Палестински ангели


Конфликтът в Близкия изток въпреки (а може би точно поради) усилията на “международната общност” няма никакви изгледи скоро да спре. Палестинците взривяват израелците, а израелците взривяват палестинците. Докато израелците взривяват със самолети и ракети отдалеч, палестинците предпочитат по-личен, по-интимен подход и го правят най-вече лично и лице в лице, така да се каже.

Разликата обаче ми убягва…

Честно казано, тая война там се точи толкова дълго, че съм я приел за част от пейзажа – некакви луди се тепат за едно парче пустиня от няколко хилядолетия. Последните 50 години – особено интензивно и с особено настървение, а светът продължава да бъде раздвоен в отношението си към тях и това кой е виновен, но в един глас настоява за мир и “спиране на огъня”. Това обаче е като да настояваш за храна като си гладен – или правиш нещо по въпроса, или си оставаш гладен. Само с настояване не става.

А през това време…

Докато обаче мъдрите се намъдруват, лудите се налудуват, ако позволите да цитирам таз хубава българска поговорка. И докато светът настоява, там долу (винаги съм си представял, че ивицата Газа е някъде там “долу”, наречете подсъзнанието ми мръсно, ако щете) живи човешки същества, истински хора, не някакви цифрички по новините, не само не си живеят живота в рахат, както биха могли и както прави по-голямата част от света по същото време, ами съвсем истински се мразят и искат да се убият един друг. Ама не така, както ти мразиш и искаш да убиеш съседа отгоре, дето си хвърля фасовете на терасата ти – а сериозно се стрелят и се взривяват един друг. И стрелят и взривяват на един друг къщите и децата си. По-“долу” от това и в пряк, и в преносен смисъл, е само геената огнена (ако вярваш в детски приказки де).

Това, което силно ме кара да се замисля за това на коя страна клони моето мнение относно войната в Близкия Изток, е позицията по въпроса на две прослойки от човечеството, на които не бих им повярвал ако ми кажат колко е часът, даже главите им да бяха гигантски часовници с кукувичка (а те наистина само кукувички имат в главите): крайните леви и крайните десни. Иначе смъртни врагове, гнусните позьорчета-социалисти, размъкващи се с с фланелки на Че Гевара и лумпените скинари, неочаквано, заедно и в един глас се надпреварват кой по-напред да осъди Израел за това, че е убил едиколко си палестинци при всеки военен удар. Само че що се отнася до жертви и убиване, аз нямам навика да вярвам на хора, чиито любими идеологии (комунизма и нацизма) са едни от най-големите причини за смърт и разруха в човешката история и имат общ бодикаунт от над 100 милиона убити или измрели…

Виждам, виждам…

Но на въпроса, заради който всъщност почнах тоя вече неприятно удължил се монолог – какво аз виждам от тоя конфликт. Виждам… много неща.

От едната страна виждам едни бедни и оръфани хорица, които напук на всякаква логика смятат, че хвърлянето на камъни и самовзривяването е пътят към щастие. Виждам брадати фанатици, които от скривалищата си насъскват тия бедни и оръфани хорица. Виждам как фанатиците използват ситуацията, за да останат на власт – да всяват страх и да продължават войната, защото само чрез страх могат да управляват и само по време на война няма да проличи факта, че живеят като пиявици, смучейки кръвта на собствения си народ.

От другата страна пък виждам една държава, основана от гонени отвсякъде хора, които въпреки всичко успяват да водят що-годе нормален живот и да направят от пустинята градина, с красиви градове, пълни с усмихнати младежи (и с мацки в униформи 🙂 ). Виждам и дебели политици, които напъхват тия усмихнати млади хора в униформи и ги карат да стрелят по бедните и оръфани хора. Виждам как политиците използват ситуацията, за да останат на власт – да всяват страх и да продължават войната, защото само чрез страх могат да управляват и само по време на война няма да проличи факта, че живеят като пиявици, смучейки кръвта на собствения си народ.

А това, което виждам най-ясно е, че нито едните са демоните, нито другите са ангелите, каквито ги изкарват.

Страна

Всичко това звучи много прочувствено, много човешки – видите ли, по големците си играят политическия шах, а двата народа страдат. И това си е безспорно така. Но ако се налага да кажа на коя от страните симпатизирам, определено това е Израел. Не, че не ми е жал за палестинците – даже напротив. Но ако трябва да избирам между единствената демократична страна в Близкия Изток и такава, управлявана от две мюсюлмански фундаменталистки терористични организации (които се и бият помежду си), между хора, които не им се ходи на война, но правителството им ги задължава и хора, които с желание и плам се самовзривяват, между деца, чиито родители им подаряват нокия и деца, чиито родители им подаряват калашник, мисля, че изборът ми няма как да бъде друг.

Заставам на страната на цивилизацията. Sad, but true.

Още по-малко известни факти за Бойко Борисов
За скандалните турски тоалетни и изкуството…

Коментари

  1. Мартин Сотиров
    02/02/2009 - 09:29

    Мисля, че достатъчно сам си противоречиш, за да може, ако си прочетеш сам поста и се замислиш, сериозно да се разколебаеш в избора си 😉
    ________________________________________________________
    А това, което виждам най-ясно е, че нито едните са демоните, нито другите са ангелите, каквито ги изкарват.
    ——————————————————–
    …между деца, чиито родители им подаряват нокия и деца, чиито родители им подаряват калашник…
    ________________________________________________________

    Общо взето, ако сега ние бяхме под турско робство и нашите жалки опълченци щяха да са “терористи” (ах, мразя я тая измислена дума!) във вечерните новини!

  2. Едно дете, Мартине, не става нито ангел, нито демон, независимо какво му подаряват за рождения ден. Казах го десет пъти горе – обикновените хора и от двете страни са нещастни пионки в жестоката игра на ръководителите си. Затова, като ми се наложи да избирам, аз правя избор не между хората, а между цивилизациите. Труден избор, спор няма.

    Колкото до българите и турското робство – там ситуацията е била точно обратната, на тази, която се опитваш да я изкараш. Тогава България е била представител на цивилизацията в Османската империя – въпреки, че е била само 1/12 от нейната площ, тя произвежда 1/4 от БВП, в нея има светски училища, печатат се книги, тя върви напред.

  3. Аз пък мисля, че право на избор нямаме. И точно това е причината войните там, а и в околностите, да продължават. Щото никой не може да каже “ти си по-прав, другите ще ги изгоним”.

    Сигурно и в нашата ситуация е било нещо такова. Щото за турците се е знаело десетилетия преди да настъпи обратът на балканския полуостров. И никой не е направил нищо по въпроса.

  4. Димитър
    02/02/2009 - 10:24

    Сега ще те налазят двете групи да ти обяснят колко си зле :). Предвиждам 100+ коментара.

  5. България е била представител на цивилизацията в Османската империя – въпреки, че е била само 1/12 от нейната площ, тя произвежда 1/4 от БВП

    Много те моля – някаде има ли документално потвърждение за тези хвалби. Кое се смята за територия на България, към коя година, как е изчислява БВП.

    Иначе за Израел ти споделям мнението.

  6. Това за България и Османската империя го пише в “Стопанска история”, Д. Саздов (УНСС)-2000г. Взема се пред вид територията, която представлява страната след освобождението (княжеството и Румелия) доколкото това има значение при очевадната приблизителност на всякакви подобни пресмятания.

  7. Интересен монолог. Напълно съм съгласен с теб. Особено с последното – ‘Заставам на страната на цивилизацията’. Не цивилизацията на макдоналдс, кока-колата, плейстейшъните, плоските телевизори и другите боклуци – белези на развитото общество, а цивилизация в която религията не е основание за войни и убийства. Иначе и евреите и палестинците са за ебане.

  8. Интересно защо пък трябва да се избира? И между кое и кое всъщност трябва да избираме? Конфликтът в Близкия изток не е между евреите и палестинците, а между глобалните икономически интереси (представлявани от Израел и САЩ) от една страна и мюсюлманските напъни да се отърсят от външни влияния и в същото време те самите да увеличат своето влияние навън – да посеят “правата” вяра по света. Изборът на средства се обуславя само от конкретните възможности на страните, не от нещо друго.

    Изобщо не съм съгласен, че “палестинците предпочитат по-личен, по-интимен подход” – това е едно от малкото средства в арсенала им, което донякъде може да изравни везните, затова и лидерите (религиозни и военни) промиват мозъци с такъв плам и усърдие, за да не се окажат лишени от този най-важен коз в ръцете си.

    Но това ме отклонява от темата на коментара ми. Сред въпросите, които конфликтът повдига, има и морални, но те далеч не са централни. Държавата Израел е създадена с цел дестабилизация на региона и прекрасно изпълнява тази си роля. Това дали са направили от пустинята градина или не, също няма отношение към факта, че на палестинска територия изведнъж се изсипва една орда евреи и си присвоява земята.

    От друга страна е повече от очевидно, че ислямът не е в състояние да се адаптира адекватно към новите реалности в света и постоянният натиск за ислямизация дори на уж светски държави с преобладаващо мюсюлманско население е огромен. Като всяка организирана религия (включително и християнството), ислямът се стреми към властта и към срастване с държавата в добавка към контрол над живота и дори мислите на хората. Биг брадър по арабски. Ама истинският, оруеловският. Лошото е, че от другата страна стои още един биг брадър, отново религиозен. И той не е юдейският такъв, а протестантският, създал така наречената протестантска трудова етика, която пък лежи в основата на глобализацията, консуматорското общество и стремленията на САЩ да доминира на икономическата сцена и да защитава икономическите си интереси.

    И в тази картинка ти искаш да избираме страна? Защо пък да избирам? Не искам – всичките са еднакво вредни за моите и тези на децата ми интереси и бъдеще. Ако в един чуден момент някак си успеят да се анихилират взаимно всички мюсюлмани, евреи, както и целият протестантски свят начело със САЩ, ще съм по-доволен. За съжаление в създалия се вакуум ще се наместят локални играчи с претенции за глобалност и ще се нагледаме на китайски комунизъм с пазарна икономка или на путиновщини за всички.

    Е, това е животът – по-добре да има някакъв баланс, равновесие, а нека да си се трепят евреи и араби, все едно ми е кой кого.

  9. Напипал си мотивите ми да избера страна – не кой е по-виновен ме интересува толкова, колкото кой смятам за по-безопасен.

    Но не мисля, че и сам вярваш, че ти няма да избереш страна. Щото различните интереси няма да се анихилират взаимно, а ще доминира един. Някак ми се ще да доминира САЩ, воглаве с тъпия си президент (Буш де, сегашния не е толкоз тъп), а не даже и най-умния ислямски фундаменталист.

    А и да се анихилират, какво ли ще дойде на тяхно място? Свят, в който Китай или Русия са великите сили никак, ама никак не би ми се понравил…

  10. Определено този пост не може да се впише сред най-добрите ти писания. Никъде не споменаваш кога и как е създаден Израел. Защото Израел е създаден по същия начи. Тогава е било модерно да се плюе срещу евреите, щото видиш ли има световна конспирация от тяхна страна (не че сега не се мисли така). Тогава зад Израел заставаха само САЩ, но днес и западните демокрации. “К’ви са тия палестинци? Аре трепете ги ве. Нали са мюсюлмани, значи са терористи!”. Ето така мислят всички, които не познават исляма. Не знам дали някоя от Хамас или другата организация са терористични, но знам, че ако са такива, тогава те нямат нищо общо с исляма. Ислямът не е терористична религия. Ама видите ли така звучи много добре – ислям и тероризъм. Ех че хубава комбинация. Тази комбинация я възпроизвеждат само хора, които не познават исляма и бизкоизточната реалност.

  11. Аз коментирам каквото виждам – а то е, че Палестина се управлява от терористични организации, които едно, че държат народа си в тотална мизерия, въпреки, че нямат абсолютно никакъв шанс за победа и второ, са мотивирани от идеология, тотално противоположна на идеята за демокрация и либерализъм, че даже и на светската държава.

    Честно казано хич не ми пука за исляма, нито за християнството. А ти на тая тяхната терористична и ретроградна идеология й викай “истинки ислям”, “фалшив ислям” или както ти харесва.

  12. Ognyan, ислямът е религия за идиоти, прочети Корана и ми кажи че не е вярно там има достатъчно заложени кретении на базата на които може да се промиват мозъци, факт е че е написана от не особено умен човечец за конкретно време, сега когато времената са различни на тази религия й е много трудно да се впише в картинката
    Макар Лонг да е поразтягал доста излишни локуми за да направи по-обемно писанието :))) много добре е напипал момента с умишления враг Израел благодарение, на който едни задници държат властта в Палестина.

    Определено САЩ е пъти по-добре от Русия, Китай, Сев.Корея, Иран

  13. Boby_ >”че на палестинска територия изведнъж се изсипва една орда евреи и си присвоява земята.”

    Коя палестинска територия?
    Първо евреите живеят на тия територии от библейско време, а както се оказва от последни изследвания, май и преди Мойсей – май не е имало никакво преселение от Египет, а са си били там по от рано.

    “Палестинците” са доста по-ново явление.

    После – когато през 50-те годинн ООН постановява създаване на държавата Израел постановява и още една държава – Палестина. Обаче палестниските лидери отказват да приемат решението на ООН, докато съществува Израел. Забележи – не че имат териториални претенции или нещо друго – искат да няма изобщо Израел. Съответно, щом те се отказват, Израел им взема земите – сами са се отказали от тях. И сега след много години ония решават, че видите ли, айде да си вземем земите, че без тях – по-лошо. Да, ама там вече са се заселили хора, развили са поминък, имат вече история. И изведнъж идвт някакви, почват да ги гърмят и искат да ги накарат да се махнат. Ами и аз да съм, и аз ще се съпротивлявам.

  14. Хайде аз не съм много запознат с историята на Израел, обаче според Дискавъри/Хистъри ченъл по времето, когато Палестина е под британски контрол евреите искат да си имат своя държава. И взривяват щаб квартирата на британците. Аз не виждам никаква разлика между това и действията на палестинците днес.

    И колко точно ново явление са палестинците? Айде за евреите разбрахме, че са били там още на втория ден от създаването на вселената.

    И едните и другите не са цвете за мирисане, макар честно казано изборът на Лонг е логичен.

  15. voxy да ти кажа честно не съм чел нито Корана нито Библията. Нямам и намерение да го направя. Според мен и двете книги са пълни с оцветени съчинения, кои за времето си са били шедьоври. Но честно да ти кажа има разлика между тези “мюсюлмани” в Палестина и тези в Индонезия. Затова по-добре изобщо да не се споменава религиозната принадлежност. Честно казано в териториално отношение не подкрепям нито Израел, нито Палестина. Но определно Израел има вина, защото постоянно тормози палестинците. Нали големите герои, тогава що не направят една уговорка с палестинците – нека влязат и заловят терористите и да оставят намира населението за в бъдеще. Ама нямаааааааа. Щото за Израел всички са терористи. Това е общото мнение. Това е подобно на нашите отношения с ЕС. Все едно всички сме крадци и корумпирани човеци. Така ли е? Не е така, рзбира се.

  16. Vanko така наречените “палестинци” са смес от ислямизирани евреи, араби и турски племена – така че на въпроса “колко ново явление са” – поне доста след създаването на исляма. А ислямът е около 500 години по-нов от християнството.

  17. Някои хора тук не са в час. Такова животно като “палестинец” няма. Палестина е името на бивша римска област. Палестина никога не е била дьржава.
    Палестинци няма. Това е измислено име на най-обикновени араби – нищо повече.
    Повечето от земята в палестинската област (кьдето сега е Израел) е била купена от евреи още в началото на 20-ти век. Германските евреи по времето на Хитлер са били свободни да напуснат Германия и да отидат в Палестина, тогава под английско управление. Англичаните не позволяват заселването на повече евреи и това дава повод на Хитлер да вкара евреите в концентрационните лагери и да ги използва за работна рька.

  18. Лично моето мнение, парадоксално, не е на страната на Израел. Защото съм виждал картите как е изглеждало разделението на териториите през 1947 – и как изглежда сега. Не приемам подхода на Израел “око за две, зъб за чене”. Това може и да сплотява евреите, но настройва всички срещу тях. И абсолютно не приемам определенията за Израел като цивилизована страна – практически всички техни лидери са бивши военни, плюс това Израел остава една от малкото страни в света, където жените задължително подлежат на наборна военна служба. Цивилизация? Извинете.

    Не съм антисемит и към българските евреи лошо отношение нямам. Но във връзка със ситуацията в Газа и Западния бряг ще цитирам един култов и много точен израз, казан между другото от евреин: “Евреите в западния свят са като тор – благодарение на тях страната процъфтява. Когато обаче толкова много тор се събере на едно място, се превръща в обикновено говно.

  19. Само да те попитам,

    ако някоя нощ някакви хора с униформи и булдозери дойдат и ти сринат къщата , затрупат децата и жена ти (братя, сестри,родители) , колко време ще разсъждаваш, преди да хванеш калашника или се опашеш с тротил ?

  20. I’m Bulgarian but as I don’t have Cyrilic key board, I’m going to share my opinion in English: I want to ask all of you one quetion only, and it’s for all readers and the author. The question is: “Is there any force that may convince you to put a bomb on your body and to blow up innocent people?” I think that it’s a question of educational level only! No one well educated person can do it! That’s my opinion and I’ll apreciate if somebody will argue with me! You’ve to write something about our gypcies in BG too. I think that it’s the same: EDUCATION! At the end something to Peter: Do you like so much the author born in Turia as I do? ” Kako Sijke ne sam ot tjah “

  21. ss7, израелците бутат с булдозери къщите на СОБСТВЕНИТЕ си хора, за да освободят защитен периметър между себе си и Палестина.

  22. Палестинците изпуснаха на 3-4 пъти да си създадат собствена държава поради липсата на единно мнение на десетките групировки и в самите групировки. А това щеше да бъде една просперираща държава поради:1.Палестинската диаспора по света е огромна, високо образована и като правило са изключително богати хора.2.Помощите които получават и щяха да получават от богатите арабски страни, ЕС и т.н. стига да има мир.
    Хамас е клон от египетската “мюсюлмански братя”, започнала своята дейност през 1988 г. главно с безогледни терористични актове. Неговата идеология: унищожаване на Израел, създаване на територията на Палестина на халифат, постепенно разширение на този халифат докато се получи световен мюсюлмански халифат.

  23. “по големците си играят политическия шах”

    И тук си много прав. Просто думи не могат да опишат колко е ключов от геополитическа гледна точка този регион. На всяко дете е ясно, че ако това беше война между евреите само и арабите, то евреите нямаше да оцелеят и 1 ден. Както и че ако това беше война между САЩ и арабите само, арабите щяха отдавна да са минало. Всяка една държава на тоя свят има интереси в тоя регион (дори и България, щото износа на нефт на Русия в сравнение с износа на нефт от въпросния регион е смешен). И се получава едно невероятно преплитане на интереси, което през последните 50 години става все по-ожесточено. Дано Обама направи нещо по въпроса – според мен той може и да успее – има страхотна популярност в цял свят.

    А иначе за това, че симпатизираш на Израел в тоя конфликт – това си е направо като да избереш по-малкото зло. И за двата етноса – араби и евреи – преобладават лошите черти. Но поне при евреите има някакви зачатъци на цивилизация (все пак са живели стотици години в Америка, Зап. Европа и т.н., и са преживяли доста поучителни моменти в историята си, за разлика от арабите).

    Завършвам с един виц:
    Осми американски корпус провежда учение на брега на река Нил !
    На другия бряг на реката двама крокодила се излежават и си говорят:
    – Е-е-ех, Нил, Нил, Нил река голяма и пълноводна. Хубава река е Нил – казал единият.
    – Абе Нил си е хубава река – отвърнал другият – но Волга си е по-хубава река, другарю майор !

  24. http://en.wikipedia.org/wiki/H.....n_conflict

    http://www.poica.org/editor/ca.....ordID=1236

    Пак ли мислиш, че израелците разрушават *собствените* си домове 🙂

    Та като ти бутнат къщата и ибият родата, колко време ще останеш цивилизован, преди да хванеш калашника ?

  25. Първо не бих живял на фронтовата линия, при условие, че от двете страни разни бунаци се избиват за няколко километра пустиня.

    А даже да живеех, щях при първите признаци на война да хвана семейството си и да се преселя някъде, където война няма – животът на жена ми и децата ми (когато се заимам с такива де) ще ми е много по-скъп от една къща.

    Всъщност в Израел живеят доста палестинци – точно такива, които не са искали да живеят постоянно на топа на устата, в “държава”, управлявана от брадати фанатици. Да, войнииците в Израел ги спират и ги проверяват на улицата, щото са по-мургави, ама аз не гих имал нищо против, щото да те взривят често боли (даже и да го направят “твоите хора” за правата вяра, за свещената земя или каквото и да е).

  26. Тоя конфликт е с толкова дълбоки корени, че вече не се знае кой е виновен и за какво. Сегашното поколение предполагам воюва вече по традиция.

    Честно казано, не виждам някога да има решение, освен ако не построят “берлинска стена” , която всъщност израелците бяха започнали да строят, но незнайно (за мен) се отказаха.

    Лично, аз считам за виновен “по цивилизования участник” , т.е. Израел. Защо просто не се разкарат от окупираните територии, затворят границите и оставят палестинците на самите себе си.

    Между другото , твоя любим “цивилизован” народ разсипа прекрасна държава – Ливан , по незнайно какви причини.

    Не съм антисемит, но отдавна си задавам въпроса, защо аджеба толкова много хора ги мразят (евреите) , и защо от векове са преследвани. Явно има някаква причина.

  27. Прекрастана държава Ливан я разсипа не Израел, а двете фундаменталистки терористични групировки Фатах и Хамас, които когато им омръзне да стрелят ракето по Израел, се бият помежду си за контрол на ливанските градове.

  28. Хамас и Фатах са части на практически разпадналата се ООП, които обаче действат в Палестина. В Ливан ООП макар че има основна роля в разпалването на гражданската война през 70-те години беше прогонена през 1982. Сега основна роля има Хизбола.

  29. Те са навързани като свински черва тия… Едни и същи хора им дават парите.

  30. Един добър образователен пост за Палестина, Израел и арабските страни:
    http://watchtowerman.blog.bg/v.....?id=111162

  31. Лъчезар Томов
    04/02/2009 - 23:55

    Изключително жалко е как толкова млади хора си отиват заради безсмислени конфликти, ако в Палестина нямаше терористи сега щяха да живеят много по – добре и по – богато, но пустият фанатизъм им пречи

  32. Ruslan Trad
    08/02/2009 - 11:48

    Смятам, че нито един от тези,които говорят за палестинските терористи, не знае какво е да живееш там.Не просто да живее там, а да е бил изобщо в Близкия изток в тези точки.
    Не,няма да пиша милиони редове-авторът е ясно кой подкрепя.Но ми омръзна да наричат народа ми терористи.Омръзна ми да ги сравняват с цигани,чалми,турци.
    Подаряват им калашник,защото няма друго. Те не искат да живеят, не искат домовете ,които не са техни. Когато убият палестинец го връщат увит в свинска кожа. За него по-добре да се самоубие,пред това да бъде върнат на семейството му така.
    Longalon – за да кажеш, че Хамас и Фатах са виновни за Ливан е смешно. Самите ливанци смятат и казват истината.- те са виновни.Самите им над 18 фракции,биещи се християни срещу християни,мюсюлмани срещу мюсюлмани. Не говори за неща,които само си чел по новините.

    П.С. Нямам намерение да се връщам, затова не си давайте зор да отговоряте настървено на този коментар.

  33. Нямам намерение да отговарям настървено на коментара ти – най-вече защото той си е съвсем правдив. Аз няма как да знам какво е да си там, в центъра на война.

    Но това не ми пречи да заема морална позиция по въпроса. Нещо повече – това е мое задължение. Както и твое и на всеки друг мислещ човек. Затова хората имат разум – за да мислят и да преценяват. Няма нищо по-лошо от това да гледаш детски трупове по телевизията и да потъваш в духовна сивота, казвайки си “кой съм аз, та да отсъдя кой е прав”.

    Човек отсъжда във всеки един момент от живота си, за всяко нещо – това е функцията му като разумно същество. Отсъжда според информацията, която има и според морала и етиката си. Това съм направил и аз в случая.

  34. MKaragyozov
    10/02/2009 - 11:07

    Здравейте!
    Професионално се занимавам с темата от години, пък и съм бил доста време по тези места, така че нямаше как този постинг и коментарите под него да не ме провокират!
    Още заглавието и снимката под него са манипулативни, но но право на автора е да качва в блога си каквото пожелае!
    Имам един въпрос към параграф 1 – знаете ли откога в Израел не е имало самоубийствен атентат. И ако да – защо?
    Хрумна ми, че може би именно защото много хора възприемат конфликта в Близкия изток като част от пейзажа и пишат дълбокомислени постинги, а не правят нищо за решаването на проблема, той вече се точи повече от поне от 60 години, дори повече (а не 50, както неправилно е отбелязано).
    Защо не си живеят в рахат? Защото не им се позволява… И причината за това е израелската окупация. На Западния бряг (ок. 5000 кв. км.) има над 560 контролни поста на израелците, пътища, забранени за палестинците и пр. Според специалния докладчик на ООН за човешките права в Окупираните територии Джон Дугард това е по-лошо от апартейд. А той е от ЮАР и ги разбира тези работи…
    Пък и друго – Газа е едно от най-ужасните места за живеене на земята. В блога ми http://mkaragyozov.blogspot.com/ можете да прочете някои неща за Газа, които не са известни, но накратко – това е свръхпретъпкана и малка територия, в която голяма част от населението й не живее по свое желание, а е натъпкано там от израелската агресивност (кланетата, които израелски милиции са организирали през 40-те години).
    Що-годе нормалният живот, за който пишете, е на гърба на земята, окупацията и страданието на тези бедни и оръфани хорица, които уж жалите…
    По въпроса за единствената демокрация в района – очевидно не сте запознат с мнението на редица израелски наблюдатели, включително и живеещи в самия Израел (можете да четете в-к „Аарец”), че това съвсем не е така – държава, в която учебниците са пропити с еврейски фундаментализъм и множество нейни граждани (хората с арабски произход) нямат пълни права, не може да се нарече демократична.
    „Две мюсюлмански фундаменталистки терористични организации”. Да, ама не. Първо – не са две. Предполагам, че имате предвид Хамас и Фатах. Забравяте много от другите участници в палестинския политически живот като НФОП, ДФОП, Комунистическата партия и пр. И второ – не са мюсюлмански фунадементалисти. Поне е и Фатах. От създаването си тя се бори за „светска и демократична Палестина”, в която заедно за живеят евреи и араби. Тя винаги е била лявоориентирана и анти-ислямистка. Една бърза справка дори в нет-а ще докаже правотата на думите ми. Но, и Вие както чукчата – писател, а не читател…
    Говорите за цивилизацията? Коя цивилизация? Според Тойнби са цивилизациите са няколко, според Давутоглу и Хънтингтън – също; и въобще възможно ли е да се говори членувано за цивилизацията? При това положение не е чудно, че не сте завършил Историческия. И що за цивилизация е това, дето за няколко дни уби 1300 души, половината от тях – деца?
    Наистина тъжно…

  35. MKaragyozov
    10/02/2009 - 22:30

    Привет отново!

    да кажа няколко думи и за коментарите.
    Боби правилно отбелязва: “Държавата Израел е създадена с цел дестабилизация на региона и прекрасно изпълнява тази си роля.”
    Вокси, би ли могъл да пооправиш пунктуацията си? Написаното от теб не подлежи на коментар, просто защото ясно личи, че използваш мозъка си в изключително крайни и редки случаи…
    Няма да те питам наистина ли според теб милиард души са толкова зле, след като са мюсюлмани и как ислямът е родил философи като ал-Газали и учени, дали тласък на европейския Ренесанс.
    Ех, Божо, Божо…
    я кажи сега, ако те срещна на улицата и ти предложа да си разделим парите ти, щото нямам, ти какво ще направиш? ще откажеш, нали? та така и арабите отказали щедрото предложение на евреите да им вземат половината земя… Не ги е срам, неблагодарни араби…
    Нещо малко си чел. Предполагам, че имаш предвид Рез. 181 на ООН. само че тя е от ноември 1947 г., не от 50-те год. Израел наистина окупира земи, но според международното публично право това не значи, че хората, които са притежавали тези земи, че са се отказали от тях.
    Да, Ванко, еврейските милиции преди създаването на държавата Израел развиват кампания от терор срещу британците и арабите. Щаб-квартирата, за която говориш, се е намирала в хотел “Цар Давид” и убитите от еврейския атентат са ок. 90…
    Кланета срещ,у арабското население са в Абу Шуша (70-80 убити), Сахила (също толкова), Дейр Ясин (убити са 254 жени, деца и старци)…

  36. Айде стига я вадихте тая карта “взели земята на палестинците”. И славяните и прабългарите са взели земята на византийците, които пък са я взели от траките, които пък са я взели от който е живял тука преди тях.

    Така се прави държава, вземаш земя от някого. Ако ти вземат земята имаш няколко възможни избора – да се бориш за свободата си, да се примириш, да избягаш. Най-лошият е да върнеш идеите си за управление на страната в средновековието, да нахлузиш чувал на главата на жена си и да се криеш зад детето си когато стреляш по окупатора.

  37. MKaragyozov
    10/02/2009 - 23:10

    Забравих да спомена двете условия за приеване на Израел в ООН през 1949 г. – приемане на Рез. 181 за подялба на Палестина и Рез. 194 за правото на завръщане на бежанците…
    Без да искам да ставам досаден, но ще си позволя да взема отношение по казаното от наши виртуален домакин Лонганлон.
    Да, палестинците са принудени да воюват за няколко километра пустиня. Просто друго не им остана. Израел окупира над 80% от земята им.
    Нека поговорим и за арабите в Израел – това са хората, останали в окупираните през 1967 г. земи; до средата на 60-те живеят в ужасните условия на военно право; и до днес нямат право да служат в силите за сигурност и са им наложени някои образователни рестрикции; без право да заемат някои постове и пр….
    Комбинация от питане към Лонганлон и Торн. Какво може да е участието на Хамас във войната в Ливан от 1982 г., при положгение, че Мосад създадоха Хамас в 1987 г.? Та, Торн, след като ООП е създадена през 1964 г. като шапка, обединяваща светски, леви и анти-ислямистки движения на арабския национализъм, какво е участието в нея на Хамас (дясна и религиозна организация)? Схващаш ли колко си неуместен – не само хронологически (грешката ти е от над 20 год.), но и организационно и идейно?

    Всеки преценява според информацията, която има. Или пък която няма.

    Поздрави на всички,
    Мариян Карагьозов,
    юрист и ориенталист

  38. MKaragyozov
    10/02/2009 - 23:11

    Да, и когато се бориш за земята си, ти обясняват, че нахлузваш чувал на главата на жена си и се криеш зад децата си…
    Щото не си бил в Газа и не знаеш, че при гъстота от 4400 д. на кв. км., най-заселенето място на земята, просот децата ти няма къде да идат….

  39. Абе все ми се струва, че колкото и нагъсто да живеят все пак такива гледки са повече от жалки:

    http://www.extremecentrepoint......-thumb.jpg
    http://www.extremecentrepoint......-thumb.jpg
    http://www.extremecentrepoint......-thumb.jpg

  40. MKaragyozov все пак трябва да ти е ясно че тези хора там в огромната си част не са изгонени от територията на Израел, а от Йордания, Сирия, Египет, Ливан.

  41. MKaragyozov
    12/02/2009 - 11:43

    Объркал си се, и то жестоко. Прогонени са от земите на днешен Израел – от Рамлех и Лида (днешен Лод, където е летището на Тел Авив “Бен Гурион”) – 50 000 души; от Хайфа и околностите – 60 000; от Яфа (пак край днешен Тел Авив) и Ерусалим други няколко десетки хиляди…
    Отвреме-навреме слагай по някоя запетайка, а като за начало за можеш да започнеш със сайтовете:
    http://www.alnakba.org/
    http://www.palestineremembered.com/
    http://www.deiryassin.org/

    ако не им вярваш, повярвай на оон:
    http://www.un.org/unrwa/
    http://www.mesbg.org/index.php.....;Itemid=55

    или пък на
    http://www.mesbg.org/index.php.....;Itemid=55

    Забелязвам опити най-генералните въпроси (за прогонването, за окупацията и пр.) да се заобиколят със странични подмятания и снимчици.

  42. 50 хил.+60 хил. които споменаваш са доста малък процент от всички палестинци, живеещи в ивицата.

  43. MKaragyozov
    12/02/2009 - 12:21

    Моля, прегледайте внимателно линковете, които изпратих.
    Там има разбивки от кое селище колко жители са прогоненr, къде са отишли; понастоящем колко души са палестински бежанци – в Газа, на Западния бряг и в съседните арабски страни.
    Общият брой бежанци от Ан Накба е 700 – 800 000 души. Тъй като Катастрофата се е разиграла през 1948 г., този брой (700 – 800 000 души) трябва да бъде сумиран с числото на техните потомци, което прави много сериозен процент, да не кажа 95%!

  44. What happens when a fly falls into a coffee cup?

    The Italian – throws the cup, breaks it, and walks away in a fit of rage.

    The German – carefully washes the cup, sterilizes it and makes a new
    cup of coffee.

    The Frenchman – takes out the fly, and drinks the coffee.

    The Chinese – eats the fly and throws away the coffee.

    The Russian – Drinks the coffee with the fly, since it was extra with no charge.

    The Israeli – sells the coffee to the Frenchman, the fly to the
    Chinese, drinks tea and uses the extra money to invent a device that
    prevents flies from falling into coffee.

    The Palestinian – blames the Israeli for the fly falling in his
    coffee, protests the act of aggression to the UN, takes a loan from
    the European Union to buy a new cup of coffee, uses the money to
    purchase explosives and then blows up the coffee house where the
    Italian, the Frenchman, the Chinese, the German and the Russian are
    all trying to explain to the Israeli that he should give away his cup
    of tea to the Palestinian.

  45. Много добро интервю на Бенеамин Нетаняху, в което той обяснява как Израел вижда заобикалящия го мюсюлмански свят и отношенията си със САЩ:
    http://www.youtube.com/watch?v.....re=related

  46. Малко съм позакъсняла с коментара си. Нямам много уми, просто/накратко – не съм съгласна. Против с две ръце.

    Ако това е единствената демокрация (!) – какво значи демокрация? – не бих искала да живея демократично.

  47. vanina_vanini
    27/06/2010 - 13:30

    Лонганлон, чета те редовно и с интерес. Голям сладурко си и си умничък, даже доста. Обаче, този постинг е доста повърхностен и едностранчив.
    Поздрави,

  48. Може би така ти изглежда на теб, но всъщност не е никак повърхностен, а пък е много по-малко едностранчив от 99% от всички статии по темата.

  49. Бернард Сиди
    17/08/2010 - 01:30

    Браво, Лонганлон, предизвикал си голяма дискусия.

    Боби каза February 2nd, 2009 at 3:23 pm
    Конфликтът в Близкия изток не е между евреите и
    палестинците, а между глобалните икономически
    интереси

    Боби, конфликтът в БИ не се изчерпва с Израел и
    Палестина, в която държава да кажеш има конфликт, а
    убитите в разглеждания конфликт са едва процент от
    общия брой от 60 години насам.

    Боби каза February 2nd, 2009 at 3:23 pm
    Държавата Израел е създадена с цел дестабилизация
    на региона и прекрасно изпълнява тази си роля.

    Откого и как е създадена? От САЩ, от Англия, от
    СССР? Да, на моменти ту са подкрепяли Израел, ту са
    били против, но нито са пращали куфарчета с пари,
    нито са пращали оръжия, нито кой знае какво. Това до
    1971 – най-добрия приятел на Израел, Франция, бива
    заменен от САЩ.

    Боби каза February 2nd, 2009 at 3:23 pm
    Ако в един чуден момент някак си успеят да се
    анихилират взаимно всички мюсюлмани, евреи, както и
    целият протестантски свят начело със САЩ, ще съм
    по-доволен.

    Мисля, че няма нужда да чета какво друго си писал,
    това ми стига.

    Ognyan казва:
    February 2nd, 2009 at 3:41 pm
    Тогава зад Израел заставаха само САЩ, но днес и
    западните демокрации.

    “Тогава” САЩ налага ембарго на Израел.

    Божо казва:
    February 2nd, 2009 at 4:34 pm
    После – когато през 50-те годинн ООН постановява
    създаване на държавата Израел постановява и още една
    държава – Палестина. Обаче палестниските лидери
    отказват да приемат решението на ООН, докато
    съществува Израел. Забележи – не че имат
    териториални претенции или нещо друго – искат да
    няма изобщо Израел.

    През 40-те години е (1947) и не са само
    палестинците, които изобщо не са това, което днес
    наричаме с тази дума, ами и всички арабски страни.
    Иначе съм съгласен с теб.

    Vanko казва:
    February 2nd, 2009 at 6:04 pm
    И взривяват щаб квартирата на британците. Аз не
    виждам никаква разлика между това и действията на
    палестинците днес.

    Разликата е, че в единия случай взривяваш
    политическа, военна или полицейска цел, а в другия –
    цивилна или иначе казано автобуси, дискотеки и
    детски градини.

    unplugged казва:
    February 3rd, 2009 at 7:53 pm
    На всяко дете е ясно, че ако това беше война между
    евреите само и арабите, то евреите нямаше да оцелеят
    и 1 ден. Както и че ако това беше война между САЩ и
    арабите само, арабите щяха отдавна да са минало.

    Бъркаш, мой човек, арабите (Съвместно) са се
    опитвали неведнъж, без успех. Едва ли днес, когато
    са по-разединени, по-прагматични и когато Израел има
    6-ия ядрен арсенал в света ще успеят. Иначе
    “арабите” нищо не значи – иранските дружки Сирия,
    полицая на Америка Египет, щатския петролен кладенец

    Саудитска Арабия…

    Longanlon казва:
    February 4th, 2009 at 10:04 am
    Прекрастана държава Ливан я разсипа не Израел, а
    двете фундаменталистки терористични групировки Фатах
    и Хамас, които когато им омръзне да стрелят ракето
    по Израел, се бият помежду си за контрол на
    ливанските градове.

    С това съвсем не съм съгласен. От 1982 ООП (Фатах)
    няма дума в Ливан, днес там действат Хизбула, които
    са иранска пионка. Двете палестински терористични
    групи нямат днес общо там.

    Thorn казва:
    February 4th, 2009 at 11:34 am
    Хамас и Фатах са части на практически разпадналата
    се ООП, които обаче действат в Палестина. В Ливан ООП макар че има основна роля в разпалването на
    гражданската война през 70-те години беше прогонена
    през 1982. Сега основна роля има Хизбола.

    ООП не се е разпаднала, Фатах още си е главната,
    доминираща фракция, а Хамас никога не са били част
    от ООП. Мисля, че бъркаш с НФОП, които са комуняги и
    преди време много пакости са правили, но днес вече
    са само спомен. Кранчето от Москва е затегнато.

    Longanlon казва:
    February 4th, 2009 at 12:03 pm
    Те са навързани като свински черва тия… Едни и същи
    хора им дават парите.

    Напротив, грешиш ако си мислиш, че всички
    мюсюлмански и арабски държави са единни, било то и в
    отношението си към Палестина. Регионалного
    единоборство между Саудитска Арабия и Иран да речем
    ясно се отразява и в Палестина. Хамас са подкрепяни от Сирия и Иран, трепани от Египет и Йордания. Все
    пак и те имат лош опит с фанатици.

    Ruslan Trad казва:
    February 8th, 2009 at 11:48 am
    Не,няма да пиша милиони редове-авторът е ясно кой
    подкрепя.Но ми омръзна да наричат народа ми
    терористи.Омръзна ми да ги сравняват с
    цигани,чалми,турци.

    Самото изказване бие малко на расизъм, но кой е
    казал, че който и да е народ е изпълнен само с
    терористи? Май не и тук. А и ако са твой народ,
    значи не са палестинци, а араби. 🙂

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:07 am
    Имам един въпрос към параграф 1 – знаете ли откога в
    Израел не е имало самоубийствен атентат. И ако да –
    защо?

    Защото има голяма, хубава стена (почти) по
    границата. И за разлика от Берлинската, тази е
    направена с обратна цел – нейните шипове са насочени
    навън, не навътре.

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:07 am
    Защо не си живеят в рахат? Защото не им се
    позволява…

    Да, но откого? С всяка следваща война за тях става
    по-зле и по-зле, преди е имало много арабски
    богаташи, които са изтрити след интифадите. Имало е
    и други хубави неща. И още нещо – по-корумпирано
    нещо от ООП не знам да има в онзи регион. Арафат
    умира милиардер. Това не е слух или преувеличение, а
    факт.

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:07 am
    Предполагам, че имате предвид Хамас и Фатах.
    Забравяте много от другите участници в палестинския
    политически живот като НФОП, ДФОП, Комунистическата
    партия и пр.

    Не бих го нарекъл политически живот, а кланета. НФОП, ДФОП и други са вече ретро, нищо не правят, никой за нищо не ги
    пита и нямат дума. Забравяш обаче третата след Хамас
    и Фатах най-силна групировка – Движението за
    Ислямски Джихад в Палестина. Комунистите са демоде. 🙂

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:07 am
    От създаването си тя се бори за „светска и
    демократична Палестина”, в която заедно за живеят
    евреи и араби.

    Това е изцяло невярно. От създаването си ТВЪРДИ, че
    е светска и демократична организация, а че не са
    искали евреи е ясно – организацията е създадена
    когато Газа и Западния бряг са били в Египет и
    Йордания.

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:10 pm
    Нека поговорим и за арабите в Израел……и до днес
    нямат право да служат в силите за сигурност и са им
    наложени някои образователни рестрикции; без право
    да заемат някои постове и пр….

    Това също е 100 невярно. Първо, друзите са араби и в
    Израел са ЗАДЪЛЖЕНИ да служат в армията, бедуините
    пък го правят доброволно, но има и палестински
    араби, които го правят. Наскоро даже имаше
    доброволка-палестинска арабка в армията. Абсолютно
    грешно твърдение. Също така няма такова неща като
    образователни рестрикции, даже има квоти(тоест
    привилегии) за бедуините. Израелските араби пък са
    най-образованите араби според всяка една статистика.
    И кои постове нямат право да заемат? Да, шеф на
    МОСАД няма да стане арабин… 🙂

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:10 pm
    че Мосад създадоха Хамас в 1987 г.?

    На какво се базира това твърдение? Хамас са
    създадени от Мюсюлманското Братство, а Шин Бет, не Мосад, на моменти си затварят два-три пъти очите, че да “прецакат” конкуренцията – Фатах.

    MKaragyozov казва:
    February 10th, 2009 at 11:10 pm
    Щото не си бил в Газа и не знаеш, че при гъстота от 4400 д. на кв. км., най-заселенето място на земята,

    Това не е вярно, София има подобна гъстота. Да не бъркаме държави с градове. Сингапур са 4 милиона, но са половин София. Но има далеч по-лоши места, на които никой не обръща внимание. Като да речем – всичко около Израел. Палестинско-изралската кръв, която се е ляла репи да яде пред Ирак, Сирия, Египет, Алжир и Йемен. Да не говорим за Дарфур, пък, който е част от арабска държава.

    Ако някой намери каквото и да е грешно в това, което съм написал е добре дошъл да сподели. Всеки има право на мнение.

Leave a Reply

Задължителните полета имат *