Циганскa сватба – част 1



Днес гост-блогър е Марияна Борисова *

Човек и добре да живее, се жени. Тоя въпрос е особено важен, ако човек е циганин, защото според циганите женитбата е може би най-важното събитие в живота.

За ромските сватби сте чували всички, но едва ли много от вас са присъствали на такава, или пък са запознати с целия съпътстващ я ритуал – годежа, плащането, празненството, цялата голяма работа около честността на булката, а накрая и…

Разбира се, ромите са много и различни, а аз познавам и мога да говоря само за моя собствен клан – калдарашите. Наричани сръбски или румънски роми, те са една от трите основни подгрупи или кланове. Те са общо взето по-богати от останалите роми, защото винаги са се занимавали със занаяти, а сега голяма част от тях – с бизнес. Най-характерното за калдарашите е това, че те ревностно спазват изконните ромски традиции, няколко от които са свързани с женитбата – а именно откупуването на булката, зестрата и девствеността на младото момиче.

Табута

По принцип при калдарашите воденето на любов или както му казват българите “ходене” и “влюбване” е нещо необичайно и съгласно традициите – неприемливо. Любовта между младите се очаква да се случи след сгодяването им или дори и след самата женитба.

Съответно най-голямото достойнство на едно младо момиче, което иска да се омъжи и в наши дни си остава нейната девственост. Тя се доказва по време на сватбата и от нея зависи честта й и честа на цялото семейство.

Също така калдарашите държат много момичето и момчето да са от един клан – а именно – калдараши. Все още да се омъжиш или ожениш за човек, който не е калдарашин (българин, турчин или ром от друг клан – няма значение) се възприема като “престъпване на традицията”, а някои хора, затворени по-дълбоко в своята среда и настроени по-традиционно, го възприемат дори като истинско престъпление.

Как се стига до сватба?

Обикновено младежът или родителите му харесват девойка за жена по време на някоя сватба, но може да стане и по време на обикновени гостувания при приятели. Когато се посещават такива, младежът или родителите му забелязват кои са неомъжените момичета на подходяща възраст – обикновено между 15 и 20 годишни. Ако той си хареса някое от тях, след дадената сватба или гостуване родителите отново посещават семейството на момичето и извършват дооглеждането. Ако са сигурни, че това е момичето, което ще е подходяща снаха за техния син, се прави ново, официално посещение – този път отиват обикновено заедно с група роднини.

На това официално посещение започва уговарянето за булката. Разбира се, питат и момичето дали би искала да е снаха на това семейство и дали приема момчето да бъде нейният бъдещ съпруг. В повечето случаи момчето и момичето се познават, но ако не, може да им се даде повече време да помислят или да се допитат до по-възрастни хора. Не могат да остават сами един с друг обаче, независимо дали се познават или не – виждат се само в присъствието на роднини. Когато вече стане ясно , че младите се харесват и родителите им също имат желание да се случи веселото, се започва процеса на преговаряне за …

Купуване на булката

Това изобщо не е става като някаква сделка или бизнес, а по обичай, който трудно се разбира от странични хора. Ще се опитам да го обясня обаче. На базата на това, колко красиво, работливо и добро е момичето, колко е заможно и уважавано в общността семейството, в което е израснала, се започва “пазареното” или определянето на съответната сума, която семейството на младежа ще даде за нея. Важен фактор е и какво е семейството, което я иска, колко заможни и уважавани са хората, желаещи да я вземат за снаха.

Парите, които се плащат отиват в нейното семейство – баща й и майка й, но голяма част от тях те трябва да раздадат на по-близките роднини – бабите и дядовците, лелите и чичовците, по-големите братя и сестри, братовчедите. Защо ли? Защото се предполага, че тези хора са допринесли за развитието на девойката, за нейното възпитание и оформянето й като добра жена и способна домакиня, за запазване на достойнството й. Също така родителите и роднините на булката се очаква по време на сватбата да дадат големи подаръци (в пари) на новото семейство – и когато те са заможни хора, често пъти тия подаръци са дори по-големи, отколкото всъщност са получили за момичето.

А после?

След определянето на сумата и и въобще след ясното решение, че момичето ще бъде сгодено, майката трябва да сложи на врата на момичето златна пара – символа, че тя е сгодена. Прави се съответно ядене, пиене и веселба за годежа и се определя датата и мястото на сватбата. От тогава до момента на сватбата обикновено момчето и момичето са нещо като гаджета – може да се виждат, да си ходят на гости (но спят отделно, разбира се).

За самата сватба, където обичаите са по-интересни, отколкото си мислите – ето тук 🙂

—————————————————————————————

* Автор и на тая статия е Марияна Борисова, която е ромка, ама не мисли да се жени скоро, щото традициите, знаете, не са това, което бяха.

Заминавам
Metal Forever и цар Азисий

Коментари

  1. На мене ми беше изключително интересно да науча, че всички тия неща се спазват и днес – дори това за девствеността.

    Ако имате некакви въпроси, никак не се притеснявайте да питате.

  2. Това накрая е много весело за Мариянчето. Ромските сватби са си култ и четох скоро статия за тях. Похвално начинание, брате Викентие да се образова неромската чест на нацията – скоро може да се окажат жизненоважни знанията в областта “ромознание”, нали схващаш иронията? (намиг)

  3. Борислав Т. Борисов
    12/11/2007 - 10:50

    Интересно наистина, тази традиция е почти 1:1 като еврейската. Чест им прави подаръкът който булката прави на младоженеца – девствеността. Това е нещо, което едно момиче може да даде само на един човек в живота си.
    Днес девствеността не се счита за нищо, много млади момичета след пубертета вече водят активен полов живот, и са заприличали на ограбени кошници. И един ден като се омъжат нищо не могат да предложат на своят съпруг – освен спомени и сравнения когато са били с други мъже. Къде остана твърдението, че брачното легло трябва да е чисто и неопетнено?

  4. a така:) ми ако аз не се омъжа до 30 години, примерно- те плодовете в кошницата ще плесенясат, бре. После мухъл, разни личинки, които ще се трансформират в прекрасни бели пълзящи гъсеноподобни…..и тежко и горко на тоя, дето ще трябва да се справя с тях и да се обезпаразитява…..
    С което въобще не твърдя, че сексът на 12-13-14, е нещо хубаво. По мое време(как само звучи:)) преди 7-8 години, в 8-ми клас само една девойка беше правила секс и при това беше носителка на определението – “училищна курвентия”. Ама май сега нещата не са такива..
    А за ромите – като учих в Търново имах възможността да се докосна (поне слухово) до местното ромско население, което ни наричаше “гяури”, когато минавахме през махалата им. Не знам за клановете, видовете и различните съсловия (а би ми било интересно да науча longanlon)между тях, но знам друго. Те мило и драго дават, за да омъжат щерките си за българин. Имам един познат, който имаше неприятното задължение да минава по къщите им и да събира разни закъснели задължения. На някои места го посрещаха изключително мило…в къщите дето има подходящи моми за женене. Той, милия(нали си е мъж), дълго време не разбирал, докато веднъж единият баща направо не почнал да го пита дали харесва щерката и кога ще правят годежа…..:)Било престижно да се омъжи за българин, щото после децата са българчета и имали повече възможности….Едвам се измъкнало момчето.Няколко дни по-късно напусна работата си 🙂

  5. Маряна
    12/11/2007 - 13:08

    Valia_BG :Самата ти казваш, че не си запозната с кланове, групи и т.н. роми, а ние наистина сме доста обособени, с различен манталитет и традиции( а може и да не изглежда така).
    Та, ромите с щерките за които ти пишеш най-вероятно са турски роми или Дасикане, т.е българските( наричат ги така, защото не знаят ромски, а само български). При нас все още най-правилното е да се омъжиш, ожениш за калдарашка,калдарашин.
    Longanlon написа традициите не са това,което бяха, а аз бих казала- те все още са това,което са били, но пък се приемат и изключения,които мисля, че ще стават все повече и повече. И образованието ще ни помогне :), защото като чили в последните една-две години е модерно, да позволиават на мимичета да продължът образованието си, да са и студентки. И тук е сблъсъка- не може да я ожениш, защото учи, а когато завърши-едва ли ще има за нея момче, сходно на възраст и достатъчно интелигентно, че да може да я разбира и да не я спира да се развива( защото все пак след университета-би трябвало да мисли по-друг начин и да има някакви амбиции да се развива). Та едва ли ще молят някои българин или какъвто и да бил млад мъж да се ожени за щерките им,но ако щерките им си намерят някой, който тях да удоволетворява-поне не биха се съпротивили.
    Но този процес на промяна е в зародиша си и ще е интересно да разберем как ще продължи, доколко мнението на калдарашите относно женитбите ще се промени, доколко традициите ще се запазят когато сблъсъка със съвремеността става все по- ярък.
    p.s. А за плодовете в кошницата- тези няма как да се развалят, така мисля…

  6. 🙂 съгласна съм с тебе за образованието. В Търново създадоха специална паралелка- ромска филология. Дори имат буквар (в който нямам никаква идея какво пише!!!)
    Иначе…аз съм за традициите, стига да не спъват личностната необходимост на човек да се развива.
    От друга страна, абсолютно си права – колко повече се развиваш интелектуално, толкова по трудно управляем ставаш. Затова и междувпрочем системата ни на обучение запада толкова жестоко и толкова бързо – съзнателна политика. И не защото вярвам в теория на конспирацията, а защото е единственото обяснение на целенасоченото скапване на образованието…ама това е друга тема.

  7. Тадициите,за щастие, наистина вече не са това,което бяха.И те,и религиите са измислени от хора,които умело да манипулират и управляват мнозинството.Може би се изказвам малко пресилено,но така става по-ясна позицията ми.А г-н Борисов може да погледне календара,там пише 2007 година.Отдавна вече се счита,че жената също е човек,т.е. тя има нужда от секс /и то добър/,а и от всичко онова,от което се нуждае и мъжът!Та какво в еквивалент на моята девственост ще ми подари той в първата брачна нощ!?Прекалено много качества е нужно да притежава,за да си заслужава да се пазиш само за него,а и едно от най-важните неща е да има любов,ама ОНАЗИ любов-някой може ли да ти го гарантира-не!!!Тогава си запазвам правото да опитвам и да търся,човека,с когото ще се чувствам щастлива,а пък нека някой традиционалист да дойде и да ми каже нещо.
    А колкото до циганските традиции и закони-интересни са като всяко различно нещо,но и те неминуемо ще се променят с времето.Света става все по -различен с всеки изминат ден.

  8. Наистина, много интересно да си види културата на ромите 🙂 мерси за статията!

  9. Бе надявам се да ви е било интересно, както ми беше и на мене 🙂

    Колкото до плодоветев кошницата… аз имам малко особено мнение за това. Не, че знам чак толкова много за жените, ама не не бих казал и че е малко, поне на база опит… Та съм забелязал, че колкото по-освободено мислене има едно момиче, толкова повече се наслаждава на любовта и секса, когато й се случат. В тоя смисъл има резон кошницата да не престоява много дълго, защото да не стане като някои, дето леля ми се изразява за тях като за “мадами тип “хайде вкарай ми го, че ме е срам да го гледам””. Не знам дали ме разбрах те, ама…

  10. Борислав Т. Борисов
    13/11/2007 - 09:07

    Много интересни коментари последваха моя, това ме радва 🙂 Разбира се, никой не е длъжен да приема моето мнение. Тук коментираме, споделяме мнения а не спорим, и точно за това ми харесва да влизам тук. ТEDI пита , какъв еквивалент ще получи за подарък – аз ще отговоря. Същият ! По принцип това което по -горе споменах важи и за двата пола. Хора, аз съм млад човек успокойте топката  това , че си падам по неолита /праисторията ми е хоби/ , не съм от нея епоха.
    Най-прекрасното нещо на света, това са жените без тях ние мъжете сме гола вода и един мъж, ако иска да е разумен трябва по-често да се вслушва в жена си. Казвам това от позицията на женен мъж и баща . За своите 30 г. съм научил това.
    В нашето общество сексът е тема, която е доста трудно да избегнеш. Това го прави едно от най-големите предизвикателства, които застават срещу младите хора днес. За жалост представата за секса на голяма част от младите се оформя от музика, интернет, списания, плакати филми и др. Цената на увековечаването на тези образи е огромни човешки страдания и разходи на обществото. Който е запознат със сексуалната революция през 60-те в САЩ знае, че плодът и е нефункционални семейства и разбити домове през 90-те. , които оставиха след себе си цяло поколение пристрастено към наркотици, банди и безразборни сексуални връзки вместо към интимност и любов.
    Върху хората се оказва голям натиск от обществото и от техните приятели да водят полов живот, поради което те може би мислят, че всеки го прави, но това съвсем не е така. Сексът е обект на шеги, а девствеността се счита за нещо, което е без стойност и нежелано. А сексът трябва да е нещо специално между двама които се обичат.
    Във време като това, когато децата имат деца , а младите хора –секс на все по-ранна и по-ранна възраст, за специалното място на секса трябва да се говори повече. Не можем да оставим едно такова поколение да обучава децата ни на това. Колкото по дълго човек е в грешка толкова по-сигурен е , че е прав. Да защитаваме провалите и грешките си само доказва, че нямаме намерение да се откажем от тях. Твърдоглавият човек не притежава мнение. То го притежават.
    Относно “свободното мислене” за което се споменава в единият от коментарите . Това няма значение коя жена как мисли защото винаги има само едно нещо, което може да бъде правилно. Аз съм разбрал следното : Правилното си е правилно дори всеки ако е срещу него, и грешното си е грешно дори ако всеки е за него. Разликата между правилният начин на живот и почти правилният е разликата между светкавицата и светулката. Разбира се, това е мое мнение и нямам право да го налагам на никой.

  11. Борисов@ Исках само да кажа,че сексът е нещо нормално и е част от живота и не е нужно,някоя жена да бъде “убивана с камъни”,само защото е била и с друг мъж преди сватбата.А колкото до неговата девственост-не е нужна,останалото е много по-важно,ако него го има,то и секса е прекрасен.Тои е специален само със специалния човек.Въобще нямах предвид безразборния полов живот като казах,че ще опитвам да намеря Човека.Напротив-да си лягаш с всеки срещнат е глупаво,то те изморява,изхабява и отнема романтиката от секса.Просто съм против краиностите.Не може да останеш девствен до 30-35 години-това може да ти се отрази на психиката,както и не можеш да започнеш сексуалния си живот на 12.Така че,спокоино и за мен-аз също съм млад човек и говоря от позицията на 34-те си години,и на омъжена жена и майка.Е,не си падам по неолита:),но пък с вторият ти коментар съм много по-съгласна.И всичко това си осттава просто мнение.

  12. спрях да чета веднага щом стигнах до свещенната “девственост” на циганката.. ц-ц-ц. като се женят на по 10 години как да не са девствени, извинете??????????

  13. Даааааа, готина статийка, интерсен “гост-блогър”.
    Всикчи тези традиции и ритуали са 1:1 с еврейските и арабските – две враждуващи, крайно консервативни, ориенталски общества.

    Според мен, изобщо не е някаква гордост, че във века на цифровите комуникации, малко преди хората да започнат да строят хотели на Луната, някакви родители третират дъщерите си като собственост за продан.

    Проблемът е, че именно такива средновековни традиции пречат на нашите два етноса да общуват помежду си и да живеят заедно, в мир. Не може едните да живеят в 21 век, а другите – в 12-ти и да се разбират харашо.

    Много се радвам, че авторката е успяла някак да се измъкне от феодалния строй и директно да прескочи в света на мсовите комуникации, новите медии и интернет. Ето че можело, значи.

    Проблемът с Третия свят, например, е, че там хората са хипер необразовани. 60% от населението на Египет не може да чете, а само 3% ползва интернет. Това го четох в тамошен вестник, преведен на английски, докато бях в Кайро, преди две години.

    При това положение на нещата, тези хора се оставят да бъдат управлявани от някакви елементарни традиции и от ораторските възможности на екстремистите, които използват религията за политически цели.

    В крайна сметка, ако не можеш сам да прочетеш Корана, вярваш на това, което ще ти каже мюзеина, че пише в него, а какво ще ти каже той зависи от много неща, включително и от “Фондацията” на Бин Ладен.

    Така че, моля ви се, традициите на циганите са интересни, колкото са интересни и всички други древни традиции, обаче иситнски печално и жестоко е, че млади момичета и момчета трябва да търпят подобно нещо и то тук и сега, в наше време.

    Да ограбят младостта ти, да ограбят правото ти на избор, това никак не е малко. Дори да го правят с любов, пак е жестоко, защото всеки човек има правото да преследва личното си щастие сам. Циганите не са лоши хора. Нито по-глупави. Те просто не знаят това, защото са необразовани.

    През 21 век липсата на образование е сриозен недъг, по-сериозен дори от слепотата. Слепите поне имат кучета-водачи, пишщящи сфетофари, специални клавиатури и разни други съоръжения, които им дават възможност да се ориентират.

    Докато необразованият човек е напълно загубен и изцяло зависим от волята други хора – в случая на своите родители. С напълно необразования човек можеш да правиш всичко, което си поискаш, защото той страда от най-сериозния недъг във века на информацията – липсата на такава и следователно е слаб.

    Циганите понякога се възпротивяват да пускат децата си на училище не защото не ги обичат или не мислят за тяхното бъдеще, а защото така ще загубят властта си над тях. Авторката сама казва, че като станели студентки и вече традицията отивала на кино. Така е като се махне превръзката от очите – проглеждаш.

    Чакам с нетърпение да прочета за сватбата.

  14. mila, aко беше прочела по-внимателно можеше и да разбереш, че калдарашите са по-заможната и образована част от ромите и не се женят на по 10 години.

    Тишо, ти пък можеше да забележиш, че сватбата няма как да се случи, ако и двамата млади не са съгласни с нея – тяхното мнение има решаващо значение, няма го тоя филм вашите да ти изберат мъж без да те питат.

    Тия традиции са интересни по същия начин, по който са интересни българските от преди стотина години (че даже и са подобни). С идването на новото време, с повишаване на образованието и културата на ромите и отварянето им към света, част от тия традиции ще отмрат, като вече е започнало постепенното забравяне на женитбите под 18, женитбите само за хора от собствения клан. Предполагам, девствеността ще е следващото след тях. Не намирам нищо лошо в другите традиции обаче – това, че една култура е семейно ориентирана и сватбите стават с помощтта и участието на роднините примерно, не я прави неравилна.

  15. ок. взимам си бележка и дочитам.
    поправям се: като се женят на по 15 години как да не са девствени? мисълта ми беше, че не е голям подвиг да останеш девствена до първата брачна нощ, ако си на 15…

  16. E, за голяма част от българските момичета си е подвиг да останат девствени до 15… Да благослови господ тия, дето не успяват 🙂

  17. Калин
    16/11/2007 - 11:25

    Марияна, Longanlon, благодаря от сърце за статията! Веднага я препратих на интересуващи се мои приятели – важно е да се познаваме, щом така и така сме на едно място, да? 🙂

    Особено много ме впечатли частта “Купуване на булката”. Тишо, прочети си я още веднъж – доста мъдрост е събрана в това разпределяне на парите според кой колко е допринесъл за възпитанието на девойчето – тоест за формирането на още едно човешко същество.

    Като се замислите – ние харчим за смс-и за любимия ни “Сървайвър”, шоколадчета Kit-kat, цигари, данъци, за които не е ясно къде точно свършват… Ние ли точно ще съдим калдарашите, че са си избрали да заплащат една от най-смислените човешки дейности: създаването на хора?

    (За онези, които бъркат правенето на бебета със създаването на хора – и за всички, изкушени от темата “секс” – специален поздрав.)

    Пак благодаря – и също ще чакам продължението на статията.

    Марияна – пиши все така. Любознателният страничен човек ще се постарае да те разбере. 🙂 А специално в тази статия изобщо не ми се наложи да се препрочитам – всичко си дойде на мястото отведнъж. Хвала! 😀

  18. Маряна
    16/11/2007 - 17:30

    Калин, благодаря и аз за коментара.
    Да, всички сме на едно място,но понякога се оказва, че не се познаваме. Но всеки може да реши има ли нужда да познава другия или не.
    Много ме зарадва коментара ти,защото си успял да видиш, нещо което на пръв поглед за съвремения, прагматичен българин е невидимо. Ние -калдарашите( а може би не само ние ) сме трудни за разбиране- това е друга психология, манталитет особено в тази част за традиции, женитби. Само ще допълня, че ако този начин на женене е абсурден, то системата на днесшния живот щеше да го отхвърли, но макар и леко изменящ се той е запазен( обичаят).Това е така,защото най-вероятно има нещо смислено, нещо,което си заслужава.
    И пак ще напиша-уважавам традициите,но не и тези,който пречът на нормалната човешка същност да вирее и да се развива нормално.

  19. Mila : Mili4ka ami ko da kajim kato pri vas BG dori i do 15 godini ne ostavate Devstveni ??????

  20. @Monka7a: можеш да “кажиш” каквото искаш.

    @Маряна: наистина интересна статия. не бих казала, че вие калдарашите сте трудни за разбиране, просто сте непознати. в този смисъл е хубаво, че си почувствала нуждата да представиш “хората си” от тази гледна точка. както виждаш всички реагират дружелюбно и с готовност да ви разберат и приемат 🙂

  21. valia_bg,
    za purvi put 4uvam cigani da sa se natiskali na bulgari i da im davat du6terite si!
    Li4no na men, kato ciganka, bulgarskite muje sa mi bezinteresni i ne me privli4at seksualno. Razbira se taka go use6tam az, vupreki 4e poznavam niakoi spolu4livi smeseni brakove cigani-bulgari. Pri tiah ne6tata sa se slu4ili bez posrednik, oba4e.
    Za devstvenostta moga da kaja, 4e ne e nikak trudno da si devstvena na 18 godini. Tova, v pove4eto slu4ai, e vupros na izbor koito edno momi4e pravi, dori kogato e zaobikoleno ot perfektno izglejda6ti muje. Ne osujdam momi4etata, koito sa izbrali da praviat seks predi braka. Vajnoto e, 4uvstvata im da sa bili vzaimni.
    Ne sum suglasna s ” longanlon”, koito tvurdi, 4e kardarashite bili po-obrazovani ot ostanalite romi. Bakurdjiite, kotlarite i podobni zanaiat4ii sa po princip neobrazovani, no e vuzmojno na mesta da ima izklu4enia. Zatova sa i po-konservativni.
    ” mila” ti preuvelik4ava6 ne6tata, za6toto cigankite ne se jeniat na 10 godini, dori ot vremeto na pra-babi mi ne sa se jenili taka.
    Ina4e po otno6enie na obrazovanieto, dve mnenia niama. Tova e edinstvenia dvigatel za pridvijvaneto ni v bude6teto.

  22. Не го твърдя аз – статията е писана от Марияна, която е калдарашка.

  23. Longanlon, takuv slu4ai se izviniavam za pogre6no adresiranata zabelejka.
    Mariana, az su6to sum ciganka i sum s dobro obrazovanie, po mejdunarodnite standarti. Prinadleja kum nai-mnogo4islenata ciganska grupa v Bulgaria- “Yerlii” i v interes na istinata pri nas su6to durjat na devstvenostta, no v su6toto vreme durjat i na obrazovanieto. Moje bi zatova, Yerliite smiatat sebe si za nai-vis6ata ciganska grupa. Sred nas ima artisti, lekari, u4iteli, poeti, futbolisti i dr. Yerliite po princip sa v dobri otno6enia s bulgarite, makar 4e predpo4itame da ne se obvurzvame s tiah, po kulturni pri4ini. Vupreki tova, za4estiha brakovete mejdu Yerlii i bulgari, kakto i mejdu Yerlii i turci. Po-riadko i s drugi etnosi. Moje da se kaje, 4e sme 6irokoskroeni hora i tova ni pomaga da jiveem v priatelski otno6enia s drugite.
    Kogato biah na 13 godini, edno kalderash4e si me be6e haresalo i se be6e zareklo, 4e roditelite mu 6te me kupiat za nego. Po-kusno, kogato biah na 16 drugo kalderash4e izrazi su6tite nadejdi. Tova razbira se e v razrez s kulturata na Yerliite i 6tastieto ne im se usmihna. Li4no az ne bih se omujila za 4ovek s patriarhalni tradicii, kakvito su6testvuvat pri 4ergarite.

  24. Искаш да кажеш, че при йерлиите патриархалните традиции не са толкова застъпени? Разкажи повече…

  25. Pri nas jenata ne e sliapo pod4inena “ma6ina za deca”. Semeistvoto raz4ita na dohodite, koito muja nosi v ku6ti, no i jenata v pove4eto slu4ai raboti. Bez suglasieto na cigankata, ciganina ne moje da har4i golemi sumi. Za vsi4ko se dopitva do neia, tia durji parite i predstavliava edin vid banka. Momi4etata se jeniat po lubov, niama finansovi sdelki. Roditelite na momi4eto davat podaruci i pari na mladojencite. Ako mladite imat samostoiatelno jili6te, i roditelite na mom4eto praviat su6toto. O6te ot malki, maikite i babite ni ni suvetvat da zapazvame devstvenostta si do braka. Ne ni e pozvoleno da kuponiasvame v malkite 4asove i v kompania na mom4eta. Alkohol i cigari su6to ne sa ni pozvoleni, dokato sme pod kriloto na roditelite si. Po tazi pri4ina, dosta momi4eta ot selata otpadat ot u4ili6te sled osnovnoto si obrazovanie, tui kato za da produljat sredno se nalaga da jiveiat samostoiatelno v niakoi grad, t.e. bez roditelski nadzor. Pove4eto gradski cigani ne sa 4ak tolkova strogi, no sum vijdala roditeli kak pla4at ot 6tastie, 4e momi4eto im se omuji devstveno, vupreki, 4e e jivialo na kvartira v susednia grad za da u4i v tehnikum. Cialata mahala sled tova govore6e s osobeno uvajenie za tova semeistvo. Na splotenite semeistva su6to se gleda s dobro oko. Razvodite ne sa zabraneni, no ne se poo6triavat. Rodninite obiknoveno se opitvat da pomognat na mladite da preodoleiat problemite i da zazdraviat otno6eniata si. Mnogo e vajno semeistvata da se zapaziat. Daje imame pogovorka ” Edin put se rajda6, edin put umira6 i edin put se jeni6″.

  26. znaeteli kakvo mi haresva nai mnogo v romskite tradicii che bulkata trqbva da e devstvena na svatbata si tova e prekrasno…

  27. Абе аз нещо не мога да разбера какво му е прекрасното, ама щом си рекла… 🙂

  28. Авторката явно е “пропуснала” да спомене защо се плащат булките като някаква стока на пазара, примерно (което е адски унизително)
    Аз знам защо, но няма да го казвам, защото гледам в коментарите, че повечето имате добро мнение за цялата тази традиция и не искам да ви го развалям.

  29. всъщност булките изобщо не се “плащат като стока на пазара”. не става дума за продажба, защото сватбата се прави защото двамата млади искат да се оженят, а не защото единия е продаден.

    плащането е традиция, ритуал, част от годежа. същата традиция, както зестрата при българите през Възраждането, но наобратно – при зестрата семейството на момичето дава, а при ромите – семейството на момчето дава.

    в статията много добре е описано че това е традиция, как става “пазаренето” и жененето, че всичко е по любов и т.н. – но явно ти просто не искаш да го видиш… тва омразата е голяма работа.

  30. Няма нужда да разясняваш, знам ги нещата как са, защото и аз съм от този род. Така че няма омразa,спокойно…
    А пък за това че всичко е по любов…вообще не ми се коментира тази тема.
    За тебе не е унизително защото си мъж, и съм сигурна че неможеш да си представиш какво им е на момичетата, всички гости на свадбата да им видят чаршафа или нощицата след парвата им брачна нощ, малко е гадничко не мислиш ли?

  31. познавам само една циганка – Марияна, която е от доста богато семейство. Каквото знам за това как стават нещата, знам от нея само. Мненията в статията са нейните.

    това с нощницата и чаршафа си е типичен обичай на почти всички народи от преди години. той е и български обичай от Възраждането, който в последствие е забравен. обсесията на патриархалното общество с девствеността е добре известна и за нея си има причини, но колкото повече се развива и модернизира обществото, толкова по-малка става тя.

    разбира се, съгласен съм, че тия обичаи са общо взето остатък от миналото – в момента много от ромските общности у нас минават през процес на модернизация, така че тия традиции постепенно ще бъдат забравени – така, както бива забравяна (е, да – бавно, но…) традицията момичетата да не ходят на училище примерно.

  32. е дано по-бързо да се модернизираме значи,време е 🙂

Leave a Reply

Задължителните полета имат *