Мобилна мания


Гледам, модерните мобилни телефони струват около хиляда лева и то не най-добрите. Един среден клас е 6-700 лв. При това си ги купуват най-вече хора с месечни доходи доста по-ниски от тия суми.

Само на мене ли ми се струва, че това е абсурдно?

Всъщност, на мене не ми се струва абсурдна цената им – тя е напълно логична и аз знам защо струват толкова. Абсурдното е, че хората продължават да си ги купуват.

Телефонът отдавна престана да бъде средство за комуникация, той е аксесоар, придава престиж, говори за собственика си. Освен това той е модерен медия център, който обединява камера, емпетриплеър, видео и интернет. А и изглежда адски добре… докато след няколко месеца излезе по-нов модел, който изглежда “по-яко”…

Аз обаче не разбирам какво толкова намират хората в скъпите телефони. Естествено, ако си толкова плосък и тъп като гъба, безинтересен и плиткоумен… да, има резон – шареният и модерен телефон е единственото, с което може да направиш впечатление. Шофьорът на един познат бизнесмен примерно, има телефон за 900 лв и ще го изплаща 4 години (заплатата му е 300…) – на шефа му телефонът е два пъти по-евтин. Или дето беше казал един колега-блогър, малките проститутски момиченца събират пари от закуски, за да си купят як телефон и розови прашки, та да са вървежни да и си хванат богато гадже… и обикновено успяват да уловят “пичове”, които най-после са събрали пари от закуски за як телефон и посребрен, но дебел ланец…

Има и друг тип хора, които не разбирам: тия, за които телефонът е споменатият медиен център. Много от тях са способни да прекарват часове, играейки си с телефоните и още толкова време обяснявайки колко многофонкционален е споменатият телефон, колко много работа им върши и колко много време спестяват с него. Да, с хубав телефон може да си слушате музика с часове, има много памет, камерите вече започнаха съвсем сносни да ги правят, даже може книги да се четат… ама само не ми разправяйте, че вършите работа с телефона. Ако не си провериш имейла точно в колата докато пътуваш, едва ли ще свърши света и фирмата ти ще понесе огромни загуби. Айде не се прави на чак толкова важен, щото важните хора имат кой да им проверява имейла вместо тях.

Та така – телефонът е основна технологична играчка, губивремка и моден аксесоар на нашето време. Чудя се до кога ли ще продължи все така? Може би до момента, в който последен вик на модата станат вградените телефони и като в оня виц японеца ще провежда важен разговор, пъхнал палеца в ухото си и говорейки на малкия си пръст, а българинът звучно ще се орига с оправданието “Извинете, получих факс!

Кликни и виж
Какво ще стане с Африка?

Коментари

  1. Никола
    23/05/2008 - 07:30

    Телефони, БМВ-та… хората са готови от залъка си да откъснат за да си вземат играчка която ги праща, поне в очите на другите, една социална категория нагоре, а ти не им съчувстваш! Шейм он ю!

    Иначе другата порода хора с шарени телефони, тези които вършат работа искам да ми обяснят една работа: как машинка, която ти отнема 2-3 часа чисто време на ден ти пести време, джанъм?

  2. Направо пести време и нерви, да знаеш, работата ми е такава че нося три телефона и съм спокоен само като и трите са изключени, лично аз щях да съм най-щастлив ако слушах музика на грамофон, звъняхами на шайбов телефон, а снимах с ЛОМО или Смена.
    Нося шест мегапиксела камери на телефони, снимки не правя, имам 3 гигабайта памет, а музика не слушам, е-майла го проверявам на компютър, абе какво да кажа, мани, мани.

  3. Ама то не само с телефоните е така. Най-много се радвам, като се подредя с моята таратайка на газколонката зад лачено БМВ 🙂

  4. same shit като koronal – купих си телефон за 800+ кинта миналата зима, ама поне можех да го направя 🙂 а защо ми е такъв телефон, чииито функции не ползвам, ще попита някой. ами много просто – за пръв път в живота си станах жертва на скрита реклама – предната вечер гледах последния Джейм Бонд и беличкия телефон на мацката ме изпълни просто 🙂

  5. Вчера си купих водафон за 15лв. Телефончето е маниашко имам тетрис!!!!!

  6. Николай Михайлов
    23/05/2008 - 10:18

    И аз имам vodafon за 15 лв. другия ми е доста скъп като пари (450 лв), но за това пък не съм го сменил от около 4-5 год.

  7. Хриси
    23/05/2008 - 10:56

    Аз на телефони не робувам. Купувам си просто телефон, с някоя и друга екстра и го сменям чак като почне да му издиша батерията, което, при положение, че го ползвам основно за телефон, се случва някъде на третата-четвъртата година. Наскоро си купих Нокиа за 200 лв. и много си я обичам в момента. Има разни джиджи-биджи в нея – радио, мп3, камера, незнам-си-какво, но то почти няма телефони без тези работи вече. Но пък си сложих Тетрис!
    Радио почти не слушам, защото тъпите реклами и още по-тъпите водещи ме влудяват, музика си слушам на айпода, фотоапарат си имам и си снимам с него. Само понякога пускам музика от спийкъра на телефона – например снощи, когато някакви ШЧ* бяха пуснали ШЧ** от техния шарен, голям телефон за 1000 лв. в парка от близката пейка и ми нарушаваха душевния мир.

    ——
    * Шибани Чалгари
    ** Шибана чалга

  8. Павел Танков
    23/05/2008 - 11:09

    NCM казва:
    “Вчера си купих водафон за 15лв. Телефончето е маниашко имам тетрис!!!!!”

    И сокобан и сокобааааааан!!! 🙂

  9. сокобана още не сум го разучил но преди на правеца само на тва играех. 🙂

  10. Колкото и странно да звучи, но ако не беше телефона ми нямаше да разбера за този хубав блог.
    koronal – Защо тогава ги носиш тия скъпи телефони, като ги ползваш само за говорене… Е такива хора като тебе не мога да ги разбера. Аз примерно ползвам на телефони си абсолютно всички функции и ще ми е доста зле без него. Но нали съм си го купил за да го използвам на макс, а не да го ползвам за слушалка само…

  11. Павел Танков
    23/05/2008 - 11:39

    Сами, и аз смятам, че ако трябва да имаш 3-4 служебни телефона у теб и да говориш постоянно по тях, то те трябва да са някакви супер евтини пръчки. Да можеш спокойно да ги изпускаш, намокряш и губиш без да те е яд.

  12. шофьорът иска поне с 1 нещо да превъзхожда шефа си. за това си е купил телефон, който се обезценява с 300 лева на година и гълта 8% от дохода му. 8% си стурват, за да се почувстваш Човек

  13. Бе хайде сега, може и работа да се върши с телефона понякога… На никого ли не му се е случвало да се озове в Долно Уйно и изведнъж да се окаже, че спешно му трябва интернет?

  14. искам само да се намеся за това “изглежда по-яко”. Телефоните тези дни изглеждат около 9% по-зле отколкото миналата година. За малко да ме вземат в едно австрийско студио за дизайн на телефони, но се оказах прекалено иновативен. Щяхме да предизвикаме революция – яки телефони на достъпни цени за всеки шофьор и дизайнер ..

  15. Мда, а догодина сигурно ще са дървени.

  16. Ех, Лонг, като почнеш така и много ме изнерваш. Защо, по дяволите, според теб е грешно човек да дава много пари за удоволствието си? Ако на въпросния шофьор му е кеф да има такъв телефон- нека си го купи, какво го споменаваш във всичките си публикации все едно е ерес?

    Харесвам скъпите телефони. Всеки път когато си взема нов, откривам колко много и интересни функции има. Някои от тях ми стават любими и използвам ежеднежно. Други забравям още на секундата, но по-важното е, че въпросната джаджа ми доставя удоволствие. Мога да си чета блоговете докато се мандахрцам в автобуса по път за някъде.

    Да се възмущаваш от хората със скъпи телефони, е като да се възмущаваш от хората с лаптопи, скъпи маратонки за бягане, професионални кухненски уреди и т.н. Просто човек обича да дава много пари, за да си доставя удоволствие.

    Скъпия телефон, както самият ти каза, е признак на финансофо положение. Тогава човек даже да ползва телефонът за слушалка, просто се налага да го сменя ан 1 година. Защо? Защото малко ще се навият да правят бизнес с теб ако караш рено клио, говориш по телефон за 250лв и твърдиш, че фирмата ти е много голяма.

    Определено не твърдя, че закупуването на скъп телефон е необходимост или е нещо обосновано. Но да критикуваш за неща, които не разбираш, е все едно аз да те критикувам, че гледаш водни растения, които не можеш да направиш на салата, защото така като гледам си налял много пари в тоя аквариом, нали?

  17. Това, че скъпите телефони си ги купуват най-вече хора с месечни доходи доста по-ниски от тия суми е пълна глупост. Но още по-пълна е, че познавам хора които си купуват последни модели автомобили, а самите те нямат постоянни и високи доходи. Не ми е ясно при това им финансово положение как ще ги поддържат.

  18. исках да кажа последни модели скъпи автомобили.

  19. Миглен
    23/05/2008 - 13:56

    Аз съм виждал продавач на дюнери със слушалка за 1600лв текуща цена, преди може и повече да беше. Не вярвам тоя човек да има заплата над 500лв но е решил да си закупи въпросният телефон който си е направо бизнес комуникатор.

    Честно казано и мен ме учудва тая мания и колко много магазини за мобилни комуникации се навъдиха напоследък.

  20. Прасунсен
    23/05/2008 - 14:07

    Евала за поста, и аз се чудя каква е тая мания по телефоните. Аз имам някакъв сименс от 2-3 години, в момента май вървят по 50 – 60 лв. Джуниърите в екипа ми имат по-скъпи телефони, но това изобщо не ме вълнува. Който смята, че за да правиш бизнес, ти трябва скъпа кола и скъп телефон да си стои в миналия век.

  21. мен повече ме смущава фактът, че съм зависима от малката джаджа, щото като я забравя някъде или ми падне батерията…ми изживявам шок!До толкова съм свикнала като искам да се обадя на някого или ми се налага да координирам хората си за нещо, че ако нямам телефон…си ебало мамата.
    Обаче относно новите технологии – вървя си аз един ден по главната улица на Бургас и виждам една яка, бизнес мадама, която си говори сама…при това доста рагорещено – оказа се, разбира се, че говори по безжичен телефон, напъхан в ухото, под косата или както се наричат 🙂 тия машинарийки. Обаче си беше доста странно. Още повече, че от тогава виждам все по често такива хора. А едно време избягвахме да си говорим сами по по улицата…:))))

  22. Всеки луд с номера си… здраве да е.

  23. Mr. Mahony®
    23/05/2008 - 15:27

    Абсолютно съм съгласен и Longanlon.

    Всеизвесно е, че предимно простите хора и въобще тези, които няма с какво друго да се похвалят (както и той казва) си купуват вещи, които не само не отговарят на нивото им (те най-често нямат ниво). Какво му остава друго на някой от Люлин или Дружба, след като наскоро е дошъл от Дъбово (примерно) да се похвали, след като няма с какво. С потекло, възпитание, интелект, (най-често) и умения не може да се похвали, затова му остава само с някоя (що годе) хубава кола, напр. Golf III (ako e oт Перник) или БМВ (пак тройка) и някоя вечер, прекарана в Планет (а) или някоя подобна Чалгаджийница. Именно там може да забършат някоя дърта парастия, Чалга-бухалка, която си търси младо коте, макар и селско.

    Да, тези, които също (освен скъпия мобифон) плащат и големи сметки, също не ги разбирам и аз. Именно те вечно хрипат “Уж по-голяма конкуренция има, а аз плащам все повече. Ебати държавата сме!”. И какви са им разговорите: “Ало, какво правиш? Нищо! Ще ходим ли до МОЛ-а довечера? Не знам, ще ти звънна по-късно. Ще питам Светла.”

    Това са хора, които наистина се превземат, че видиш ли не могат без телефон. Разбира се има и диста, които с телефон пари печелят, но … тях не ги виждаме.

  24. Препоръчвам ти “Семиотичните тетрадки”.
    Синтезирано казано – предметите отдавна изгубиха своето буквално значение, на тях се възлагат допълнителни функции и значения. Всякко обществено стъпало си има своята задължителна (според някои) кошница. Съответно дадена вещ носи определен статут в очите на другите и притежанието създава самоучствие и увереност.
    Триумф на външността над същността. Залага се на визия, на външните елементи, а не на интелектуалните (вътрешни) такива.
    C’est la vie…

  25. Филип
    23/05/2008 - 17:17

    Не разбрахте ли, че кефа цена няма?!

  26. Не.
    Лонги често си чеше езика, че културните и културата им е артистично напъване, с неблагозвучи и неуханни последици, но все пак е факт, че тези хора поне четат и се стараят малко да развият интелкт и някаква скромна версия на оригиналностт.
    Потребителите, в масовата си част са говеда. 😉

  27. Сега, принципно добре. Не е хубаво да се дават много пари само да се хвалиш, че имаш хубав телефон и т.н. ама днеска и аз съм на контра.

    Аз си купувам телефони с всевъзможни функции, защото за мен е много по-удобно да имам: цифров фотоапарат, MP3 player, Радио, телефон, будилник, календар с напомнящи задачи (плюс за рождените дни), часовник, игри и т.н. в едно. За мен това е къде къде по-добре отколкото да нося всички тези джаджи поотделно. И да, използвам ги редовно всичките 🙂

    Кеф ти да слушаш музика или радио, кеф ти да снимаш нещо, кеф ти да знаеш колко е часа, кеф ти да си играеш на игричка докато чакаш някъде, не забравяш, защото телефона помни и т.н. Аз поне от доста време не си купувам телефон само за разговори. Който иска само да говори – да си купува телефон от 10-30 лева. Който има нужда от повече неща – какво лошо има в това?! Лошото е само когато го купуваш да се “гъзариш”, а реално не го ползваш.

    Реално всеки си преценя. Аз за мен съм си изчислил, че ако купя отделно “устройства” за функциите, които искам да има телефонът ми, ще ми излезе поне 2 пъти по-скъпо.

  28. Абе чета и се чуда какъв ли е телефона на Longi ???

  29. А има и такива като мен, на които единствените им изисквания са цветен дисплей, големи бутони и светодиоди отстрани, за да свети като космически кораб. Толкова 🙂

    Но пък скъпите и красиви предмети носят радост, която няма как да измериш в пари. За справка виж коментара на Кристина 🙂

  30. Хм, телефоните все още не са стигнали до моментът, в който са много неща накуп. Все още са с бързо падаща батерия и не достатъчно добра технология, за да покрива изиксванията да са телефон/камера/фотоапарат/плеър.
    Това е просто… лигавщина, в по-голяма си част. И позиране, също така.
    🙂

  31. Аз пък се чудя откога фукнята е толкова лошо нещо и такъв порок? Ами, реално, няма нищо лошо.

    И ако трябва сега да съм напълно честна, винаги съм си мислила, че хората, които плюят срещу скъпите телефони, коли, телевизори, аудио системи, компютри и т.н. го правят просто защото не могат да си позволят нещо по-добро.

    За мен стремежът към най-доброто е съвсем естествен. Най-добрия телефон, най-добрата кола, най-добрия компютър… И не на мен тее: “ама защо ми е BMW X5 3000 кубика, като аз карам най-много със 140”, защото, реалко, ако въпросният човек имаше такава кола, щеше да се кълне в нея. Всеки си преценя приоритетите, а най-голямата простотия, ще ме прощавате, е да се правят сметка на чуждите пари.

    Айде няма нужда!

  32. Прасунсен
    23/05/2008 - 19:28

    “И ако трябва сега да съм напълно честна, винаги съм си мислила, че хората, които плюят срещу скъпите телефони, коли, телевизори, аудио системи, компютри и т.н. го правят просто защото не могат да си позволят нещо по-добро.”

    Това са твоите приоритети, защо мислиш, че и другите имат същите? Не вярвам да има много сред пишещите тук, които да не могат да си позволят телефон от 200 – 300 лв (в краен случай ще го вземат на изплащане). Много хора могат, но не искат, защото има и по-смислени според тях неща, за които да си харчат парите.

    “За мен стремежът към най-доброто е съвсем естествен. Най-добрия телефон, най-добрата кола, най-добрия компютър…”

    Да, съвсем естествен е за типичните консуматори. Не всички са такива.

    “Всеки си преценя приоритетите, а най-голямата простотия, ще ме прощавате, е да се правят сметка на чуждите пари.”

    Ми това е блог, обсъждат се разни неща, включително кой какво прави и защо. Никой не ти е надникнал в портмонето да прави сметка конкретно на твоите пари. Дай пък сега всеки да обсъжда само вътрешното си аз в блога си, защото не трябвало да се бърка в чуждите работи 😀

  33. Tyler Wasson
    23/05/2008 - 22:15

    Hello.

    Good article. I read your blogs as language practice and because they are really good. I just wanted to tell you I thought this was a good post. I agree with you that spending 1000 Leva on a phone that will not be cool for long is not a smart thing to do and makes no sense.

    Good article. I enjoyed it.

    -Tyler Wasson

  34. Миглен
    23/05/2008 - 22:44

    То сега е мястото и да се замислим не само за мобилната мания а по принцип за тази шопинг мания да имаме дрешки, ланци и автомобили които са по-нависоко от нашата класа и да плащаме кредити че да си ги позволим само и само да се докажем.

    Какво доказваш ти с това се питам аз потребителю?

  35. @Прасунсен- няма лошо да си консуматор и стремежът ти да е да можеш да си позволиш всичко, което поискаш, а не да точиш лиги пред витрините. Това че съм консуматорка не ми пречи никак в живота- чета книги, ходя на кино, забавлявам се, имам приятели, познавам природата относително добре, уча каквото искам да уча и до момента съм постигнала всичко, което съм си поставила за цел. С тази разлика, че аз имам около себе си и красиви неща, които ми доставят удоволствие, а не-консуматорът няма.

    Не знам какъв е стремежа на не-консуматора? Може би да няма дом, автомобил, елементарни удобства, но да е богат душевно? Please, give me a break.

    Не виждам защо човек да не може да си купи телефон за 1000лв ако това му доставя удоволствие. Лично аз, като една тъпа консуматорка, съм на 22 имам малък частен бизнес, с който се издържам, въпреки че родителите ми изкарват достатъчно, за да ме издържат. Затова и на 22, с тъпото си консуматорско мислене съм постигнала повече от доста хора на по 40.

    Сигурна съм, че духовно богатите не-консуматори са много готини хора, които един ден стават на 40 и започват да се вайкат, че живеят под наем, че карат голф 2, че животът е скъп, тая държава е скапана и всеки с пари или се чука с някого или лиже нечий гъз. Някой ден, като пораснеш и стигнеш на моето консуматорско ниво, когато зад теб стоят жена и деца, ще ме разбереш.

  36. Хаха, не е въпросът дали си консуматор, щото всички са такива, малко или много. Въпросът е какво и как консумираш. Щото не става само с ядене, трябва и акъл!

    Не ме впечатляват вървежните типове, които се мислят за велики, щото са с вървежните си телефони. И не защото им завиждам, напротив – смешни са ми. I pity da fools.

    Аз например мога да си позволя телефон за 1000 лева, но си купих такъв за 300. Красив, удобен, с всички функции, които са ми нужни, а с останалите 700 кинта бих могъл примерно да черпя всичките си приятели по бира, което честно казано ще ме направи много по-щастлив от някаква си бибипаща и светеща джаджа.

  37. @Чернобил- сигурна съм, че ТОЧНО така ще постъпиш:)

  38. “The values of consumerism and individualism undermine support for a politics that prioritizes long-range environmental and social well-being. If the dominant interests of popular constituencies and influential power brokers are short-term, politicians will remain focused on the next election, rather than the next generation.”

    Горното е от http://www.gtinitiative.org, линк към което май съм виждал по бг блогосферата. И умните глави от тази инициатива смятат, че точно отношение като това на ominaeshi и на притежателите на кичозни джаджи трябва да се промени, ако искаме човешкият род да има едно по-добро бъдеще. Shopping therapy сега крепи икономиките, но всичко си има граници!

  39. Сами: аз сам не се разбирам, но съм човек на навика, а телефончетата като имам време – 1-2 в годината или ми притрябват – 1 път в годината другите им функции вършат работа. И аз имам фотоапарат, лаптоп и прочие.
    Има и нещо друго, телефонът е част от това как изглежда човек в очите на околните, проблемът е там, че работя в доста различни хора и поне 80 на сто от тях ме преценяват по телефона, колата, жената и т.н., какво да ги правиш и така човек носи 1500 лева в телефони, за да не вижда разни странни погледи от типа на “ти носиш телефон за 10 лева, а искаш от мен да ти поверя 500” примерно. Ако не беше социално ориентираният натиск щях да си ползвам още 3310, много добър телефон.

  40. Прасунсен
    24/05/2008 - 10:47

    @Оминаеши. Отдолу са ти обяснили какво имам предвид. Не-консуматорът не точи лиги пред витрините, на него не му пука за съответните неща. Казах ти, мога да си позволя по-скъп телефон, но не искам, просто не ме интересува, нещо повече – дори ме отблъсква да си взема лъскав. Проблемът на консуматорите е, че сте малко ограничени и мислите, че за всички е важно това, което за вас е важно. И че щом някой ви противоречи, това със сигурност е защото не може да си позволи съответните лъскави вещи. Има и свръхбогати хора в света, които са анти-консуматори. Може би на Ингвар Кампрад също му текат лигите пред скъпите коли, затова пътува с метрото? :))

    “Някой ден, като пораснеш и стигнеш на моето консуматорско ниво, когато зад теб стоят жена и деца, ще ме разбереш” :))))))))))))))) Бъркаш реда на нещата. Както е казал поетът “ти където отиваш, аз оттам се връщам”.

    Както и да е, достатъчно спорове. Разсмя ме мисленето ти, че никой няма да прави бизнес с тебе, ако нямаш скъп телефон и кола, затова те репликирах още първия път. Ако погледнеш малко по-далече от смешната ни държавица, ще видиш, че съвсем други неща правят сделките в цивилизования свят.

    Успех в бизнеса ти пожелавам и се опитай да бъдеш по-отворена за различните неща и хора около тебе. Не всички искат са като тебе, това не ги прави лузъри.

  41. Ако не си провериш имейла точно в колата докато пътуваш, едва ли ще свърши света и фирмата ти ще понесе огромни загуби. Айде не се прави на чак толкова важен, щото важните хора имат кой да им проверява имейла вместо тях.

    Извинявай, ама това е много голяма глупост. За теб е префърцунено, но само защото не работиш в сектор, където дедлайните са до минута и проверяването на поща, дали с телефон, или с лаптоп и 3G карта, наистина е необходимост.

  42. хайде хайде, не се опитвай да представиш лошото планиране на работното време като прекалена заетост 🙂

    Аз може би и за това трябва да пиша… Гледах по CNN едно интервю с със SEO на някаква финансова фирма, който беше написал книга и я предстявяше. Книгата беше за проверяването на имейла и за обсесията на много хора да са всяка минута информирани, да “са в час” какво става и т.н. Той самият си проверявал имейла на всеки 5-10 мин., за да не изпусне нещо важно и “дедлайн до минута”. Само че след като решил да си проверява имейла по два пъти на ден – веднъж сутрин и веднъж следобяд, финансовите резултати на отдела му скочили с 30% за първия месец.

    Щото проверяването на имейла непрекъснато не служи за нищо полезно – така човек по цял ден се занимава с гасене на измислени пожари и с реагиране на глупави “спешни случаи” и самоцелни дедлайни, без да може да се концентрира върху това, което всъщност му е работата.

  43. Хм, аз нямам скъп телефон, обаче точа достатъчно лиги по други неща…особено като видя прекрасни къщички за продан, техническо оборудване, екипировка, екскурзии…и сума подобни работки?И?
    Разбира се, че винаги ще предпочета по-доброто озавеждане, по-хубавата екипировка?къде точно е разликата с телефоните или просто ние я създаваме?
    Ако говорим само за купуване на нещо, за да се хвалиш с него…извинявайте, но за какво си купувате дрехите-да си ги носите вкъщи пред огледалото?

  44. Скъпите и хубави неща са само средство, целта ни е да си подобрим живота, нали така 🙂 е, оказва се, че тези джаджи помагат живота ни да стане по-хубав, но само до определен момент – ако прекалим с тях, ако се чувстваме длъжни да работим като волове от сутрин до вечер, за да си позволим нещо лъскаво, дето всъщност не ни трябва, сами си усложняваме живота. Така че трябва да си знаем мярката.
    Ето малко храна за размисъл 🙂
    http://en.wikipedia.org/wiki/Easterlin_paradox

  45. През 80-те години често посещавах едно мощно машиностроително предприятиев в Хамбург. Гледайки паркинга от височината на 15-тия етаж ми направи впечетление, че сред хилядите коли трудно можеш да видиш Мерцедес или BMW. Същото беше пред банки и други могъщи финансови институции.Обясниха ми, че немеца предпочита да си влага парите там където ще донесат нови пари.Колкото по на изток от България човек пътува, толкова мурафетите стават по-големи- скъпи коли, телефони, злато по ръцете и гърдите, часовници и невероятни жестове да се покажеш какъв паралия си.Например в Кувейт- Коренен жител на емиратството не може без сарай,скъпа кола и яхта.Ние българите уж сме в ЕС но с едното око гледаме на изток т.е на гол корем чифте пищови но брандови.

  46. Принципно съм съгласен с Лонгалон!
    У нас те посрещат по дрехите и те изпращат по портфейла. Обществото ни е примитивно консуматорско. Не само се впечатлява единствено от материални ценности, но и разчита на най-първосигналните демонстрации на такива. От поне 10 години се чудя защо хората се впечатляват от един GSM, ланец или костюм, които почти всеки може да си купи.

    Има един писател Иван Попов, с доста неща на сайта му, който говори покрай другото и за консуматорството като придобиване на статус в общество, а не задоволяване на материални потребности.

    От друга страна мнението “вие сте цървули, един мезонет не можете да си купите и се радвате на смешен GSM” се гаври с усилията на хората да постигнат нещо и с радостта им от постигнатото. А с чуждите усилия, радост или нещастие не трябва да се подиграваш, защото който трябва – вижда и си записва.

    От трета страна е адски полезно или забавно да имаш добър фотоапарат и MP3 на телефона. Ползвам ги, както и фенерчето на предишния ми GSM. Определено е удобно – няколко различни джаджи в едно. Преди години старите GSMи премахнаха нуждата от калкулатор, часовник, джобно календарче и тефтерче/указател.

  47. “Обществото ни е примитивно консуматорско.” – дефинирай!
    Щото аз го разбирам като ползване на елементарни неща – яденето примитивно ли е? Пак е консумация.
    И има ли не-примитивно консуматорство????

  48. Темата се повтаря

  49. За мен телефонът е средство, с което човек си върши работата. Трябва да отговаря на определени изисквания. Тъй като без него не мога – няма значение колко струва (в рамките на разумното все пак). Избиването на комплекси с телефони и ланци е жалка история…

  50. Апостол Апостолов
    27/05/2008 - 15:03

    Ще ме извинява Лонгалона с теорията за мутрофоните и псевдо-мутрофон-ползвателите, но моята Nokia N82 (700 лв от ЕТ-че) не бих го заменил с нито един евтин 15-левов телефон, въпреки че и двете служат перфектно за провеждане на разговое, а именно защото:

    1. Ставам сутрин в 6:30, посягам към телефона, който вече е вързан за WiFi точката в дома ми и е изтеглил прогнозата за времето и новите подкастове (включително видкастове) пуснати през нощта. С едно натискане на бутон чета News.Bg докато се излежавам в леглото. В дома ми е мъртвешка тишина, защото компютъра ми е изключен, а иначе бучи подобаващо и зарежда по-дълго отколкото закусвам и си обувам чорапите.

    2. Не съм пропуснал един култов момент от случващото се около мен, защото имам подръка 5-мегапикселна Carl Zeiss камера с първокласно качество, с възможност за запис на VGA видео с 30 кадъра/s. Всичко заснето се геотагва през GPS и полита към Flickr/YouTube на мига. Снимките, ако случа пред мен да разстрелят някоя столична мутра или катастрофира ТИР пред президентството, ще ми докара някакви доходи от медиите. А, между другото, мога и да предавам видео в реално време в Интернет.

    3. Телефонът ми има акселерометър, който става и за медометър/крачкомер. Благодарение на него хабя по 1000 калори дневно движейки се по 16-20 км със скорост 5,7-6 км/час. Телефонът следи винаги да хабя повече калории отколкото поемам. Данните отиват в Интернет, за да споделям курсовете които съм изминал. Машинга със снимки и ивидео създава интерактивна спортна карта, особено за по-приятните маршрути в планините.

    4. Има хора, за съжаление съм един от тях, който не може да се отдаде на почивка с дни далеч от дома и работата без да проверявам корпоративната поща. Работата с Office документи може да е кошмар на T9, но затова пък Nokia prawят едни много приятни портативни Bluetooth клавиатури. Четенето на книги и PDF е от полза от време на време.

  51. Николай Михайлов
    27/05/2008 - 17:20

    Апостоле,
    ти си изключителен мобилен маниак…
    😛 😛 😛

  52. Апостол Апостолов
    27/05/2008 - 17:25

    Пропуснах.

    5. Водя разговори с Щатите за цент на минута. Имам SIP интернет телефония с подобна на SkypeOut телефония. Имам качен ICQ, Yahoo, MSN, Skype, Jabber/GTalk клиент и навсякъде, но само най-близките ми приятели, могат да ми пишат безплатно от своя компютър, а аз да им изпратя снимка или файл, както и да приемам бизнес документи директно от тях, докато аз съм на път, а те на работното място – както сигурно споменах в точка 4, мога да редактирам въпросните и да им ги пратя обратно. GPS модул при запитване дава информация на въпросните приятели къде се намирам и как най-бързо да стигнат до мен, ако се налага.

  53. Апостол Апостолов
    27/05/2008 - 17:27

    6. Телефонът ми има вградена защита срещу кражба. При невъвеждане на код веднъж на ден, започва да праща съобщения къде се намирав момента чрез невидимо следене през GPS, при смяна на SIM карта ми праща информация и пълен достъп до новите контакти и съдържание на телефона по Интернет. Мога да заснема крадеца невидимо чрез видеоконферентната камера. Мога да блокирам телефона хардуерно по Интернет.

  54. Апостоле, там е работата, че всички тия неща наистина ги има на телефоните, но те не са особено добри и удобни за ползване. ‘Смартфоните’ са просто едни неудобни, малки, глупави компютри: верно, малки са и може да ги носиш навсякъде, да имаш примерно скайп в колата – ама я се пробвай всъщност да да пишеш нещо в тоя скайп, да видим дали след 5 минути мъки с мъничката клавиатурка няма да се откажеш? Някои имат даже Word – хубаво, ама скоростта на човек на писане ще е сигурно 50 знака в минута…

    С това разбира се, аз не искам да кажа, че съм против на който му харесва да си купува скъп и многофункционален телефон – напротив, дори завиждам за камерите и емпетриплеърите, вградени в тия джаджи. Но да си купи някой такова нещо при условие, че ще го изплаща години, за да бъде то само символ на лукс в ръцете му – това не мога да разбера.

  55. Апостол Апостолов
    28/05/2008 - 11:01

    Моят телефон го взех от ЕТ за 700 лв след щателна проверка на цените в MobileBulgaria.com и NovGSM.Com, като цената грубо погледнато е 1/2 от месечния ми доход. Не съм го изплащал с години, взех го директно. Това не ти е Верту, все пак. Какво му плащаш? За скоростта на писане си прав, все пак споменах bluetooth клавиатурите нали? Целта на Skype и Word в телефона не е да си пишете тиради, а за да си кажете няколко думи без да плащате за SMS (при Skype) и да редактирате няколко стойности или сгрешени факти в пасаж (при Word).

  56. Ами именно – ти можеш спокойно да си го позволиш, ама има много хора дето де факто не могат и въпреки това дават последните си стотинки, за да се гъзареят…

  57. Апостол Апостолов
    28/05/2008 - 11:09

    Гъзарщината и въобще налагането в обществото на базата на материални носители винаги е било и ще бъде един от най-лесните и успешни начини за създаване на положение. Не виждам защо не одобрявате това, след като човека си плаща за да впечатлява. От всеки един човек и социалното му положение, както и личните интереси и стремежи зависи дали ще се впечатли като ответна реакция или не. Затова тези хора си взимат телефони не за да впечатлят интелигентните блогъри, а лесно впечатлимите и стремящи се към култов телефон какички.

  58. ммммм лесно впечатлими какички… дай ги насам 🙂

  59. Апостол Апостолов
    28/05/2008 - 11:31

    Лонгалоне, ще ги намериш пред всеки бар с фейс контрол, надявайки се да намерят някой който да ги вкара вътре. Заставаш на входа, вдигаш Верту-то така че да се виждат камъните Сваровски, и след това чакаш да те доближат. Само да не кажат “пет лева свирка бате”, че това не е търсения резултат.

  60. Жилов
    02/06/2008 - 15:06

    Добре е да се изясни, че Апостол Апостолов (Rayner) не е онзи Апостол Апостолов, който написа:

    “Ненавиждам тия гадни джаджи- мобилните телефони. Много, ама много рядко посягам към моя апарат. Предупреждавам и всичките си курсисти да не използват за бизнеса в Мрежата това съвременно откритие. Защото всеки трезво мислещ човек знае, че зад един GSM- номер в Интернет клечи или курва, или мутра.” (получерното е от мен)
    След което старият Апостол предлага “иновативна” идея – въпреки че GSM-ите са зло, може да използваш за реклама гласовата си поща…

    В архива му този текст още стои, макар че като че ли е изтрит, защото не мога да открия директен линк:
    http://pisaneto.wordpress.com/page/6/

  61. момчил
    05/06/2008 - 16:37

    всичко се описва с една дума – конвергенция. винаги ще има по-добри самостоятелни алтернативи, но хората, които ще ги използват намаляват, защото масовият потребител предпочита удобството на all-in-one. и да, апостол ти е дал чудесен пример за нещата, които може да правиш с телефона си и които дори може да променят живота ти.
    🙂

  62. Не понасям концепцията ALL in ONE, получава се наистина тлъст big shit, доста далеч от предполагаемото му основно предназначение… Радиото не може да се домогне до мен ни чрез ефира ни чрез нета. За снимки си имам 6 mpx 12х апарат, и когато се науча да използвам поне към 70% от възможностите му (сега съм достигнал до не повече от 10%), може и да започна да се замислям за по-добър модел, но е малко вероятно. И считам за чиста форма на мазохизъм, снобизъм и кретенизъм сърфирането през телефон, за net си имам лаптоп. И полудявам, като чуя колко много памет имали телефоните, употребявам ipod със 160gb и не ми се струва никак много, защото не ползвам компресия със загуба на качество. За мен mp3 е лош стандарт за компресия, на всичко отгоре и затворен, и нелепото е, че за много хора mp3 е равносилно на дигитална музика. За визията на новите теолефони не ми се говори, кич на квадрат, та когато наскоро ми се наложи да си взема нов мобилен телефон, защото на стария батерията му издъхна, бях потресен и от вида, и от цените и от монопола на 5-те гиганта, за които съм си дал дума, че никога няма да позлвам. Та загубих доста време и нерви в набавянето на прост и относително евтин телефон с поносим дизайн (никакво 3G!), който да не е от черния списък, най накрая го получих от online боклукопродавница, но уви, с вградено vodafone меню… Както и във всички сфери, и при технологиите хората се ръководят само от едно- престижа, едно от най-нелепите неща на този свят (prestige- Etymology: French, from Middle French, conjuror’s trick, illusion, from Latin praestigiae, plural, conjuror’s tricks, from praestringere to graze, blunt, constrict, from prae- + stringere to bind tight… от webster.com)… Та думата ми е, че мнозинството от тези, употребяващи hi-tech телефони, са по-далеч от технологиите, колкото е слънцето от Плутон, обикновено не са в състояние дори да ги настроят, и често молят за помощ някой да им смени звука на звънене или да им попълни адресната книга…

  63. Даниел
    20/06/2008 - 14:53

    Като се сетя за първия си телефон… Siemens C35…(тук изразявам носталгия)
    Ако не го бях сгънал (разбирай буквално) още щях да си карам с него. За съжаление компанията фалира и сега съм се ориентирал към сегмента на нискобюджетните телефони с големи батерии които държат на много приказки. Не че аз много приказвам, жена ми често ми се обажда…
    Та така! И аз не ги разбирам тези хора дето дават ‘илядо и кусур пари за тази глупост, но … се ла вив, както казват риснаците!

  64. Наистина гъзарията с телефоните е голямо нещо. Познавам един куп хора, чиито телефони са по-големи от доходите им за 2-3 месеца. Апостол е прав да си търси удобството, но на мен това удобство ми идва вповече – нищо против, просто съм този тип човещк. За Уърд, Скайп и прогнози за времето си ползвам компютър, за телевизионни предавания си ползвам телевизора, за книги си ползвам хартиения носител – стига да имам достъп до такъв, разбира се. Дам, старомодна съм, знам. :Р

  65. Стела
    19/08/2008 - 22:33

    Коментара ти е основно за хората, които работят за 300лв и живеят със заеми, само и само да имат скъп джиесем и разни длуги “благини”. Аз също не го разбирам , имам подобни познати. Аз му викам комплексарщина, когато не искат да им личи статуса и искат да покажат “повече”.
    По-горе в коментарите имаше нещо вярно за това, че често статуса изисква от нас определени “екстри”.Примера за среща по работа, твърдим, че имаме определено ниво, а не ни личи с блузата Адибас и т.н.
    За мен темата е в тези две граници.
    Аз лично съм със стара Нокиа, но аз съм частен случай, който си изпуска телефона 3 пъти седмично…..(но комент)

  66. Много хубава дума си изобретил – “губивремка” 😀 :]

    А на мен ми е много чудно с кого и за какво толкова говорят по мобилните си телефони някои “хора” – по цял ден и навсякъде ходят захапали комуникационното устройство. Прави впечатление обаче, че доста често им липсва основно оборудване на втория етаж…

  67. Аз твърдо съм против да се дават главоломни суми за телефон. Супер смешно ми е като видя някои селски бек,обле ен с анцунг,бачкащ за 200лв.,които не може да говори добре български, да извади някъв телефон, които струва повече от семейната му къща.Тъпо е да дадеш 800лв. за телефон, а да си пазиш последните 50ст. от ваучера, видиш ли, за да можеш да “разцъкаш” някои познат като ти потрябва. Телефоните (в това число и мобилните,колкото и да не им се вярва на някои) са измислени на първо място,за да се говори по тях.А всичките им там всевъзможни функции, са просто изгъзици, на които се радват хлапетата, и селските газари дето се събират по пейките, и слущат разтърсващите хитове на Галена
    на високоговорител от последния модел на Nokia (естествено)
    🙂

  68. Кольо
    26/04/2009 - 12:20

    Според мен главната причина за цялото това залитане е, че не ценим своите придобивки. Вместо да се радваме, че имаме някакъв телефон, кола, която да ни върши работа, ние гледаме разни БМВ-та и се лакомим за тях. Вместо да ценим скромното момиче, което ни обича, си мислим, че с някоя манекенка ще имаме секса на века. А нищо подобно няма да стане, горски! Ще бъде по-скоро “мрънкането на века”. Ако въобще тя легне с тебе, защото по нейните разбирания ти нямаш какво да й дадеш. За разлика от скромното момиче, което е способно на мили и топли преживявания. Ама не е престижна мацка, ще каже някой. И няма да има за какво да ни завиждат. Ей това е проблем – че хората си мислят, че ако си създадат някакъв стандарт, и ще са щастливи. Ако имат престижно гадже 95/60/80, или някой с BMW и апартамент, телефон и прочие, и той ще те обича и ще се грижи за теб, така ли? Е как ще стане това, след като той е с теб само за да използва твоите възможности и дадености?
    Иначе светът винаги е бил такъв – едни хора са имали по-малко от други, и разликата е била голяма. От гледна точка на мнозинството (имащите по-малко) винаги е изглеждало, че ако преминат в другата група, всичко ще им е наред. И докато гледат другите, забравят да живеят.

  69. Ицката
    16/06/2009 - 20:45

    А аз си мислех, че явно съм единственият човек, който гледа на телефоните по този начин, докато не прочетох публикацията ти 🙂

  70. Мда, аз щото съм с две сим карти и за да не се разхождам с два телефона, набутах фирмата да ми купи един Samsung Dual SIm. В момента /една година след това/ телефона изглежда кошмарно /щото много ги изпускам тия телефони/ но пък бачка. И аз само за телефония го ползвам…

Leave a Reply

Задължителните полета имат *