Да се гордеем, че сме българи!


Днес гост-блогър е Мариан Маньовски *

Едно нещо, което винаги ме е нервирало – великият откривател Българинът. Ние българите сме открили компютъра, киселото мляко, стремето и още кой знае какво.

То това е върховна комлексарщина – нито едно от тези неща не е открито от българин или от човек с български произход. Защо обаче упорито си ги приписваме тези открития?

Преди време гледах един документален филм за Ирак – малко хора знаят че това е най древната държава в света, първата така да се каже, или поне територията й е обитавана от първата човешка цивилизация. Та в този филм един некъпан иракчанин, от едно кирпичено селце с десетина къщи обясняваше гордо, че развалините които почваха от къщата му са на град Ур – първият град в човешката история, създаден от първата известна цивилизация – шумерите, преди около 12 000 години.

Много се гордееше с това, но цялата работа с нищо не променяше факта, че шебека рунтав нямаше да види ток и канализация в коптора си през следващите двадесет години поне, ако и да беше пряк потомък на Гилгамеш.

Винаги когато някой започне да ми говори за Симеон Велики и Крум Страшни, се сещам за този иракчанин. Ние сме малка държава която с нищо не е изменила световната, европейската и дори регионалната история в последните 600 години. Толкова сме малки и незначителни, че ако утре изчезнем поради внезапен катаклизъм, ще бъде новина само три дни. Не сме създали нищо, което да бъде включено в златният фонд на великите човешки открития и достижения, а ако изобщо някой се сети нещо положително за нас, то е киселото мляко и Стоичков. Нашата природа не е най красивата, нашите жени не са най ебливи, нашите ученици не са най умни – съжалявам, че разбивам сърцата ви но това е факт.

Като се замисля, нямам особена причина да се изправя насред Виена, да се бия по епилираните гърди и да викам – Булгар,Булгар! ….

Все пак аз много си харесвам родината – не защото е най…

Просто ми харесва- готино си е тук.

Много хубава природа, хубави жени, шкембе чорба….

И ако се отървем от всичките си смешни комплексарски напъни, мисля, че ще погледнем по-реалистично на нещата като цяло – това исках да кажа, а не че, трябва да се влачим със смачкано самочувствие и да се кланяме на всеки чужденец.

В много от случайте сме по умни от чужденците, но за съжаление те са по разумни. Тоест постигнали са повече. За това сме най бедната и слабо развита държава в ЕС, но все пак и Ирландия и Норвегия са държали този приз, а сега са на върха – така, че съм оптимист общо взето.

——————————-

* Автор на материала е Мариан Маньовски – Raven. Виден скинар като по-млад, сега е социолог и очевидно му е дошъл акъла ) Да се надяваме, че за в бъдеще ще се включва по-често тук.

.

Чейндж-бюрото трябва да умре!
Медиците, ех, медиците…

Коментари

  1. ti si tapanar! KAk moje da nqma nikakvo patrioti4no 4ustvo v tebe – ti si sram za balgariq!!!

  2. Миглен
    31/08/2007 - 11:26

    Написаното наистина ме кара да се замисля, и е адски вярно 🙂 А и Стоичков не е причина да се гордеем, озни ден е събирал орехи на село и е псувал, вчера риташе мач и пак псуваше а днес какво прави? Само псува…

    Аз мога да кажа само че оценката на социалната ситуация е адски реалистична и директна. Гордея се че има трезво мислещи хора 🙂

  3. Никола Наус
    31/08/2007 - 11:26

    Доста правилно казано.. и аз съм съгласен със всеки ред написан по-горе. Kакто каза Миглен — написано от трезво мислещ човек. Браво!

  4. Приятелю NIK
    България се пише с Главна буква и по принцип на български език.
    Изобщо съветът ми е когато пишеш патриотични критики ,гледай поне името на родината си да изписваш правилно.

    Кефят ме по принцип патриоти пишещи на лайняница- има нещо дълбоко символично в този симптоматичен шизофреничен силогизъм- все едно някакси подсъзнателно отричаш сам себе си.
    Което пък говори че подсъзнанието и първичните инстинкти при някой хора често взима връх над разума.

  5. Димитър Н. Mитев
    31/08/2007 - 11:28

    Реваншизма у хората е онова, което поставя състезателния характер на повечето неща! Една Държава независимо коя може да бъде обичана и харесвана поради различни причини. Не е задължително да е състезателен кон за да се сравнява и състезава и ако победи да се гордеем! Малки са повечето държави по света – едва ли обаче този факт е проблем за населението на Люксембург, Андора или Малта!!! Да обичаш, харесваш и да се гордееш с нещо означава, че в него има нещо от което имаш нужда! Родината на човека, която и да е тя, любимите хора, семейството, любимият отбор – Български нищо че първенството било ала бала……, марка кола или телефон, партия – макар да не е вечно управляваща или религия са твоите неща – заради които си струва да живееш! Не знам защо тези неща и причините поради които ги харесваме трябва да са същите за съседа от по-горния етаж!? Защо постоянно се опитваме да си докажем с какво не сме велики и как излишно се дуем. Ами това сме ние – ако на някой не му харесва да ходи където си иска и там да е велик и горд – само че там на никой няма да му пука кой си и от къде си ако не си оттам!!!!!!

    “Като се замисля, нямам особена причина да се изправя насред Виена, да се бия по епилираните гърди и да викам – Булгар,Булгар! ….” – него прави!!!
    “Все пак аз много си харесвам родината – не защото е най…
    Просто ми харесва- готино си е тук.
    Много хубава природа, хубави жени, шкембе чорба….” – Ами ето ти причини и то не една!!!

  6. Aleksandra
    25/01/2008 - 22:14

    Mi…Ne 4e imam ne6to specialno da kaja. Prosto dopadna mi tva koeto pro4etoh i tui kato ne sam ot Bulgaria moga mai (MAI no ne i 100%) da buda po-obektivna i da kaja 4e v o4ite na 4ujdencite bulgarite izglejdat to4no taka kakto si gi opisal,za sajalenie! Vinagi sam se 4udila za6to po dqvolite ne se vyzpriemite takiva kakvito ste, i Bulgaria takava kakvato e (krasiva i velikolepna,no v nikakav slu4ai svetovna sila ili lulka na civilizaciqta). Ne mislq da obijdam nikogo s tova, no 4estno vsi4ki tvyrdeniq za nqkvi si otkritiq ot strana na bulgarina,ponqkoga sa struvat tolkova sme6ni. Bulgaria e edna prekrasna strana s strahotna priroda i bogata istoriq, no ne e nito pyrvata nito poslednata ot tozi sort,taka 4e… Obi4ai te si stranata,no imaite na um 4e s tazi kompleksar6tina karate 4ujdencite da gledat otgore kum vas,a ne protivnoto,onova koeto vie o4akvate i imate za cel kogato se hvalite kolko velik e Bulgarina.

  7. “i tui kato ne sam ot Bulgaria moga mai (MAI no ne i 100%) da buda po-obektivna i da kaja 4e v o4ite na 4ujdencite bulgarite izglejdat to4no taka kakto si gi opisal”

    И аз не съм от българите, но като видя постове от хора като теб, Aleksandra и… Ами разсмиват ме. Как това, че не си от българите ти дава повече обективност (може би)?

    Едва ли не излезна, че всички българи са западнали диваци. А те не са.

    И едва ли не излезна, че се съгласяваш с автора на темата, че в България няма канализация и ток. Ами нека те изненадам в случай, че скоро не си наминавала насам- има такива екстри, ако и върху останките на ХАЛДЕЙСКИЯ (а не шумерски) град Ур да липсват.

    И че държавата е толкова зле, че въобще освен с природа, няма какво друго да се коментира в нея. Да, ама не.

    Какво… Трябва ли да крият българите, че Джон Атанасов (авторското право за първия компютър е негово) е с български произход? Срамно ли е? Джон Атанасов не го е криел, че българите защо да го крият? Защото не са световна сила ли, както се казва в темата? Хм. Странна логика.

    Настоящето положение на която и да е държава отменя ли някогашните и достижения? Или миналото все пак не може да се промени. И не само не може да се промени за българите, но и за човекът, който е обяснил, че от къщата му почват развалините на град Ур. Имат с какво да се гордеят. Да не би да вършат нещо нередно? Ако “да”, то какво е това нередното?

    И изобщо лошо ли има в това човек да бъде горд от достиженията на предците си, ако и към настоящето държавата му да не е световна сила?

  8. Ами, legion, нередното е в това, че като се гордее с “достиженията на предците си”, човек всъщност се гордее с едното нищо и гордостта му е празна, въздух под налягане.

    Разбирам да се гордееш с нещо, което ти си постигнал – това е повод за гордост безспорно. Но да крадеш от славата на великите хора, които са живели преди тебе и да се гордееш с ТЕХНИТЕ постижения, е просто смешно.

    Каква е връзката ти с Джон Атанасов, та да се гордееш с него? Нещо помогнал ли си му да направи откритието си? Това, че баща му е живял в същата държава в която и ти е чиста случайност, както цвета на очите ти да речем. Със същия успех можеш да се гордееш с великите победи на Шака Зулу – защото имаш точно толкова заслуга за тези победи, колкото и за откритията на Атанасов.

    Гордей се с това, което си постигнал, не с това, което други са постигнали.

  9. Защо е това разделение на “ние” и “те” в рамките на една държава?

    А това, че всеки си има своите заслуги с които да се гордее ми се струва не обект на тази тема. Защото тя не засяга индивидуалните незначими постижения, а онези, които са станали световно признати. Или поне аз така схванах.

    Въпросът не опира до заслуга за станалото, а е малко по-встрани.

    Когато някакво достижение стане световно признато, то зад него, навсякъде по света, застава с името си държавата, към която принадлежи изобретателят (дали ще е аборигенска никому неизвестна държавица, дали ще е световна сила, няма значение).

    Държавата с това свое действие и с авторитета си подкрепя разпространението на това откритие и това откритие с авторитета си подкрепя държавата.

    Събитията от миналото градят имиджа на една държава в настоящето. И могат да бъдат причина за прилив или за отлив на инвестиции от нея. Според зависи от това как се справя с представянето си пред света. Инвестициите от вън водят до откриване на нови работни места вътре в страната. Това най-общо би трябвало да води до повишаване на БВП, а от там до подобряване на положението на населението в тази държава. Япония е пример за държава с много добре развит имидж, базиран на древност- кой не е чувал за нинджи, нищо че били обикновени наемни убийци, дето си имат аналог навсякъде по света. В България например би могло със същия успех да се популяризира хайдутството.

    Например, ако българите не проявяват национална гордост, разни хора като Aleksandra, които заявяват, че не са от България, няма да знаят нищо за тази държава и ще я бъркат с варварска. И отношението към българите ще е като към варвари.

    Като подкрепа на това ми твърдение за отношението към вас се сещам веднага за пример. Някъде из нета навремето четох (за съжаление не запазих линк) разказа на една българка, която работила в чужбина. Оплакваше се, че държали с нея точно като с варварка, която не знае какво е това ток, какво е това вода, кое от домакинството за какво служи. И много се учудили, като разбрали, че тя има компютърна грамотност включително, а не само, че знае какво е това “ток” и с какво се яде.

    Имиджът на държавата е тясно свързан с историята и, също и с онези имена на учени, които имат световно признати открития. Отказът от вашите такива ще ви принизява като нация, гледано отстрани. Защото човек, живеещ в България научава кое как е тук, но навън ако не се популяризира съответната информация… Ще се чудят как така българи могат да знаят какво е това компютър, примерно.

  10. legion, ако по някакакъв начин се докаже, че на Айнщайн пра-пра-пра-пра-дядо му е българин, пак ли ще се гордееш?
    А ако Джон Атанасов се беше родил и израстнал тук, дали щеше да изобрети компютъра? Докато копа на къра?
    Българин бил. Ще ти се. 🙂
    Върховна комлексарщина-прав е Longanlon.

  11. Защо си позволяваш да поставяш диагнози? Какво означава “върховна комплексарщина”? Знаеш ли изобщо какъв смисъл се влага от психологията и психиатрията в термина “комплекс” и от там какво се разбира под “комплексиран”? И от тук- редно ли е да употребяваш думи, чието значение не ти е понятно?

    Как си представяш, че се гради интелект? Няма какво да пречи човек да “копа” и да е умен. Въпросът опира до това колко е учил, дали е чел книги, какви книги е чел и как ги е чел, също така не на последно място какво е разбрал от прочетеното.

    И не съм на мнение, че става въпрос на мен какво ми се ще, а какви са фактите.

    Ти, например, ако отидеш в Унгария, по-малко българин ще станеш ли? Кръвта във вените ти, гените ти, унгарски ще станат ли, дори ти никога повече да не стъпиш в България?

    Джон Атанасов, до колкото мога да се отчета с гледани документални разработки по въпроса, е идвал в България. Ако не се е чувствал българин, щял е да си спести подобни пътувания. Това са фактите. И няма значение дали на мен или на теб ти харесват или не ти харесват.

    Аз лично ти препоръчвам отново да прочетеш по-горния ми пост и да го осмислиш. Едва след тогава да се опитваш да го оспорваш. Пък ти както си решиш.

    И между временно- срамуваш ли се, че си българин?

  12. legion, Джон Атанасов е роден, израстнал, изучил се, възпитаван, придобил умения, морал и т.н. в САЩ.Там си е изградил и интелекта(общувайки с капацитети дето тук ги е нямало), без да му се налага междувременно да копа.Целия му живот е преминал в щатите-за него България не е била повече от родно място на баща му. И какво друго може да е?
    Всичко това, колкото и да не ти е приятно, го прави 100% американец. Нищо че имаш проблем с САЩ като цяло. 🙂
    Пак ме питай какво значи върховна комлексарщина.
    На последния въпрос-да,от малък и все по-често.

  13. Сериозно те питам какво е комплекс. Комплекс за непълноценност по специално. Препоръчвам ти да попрочетеш Адлер.
    После бихме могли да говорим пак.

  14. legion, отговарям ти накратко:
    Комплекс за непълноценност е да се опитваш да си изградиш “национално” самочувствие на база успехите на някой, който няма абсолютно нищо общо с теб. Защото нямаш нищо друго-кофти, а? Неумело пробутвайки теорията за някаква генетична обвързаност.
    Свеждам отговора до контекста на темата.
    пп Забравих, имаш Стоичков(българин от нашето съвремие), гордей се.

  15. И аз да препоръчам нещо за четене, в случай че си го пропуснал:
    http://longanlon.bloghub.org/82/

  16. Опитай се да разсъждаваш. Защо си решил, че щом някой е способен да се радва на успехите на свой сънародник, не е способен да има собствени достижения?

  17. Що се отнася до въпросното четиво, към което ми даваш линк… То описва псевдонационализъм.

    Псевдонационализъм е например (и което е засегнато, ако не ме лъже паметта, в статията на longanlon) да се облечеш в блузка с картинка в стил “велика България”.

    Псевдонационализмът граничи с позьорство, до колкото акцентът е поставен не на гордостта с България, а на “Вижте ме българи, че аз се гордея с България”.

    Не е правилно да се бърка псевдонационализма с национализма. Или да се смесват двете понятия. Защото се получава манджа с грозде.

  18. П.П. Това се чудих дали да отговарям на него. Накрая реших все пак да отговоря. Визирам написаното от теб:

    “Забравих, имаш Стоичков(българин от нашето съвремие), гордей се.”

    Аз не съм от българите. И нямам проблем с това, че съм част от почти никому неизвестен турлашки етнос.

    Ти си този, който заяви няколко поста по-нагоре, че има проблем с това, че е българин и то от малък (изразено в срам).

    Мисля, че ако не си в състояние да приемеш и хубавото като достижения на други българи, освен лошото (на което се акцентира по тази тема), то и за в бъдеще ще чувстваш неудовлетвореност от България, дори и тогава, когато няма да имаш основания за това.

    Така сам се лишаваш от корените на българското, към които принадлежиш. Нали знаеш какво се случва на дърво без корени?

    Извинявай, ако те засегнах с нещо в написаното от мен.

  19. legion, не е редно да се засягам, просто спорим.

    Да се срамувам е силно казано. Живея в България, няма пред кого. Но и на мен ми се иска да не изглеждаме като оня иракчанин. Да гледаме на света с повече достойнство, уповавайки се на настоящето.

    п.п. Предлагам да не спамим повече темата.

  20. Напълно съм съгласен с “legion”
    Аз лично се гордея за това че съм българин и никога не съм се срамувал от това. Не съм съгласен с хората които отричат българското , българите и България, понеже немога да уважавам хора които се срамуват от собствените си корени.Да се срамуваш от родината, народа и рода си е все едно да се срамуваш от родителите си , което значи да се срамуваш от себе си понеже крушата не пада по-далеч от дрвото.
    Съгласен съм че не сме кой-знае какво , но мисля че има кой да ни оплюва така че е направо долно да го правят и българи.
    Който има проблем с българите и България винаги може да отиде при любимия си народ или държава.

  21. ti si nenormalen ako kajish 4e balgarskite u4enici sa t1pi zna4i ti si oshe po tap ot vsi4ki sabrani zaedno samo v balgaria se smqta na um si4ko ako daish nekoi zada4a koqto se u4i v 6-7 klas na nekoi evropei4e dali she ti q reshi bez kalkulator tiq sa tolko prosti vklu4itelno i ti ..! sry 4e ti go kazvam ama si e taka

  22. Oчевидно, Диди, и ти даваш светъл пример в подкрепа на твърдението ми, е възможно да смяташ на ум и едновременно същият този ум да е колкото на кокошка 🙂

  23. Ти просто си неинформиран.

  24. Ех, мила, както обича да казва Божидар Димитров, изчел съм една малка каручка с книги… Даже някой път си мисля, че съм прекалено информиран и това ми пречи – ама кво да прайш, рисковете на информационната епоха 🙂

    Смея да ти препоръчам да не бъркаш национализма с религията и да се позамисляш малко, преди да ръсиш определения.

  25. Петко Фенерски
    28/05/2009 - 10:49

    Гордеенето в много случай е част от бизнес. Историята е съвпкупност от версии.

    Гърците са наложили тяхната, въпреки,че по-голямата и част е базирана на легенди и има достатъчно солидни доказателства, че хронологията е манипулирана. Да не забравяме, че великата инквизиция, а и властта навсякъде по-принцип просто са унищоважали неудобните версии. ..

    През 1995-96 в училищата ни раздаваха от МОН по 1 брой световен исторически атлас, много голям формат с карти и картинки.

    На него 1 и 2-ра български държави отсъстваха. Празно място без надписи. Беше преведен на български и се очакваше децата да го четата. Върнахме го на МОН да си….

    Така че, ако не се гордеем, и не поддържаме паметниците, независимо колко достоверни са, ще губим финансово. И то много.

    Там няма логика и чувсто.Играят парите.

  26. Умрем просто, Диди, ти май нямаш и начално завършено /4-ти клас/, може ли един човек да пише толкова неграмотно и несвързано. Ужас!!!

  27. Кръстьо Йорданов Йорданов
    29/06/2010 - 20:44

    Браво! Не обръщай внимание на разните същества без разум, които те псуват по-горе. От историческа романтика никой няма полза. Само от миналото гордостта не се мотивира. Един умен мъж беше казал, че не бива да се гледа назад, а да се върви все напред и нагоре. А ние всичките се пишем за “умници”, които нямат нужда от чуждо мнение, а повечето от нас кой знае защо си държат дедите им да са били роби под турска власт, но това беше друга тема.

Leave a Reply

Задължителните полета имат *