертва. Конкретна жертва, някой конкретно пострадал. Щом нечии права са нарушени, значи някой ги е нарушил – има виновник, който трябва да бъде наказан.

    От наредбата на кмета на Пазарджик има конкретно пострадали – всички, чиито права са нарушени. От изказванията на нео-нацистките лидери и подкрепата им за насилието има конкретно пострадали – пребити хора.

    От публикациите във вестника, обект на обсъждане, обаче, конкретно пострадали няма – има само ощипани на общо основание моми.

  69. albert venn dicey
    14/09/2010 - 21:10

    “От изказванията на нео-нацистките лидери и подкрепата им за насилието има конкретно пострадали – пребити хора.”

    За първи път чувам с изказвания да се пребиват хора. Лонги,
    ти направи голямо откритие!

  70. баце, “призоваване и подтикване към насилие” си е термин от правото, не съм го измислил аз

  71. размишльотини
    14/09/2010 - 21:19

    О, не, ти много ясно си казал по-горе какво спроред теб е враждебна реч и дискриминация и заслужава да бъде забранено.

    И мненията на Дядо Николай и Расате (както и пропагандирането на тези техни мнения) че дадени хора са низши, втора ръка, заслужават различно отношение и т.н. изобщо не попадат в това твое определение. Точно обратното, защитаваш възможността такива мнения да се изказват и отразяват.

    По твоята логика изобщо не личи с какво мнението на Дядо Николай и на Расате няма право да бъде изказано, а на вестника – има. Особено пък Дядо Николай. С какво право един духовен водач на една отделно взета религия няма право да следва религиозните си норми и изказва мнение въз основа на тях? Все пак той не е задължителен духовен водач за всеки гей, а и да беше, има право да изказва духовното си мнение, нали? Откъде накъде ще му се бъркаш в религията му? Расате също не е политически лидер (а и да беше, не виждам с какво това има значение в твоето определение), а е един обикновен сульо, който има право на мнение, нали?

    Размисли върху противоречието ти и ще разбереш отговора на загадката, която си поставил в поста.

  72. albert venn dicey
    14/09/2010 - 21:21

    Лонги,
    правото работи с термина “подбужда” – конкретно лице друго конкретно лице; има и състави за престъпления, извършени в тълпа, подбуждане към явно престъпление на публично място и пр. по-особени състави, които е безсмислено да обсъждаме тук – най-малкото НК е писан по съветско влияние, като основата е немското наказателно право от 19 век – едва ли най-подходящата основа за обсъждане на тема либерално/либертарианско виждане за свобода на словото.

    За първи път, откакто чета блога ти, искрено съм несъгласен с това, което пишеш (по темата за абортите и антиклерикализма сме на едно мнение, макар и по различни причини). Представите ти са объркани и неправилни. Ако намеря време ще ти прлепоръчам литература, за да се оправиш (незлобливо го казвам, нали!).

  73. размишльотини
    14/09/2010 - 21:22

    Quote: “призоваване и подтикване към насилие” си е термин от правото, не съм го измислил аз”

    Е, нали не говореше за това какво е наистина правото като аргумент, а за морални аргументи дали наистина трябва да бъде такова.

  74. е, щом не ме разбираш, може би не обяснявам достатъчно ясно….

    но пък фактът, че едни хора ме упрекват че не съм достатъчно толерантен, а други че съм прекалено толерантен (към дискриминационни изказвания) ми дава известно усещане, че съм на прав път 🙂

  75. @Б.Величков
    по едно време преди 10 години работех в една ИТ фирма,
    където приятелски се обръщахме вместо на “колега”,
    с обръщения “пепи”, “педал” и “оо, как си бе педерас”.
    Създаваше се някаква фамилиарност и сплотеност 🙂

  76. По-важно е да се притискат със съд всички държавни структури и администрации, които с поверената им власт се самоуправстват и си приемат някакви наредбичики дето противоречат на националното и европейско законодателство, нарочно и напук, само защото някакъв изкуфял местен феодал неофашист се събрал с друг лумпен-главорез.
    Ся второ… Пешо, ша извиняваш много, но ако ми покажеш с дали въпросните изказвания на господата актьори са имали нещо общо с целостта на статията…. Т.е. в цялата статия ли се е разказвала за гей хората и техния живот? Предмет на интерес на вестника да е била гледната точка на двамата интервюирани обстойно да изложат вижданията си в няколко пространни публикации за гей-животът в България… Май не,а..?! Правилно са определили от съда, тъй като не е намерена обща идея в “сценария” на интервютата,а изведнъж ни в клин ни в ръкав ехидна вметка саркастичен език, някой да си почеше егото, а друг да си почувства пишката явно дали я има още… Дет се вика, е то не може ем оная работа докрая, ем душата в рая… От малки децата се учат да не си игратя с огъня, че накрая ще се напишкат… 😀

  77. Спас Колев
    15/09/2010 - 08:34

    @Longanlon: Смесваш няколко различни неща, според мен. Подбуждането към насилие е предмет на Наказателния кодекс, а не на Закона за защита от дискриминация, съответно е работа на прокуратурата и съда. Актовете на кмета подлежат на контрол от административния съд, а ако има пострадали, те могат да търсят компенсация по съдебен път. Въпросът с прокурора е дисциплинарен – при шумна демонстрация на некомпетентност би трябвало ВСС да го уволни за уронване на престижа на съдебната власт.

    Т.е. всички тези въпроси имат съществуващо решение извън КЗД, от което следва, че нейното предназначение е друго. Съответно, няма причина да се учудваш на действията й.

  78. Само да кажа на всички, че ми е изтрит коментар тук. А уж се напряга някой да защитава свободата на словотo. Нека всеки си направи извода сам, доколко на съдържателя на блога му изнася да се казва, това което трябва от хората, а не само това което той смята, че е редно….

  79. Спасе, според мене от всичко това значи, че КЗД е излишна структура, която просто дублира функциите на други институции и която нямаше да има никаква работа, ако те вършеха тяхната както трябва.

    oф, Пеликан, къф коментар ти е “изтрит” пък на тебе ве… Дошли извънземните и го изтрили докато аз се напивах снощи – пиши ба битиви затова, айде. Още една мрънкаща паникьосана путка… Кво, щото интервютата “нямали цялост” да съдим хората, така ли? “Почесването на его” вече се наказва с глоба? А паникьосаното мрънкане с какво да го наказваме? 😛

  80. Фладо
    15/09/2010 - 09:54

    Добре де, аз пък харесах статията. Факт е, че политическата коректност не изкоренява и не е изкоренила никакви проблеми. Като цяло това е една малоумна идея, която, както някой правдиво бе рекъл, се състои в презумпцията, че едно лайно може да бъде хванато за чистия край.
    Аз никога не съм усещал наплив на агресия в себе си, когато прочета, че Азис е гей 🙂 или “педал”, което по неведоми пътища всъщност е по-обидно от гей, независимо от факта, че са синоними и че дали ще кажеш “гей” или “педал”, хората винаги ще знаят за какво става дума.
    Струва ми се, че тия защити на права малко отиват overboard и конкретния случай е пример за това. “Моите очички са твърде нежни, че пред тях да попада думата “педал”! Нека за да не нараним моите очички, да вземем едно П-профилче 30/15/40/6 (тва в милиметри) желязо и да строшим ръчичките на злия журналист, който предава думите на някой друг (кой му дава такива права?!?), после да вземем една губерка и да зашием устата на този друг с мнението и най-накрая – да вземем едно ръждиво макетно ножче и да издълбаем “ЗЗДискр. mothafucka!” в скротума на редактора на съответното издание, допуснал тази несправедливост да се случи на моите нежни очички!”. Последното за скротума, го казвам, с ясното съзнание, че за Патрашкова има поне 30, ако не 40% вероятност да няма такъв и защото думата “путка” е дискриминативна спрямо жените, а “скротум” ще вкара така необходимият баланс в разговора.
    И последно – табуизирането на разни изрази (и типове поведение) всъщност е източник на проблеми, а не метод за тяхното решаване. И това е нещо, което гейовете трябва да го знаят особено добре – нали именно срещу това се борят? Да си гей да не е табу, а да е обществено прието, което е така в много страни, че даже и у нас останаха само Расате и преките му роднини дето са против цялата работа. И именно както беше казал някой по-горе – “копеле” от свръх-обида се е превърнало в говорен паразит, отдавна загубил силата си да обижда (освен в модерни фюми, като Пъклен дом), а “педераст” и производните му са само на крачка от там.
    Политически коректното говорене е пълна простотия, а ползвателите му са именно изнежени душици, които отказват да загреят, че няма разлика между “Стената на тази тоалетна е инцидентно замърсена с фекалии” и “Некой мощно е обсрал кенефа”.
    Да ме простите за простащината.

  81. Д. Добрев
    15/09/2010 - 09:56

    @Longanlon, уважаеми, аз имам чувството, че си говорим на различни езици. Никой “не съди хората” за това, което са казали и не оспорва, че имат право да не харесват гейовете. Проблемът е, че в поредица публикации, които имат претенцията да са в рубриката “Култура” се тиражират вметки и обидни реплики. Проблемът е, че това може да бъде възприето за норма и модел на поведение, а не е. Ето защо отговорност носи изданието – “Галерия” и издателят – “Кроз” АД с главен редактор г-жа Патрашкова. Съвсем коректно г-н Спас Колев уточнява, че правомощията на КЗД са да установи има ли дискриминация и решението на комисията може да бъде обжалвано пред ВАС по реда на АПК, което е право на ответната страна. Съвършено друга е ситуацията в Пазарджик, с общината и прокурора Янев. КЗД и омбудсмана се произнесоха по чл. 14 от наредбата, ВАП отмени постановлението от 17 май. За действията на г-н прокурора трябва да вземе отношение ВСС, като върховен административен орган – дали има уронване на престижа на съдебната власт и ако да, този човек да бъде наказан със забележка или друго – до уволнение едва ли ще се стигне. В съдебната система практиката е “гарван гарвану око не вади”, има купища постановени неправилни и куриозни актове в системата, но понеже се вдигна голяма пукотевица в медиите, може и да реагират. По Конституция съдебната власт е независима и точно затова можем да разчитаме единствено на воля от тяхна страна и на саморегулация. Иначе там – в Пазарджик, всички институции, към които се обърнах са глухи и слепи за чл. 14, водени от криворазбрана колегиалност, да не засегнат нечии интерес, да не се размирисва още повече, затова пасуват. И искам да бъда разбран правилно: нямам нищо против да се коментира, все пак Интерент и блогосферата са свободна зона и в известен смисъл територия на всеки, може да се пише буквално всичко. Реагирах на текста в блога, защото има изопачаване на информацията и проблема бе представен на съвършено различна плоскост. Не виждам полза от дебат, ако изначално няма консенсус по основни пунктове. За съжаление горната публикация, според мен, цели неглижиране на проблема и поднесена така – лесно смилаемо за аудиторията, с подбрана фактология и полуистини, предполага преливане от пусто в празно и безкраен флууд.

  82. Хаха , ми то се вижда колко им е акъла.

    Значи някакъв си там казва в интервю, че гейове ловци нямало.

    Аз не съм гей, но не съм и ловец , освен това смятам убиването на животни за кеф за варварски идиотизъм.

    По пътя на логиката трябва ли аз като неловец да се смятам за обиден или засегнат. Още повече това било тиражирано в незнам колко си екземпляра. Т.е. не съм ловец, значи съм обратен (опс политнекоректно).

    Да, ама за разлика от други не съм (как го каза автора – путка) и не се чувствам нито засегнат, нито обиден, и не съм си и помислял да подавам жалба.

    Пък ако някой се чувства обиден от цитираното изречение за ловците и гейовете, то много би му подхождала и другата политнекоректна думичка.

  83. Lavinia Lavish
    15/09/2010 - 22:33

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-11300552

    Я вижте какво е в UK.

  84. Лъчезар П. Томов
    15/09/2010 - 23:20

    Политическата коректност

    и етическата коректно се разминават

    защото политиката и етиката нямат много общо

    за съжаление

  85. Бахти смешната дискусия се е развихрила тука … май ще се наложи да въведем член в конституцията, който да гарантира свободата на словото, че да можем да наречем путките путки …

    Законово ограничение как точно имам право да изкажа мислите си на друг човек е най-грубо погазване на човешките права. Изобщо не разбирам на какво основание двама души трябва да искат разрешение от трети да си говорят както те решат за добре. Звучи точно като лумпените които съм чувал да си подмятат “тук е България и говорим на български” зад гърба на чужденци които си лафят на английски в София. Само че със закони и глоби, налагани с мощта на репресивния апарат.

    А наистина жалкото в цялата дискусия е, че има наивници, според които законовото задължаване на всички хора да говорим политически коректно ТОЧНО НА ТЯХ няма им излезе през носа…

  86. Боно, смешно е да. Във Франция има строги законови санкции за използване на чуждици. Шампиони!

  87. Абе, след цялата дискусия, след като се разбра кой крив и кой прав, какво правим в крайна сметка? Положението все си е същото – Лонги го показа ясно в статията си. От ляво и от дясно(не политическите ориентации, а посоките), застрашени(от силно показване на сексуалната ориентация) и накърнени(от силната забрана на закона за показване на сексуаланата ориентация), май излиза, че никой не го е еня много за права и свободи на ВСИЧКИ хора, а само за хората от неговата си група. Еее, питам аз, какво правим сега? Пазарджик прави бан, активистите осъждат вестник. Хейтърите млатят и убиват някой който е приличал на гей(?!?), активистите правят парад в борисовата. Е, аджеба, всеки е извадил голяма тояга, и е забравил основната причина, която го е накарала да вдигне тоягата. Аз искам да попитам г-н Добрев – вие сериозно ли очаквате, че ще постигнете нещо, като санкционирате от бегло-обидни до омразо-провокиращи изказвания относно хомо-сексуалистите в медията? Че така ще предотвратите появата на нови Боян Расатевци, или Митрополит Николаевци? Какво ще кажете да атакувате истински виновните(като например…о, незнам, да кажем Пазарджик), победата над които, ще е десет пъти по-важна и значима от тази над един вестник?

    В цялата история, трагичното Лонг е посочил в статията си. В крайна сметка, свободите и правата(в една или друга част, или ИЗЦЯЛО) остават поругани от всички страни, затова – “свиквайте да живеете в свободното общество, преди да сте го разрушили”.

    Имам и една друга питанка – като стават такива работи, какво правим ние в крайна сметка? Виждаме колко грешна е цялата ситуация, но не правим нищо, освен водим дебати и си чешем клавиатурите.

  88. Д. Добрев
    17/09/2010 - 12:56

    Bhaal, ще отговоря на въпросите. Сещам се за един случай от времето на полския хуморист Станислав Йежи Лец. Той учил физика в университета и се явява на изпит. Преподавателят – мастит професор, го пита: “Колега, кое тежи повече – килограм желязо или килограм памук?”, на което Лец отговорил, че желязото е по-тежко и получил двойка. Минала сесията, Лец занесъл кило старо желязо в Алма матер и издебнал даскала. Хвърлил желязото върху кракаjd му и заявил: “Видяхте ли, ако бях взел кило памук, нямаше да боли толкова”. Сега към въпросите сериозно: няма значение дали малтретирате с думи или физически някого, пак е обида и боли еднакво, независимо от примера с Лец по-горе. Затова, дори да ви се струва безобидна “шегата” с “педалите” във вестник “Галерия”, тя трябва да се наказва със същата строгост, както побоя над някого, който “прилича на гей”. И да, бих реагирал винаги, ако нечие право е накърнено и имам възможност да го докажа в съда. Няма значение дали мишената е гей/лесбийка, човек с увреждане, ром, неправомерно уволнен от работа и т.н. Не приоритетизирам и не деля виновните на “истински виновни” и на “по-малко виновни”, всеки казус е важен. За всеки човек неговата драма и лична история е най-важната. Не осъждам, нито наказвам някого за нещо-си. Има държавен орган, който решава дали жалбата за дискриминация е основателна или не.:)

  89. Ами да, ама както изглежда, за никого, освен за тебе и Сталик, написаното във вестника не е обида и не е нужно да се наказва – коментарите в блога му го показват доста ясно. Ясно ми е, че гей-общността у нас не е особено задружна (ти си ми го казвал), но да си присвояваш правото да говориш от нейно име, въпреки ясно изразено неодобрение от много нейни членове за действията ти, ми се струва неправилно.

    Т.е. можеш да говориш колко ти си обиден, но недей приписва същото възмущение и на всички ЛГБТ у нас, защото очевидно не е такъв случаят. Разбирам, че няколко човека се стараете да правите нещо смислено, само с гол ентусизъм, но ако искате да представлявате общността, обърнете се първо към нея, а не се дистанцирайте и не изземвайте нейния глас. И тук, разбира се, опираме до въпроса за липсата на една или повече влиятелни организации, които да се занимават с тези въпроси и които да имат подкрепата и доверието на членовете на общността, и от тази позиция да говорят от тяхно име…

  90. Маркуча
    17/09/2010 - 17:58

    > политически коректната реч е убийство на свободата на словото.
    Разгеле, някой има̀ гащи да го каже.

  91. Д. Добрев
    17/09/2010 - 19:44

    @Longanlon, не си присвоявам нечие право, нито говоря от друго име, освен от своето собствено. В процесните статии на “Галерия” се твърди обобщено, че гейовете [всички гейове! – забележи] били родени от злобни жени и не-знам-си-какво. Заклеймяват цяла група по даден признак, на което всеки, който смята това за проблем, може да реагира. В цивилизованите страни не хора от гей общността реагират първи на опити за дискриминация, за неравно третиране и тормоз. Реагират хетеросексуални и подкрепят борбата за равноправие, както направиха Шварценегер, Анджелина Джоли и Брад Пит, президентското семейство Обама и мн. др. по Предложение 8 примерно 🙂

  92. Жилов
    19/09/2010 - 15:06

    Проблемите, които аз виждам, са два.

    1) Не може да се прецени обективно размера на щетите, нанесени от една обида. И дали тя е обида (защото много неща могат да бъдат интерпретирани като обида, като в историята на nicodile).

    2) Не може да се прецени обективно дали едно изказване е обида и дискриминация, или е мнение / виждане за света (например, ако някой каже “Внимавай за джобовете си, качиха се млади циганки” това дискриминация ли е, коментиране на факт от действителността, или и двете? Къде ще се тегли чертата?

    С тази неопределеност закономерният резултат ще е хора, отнасящи си го заради разчистване на сметки (а не заради реално обидни изказвания), както и забраняване на определени мнения (напр. може дори да ми се забрани да критикувам противоречията и безчовечността в Библията, защото християните се обиждат).

    Намеренията са добри, но невъзможността за адекватна реализация ще доведе преди всичко до абсурди и злоупотреби.

    Няма да промени и света. В свят, в който псувните са забранени, хората няма да спрат да псуват. Комунистическата религия навремето беше забранила всички други религии, но те продължиха да си виреят подмолно и след 10-ти настана бум на мистиката. Има много неща, които не ми харесват, но не бих ги премахнал със забрани – не защото съм много добър и човечен, а просто защото няма да има резултат по този начин, само нови извращения. Някои неща могат да бъдат премахнати само ако имат позитивна алтернатива, тогава хората сами ще изоставят старото поведение.

  93. Асен Кънев
    20/09/2010 - 16:52

    Политически коректното слово е наивно и безполезно от гледна точка на декларираните цели.
    Все едо, ако някой смята някого за низък и този някой се чуства унижен от това, да си запуши ушите и да си затвори очите, за да се предпази от негативното си преживяване.

    Ако нечие мнение, убеждение, разбиране или вяра се възприма от обекта на това мнение като обидно, агресивно или несправедливо, какво променя ограничаването на свободата на словото? Наивно и безполезно е да се пишат и прилагат закони за контрол върху свободата на мисълта, убежденията и вярата.
    Наивно и безполезно е да си мислим, че имаме право да сме харесвани от всички, защото няма как да задължим дори и един човек да ни харесва.

  94. Жилов
    27/09/2010 - 08:06

    Както и предполагах, религията вече ползва “обидата” като причина да цензурира:
    http://openlyfeminist.tumblr.c.....mati-faces

  95. Асен Кънев
    18/10/2010 - 15:20

    Прекрасен източник по темата – enjoy:

    http://www.urbandictionary.com.....%20correct

    а също и:

    http://www.urbandictionary.com.....orrectness

  96. Мнението на винаги некоректния, често вулгарен и по убеждение фашист, но доста често прав, Калин Руменов:
    http://kalinrumenov.bloginar.n.....%BF%D0%B0/

Leave a Reply

Задължителните полета имат *