Кризата на съвременния феминизъм


Феминизмът, както аз го разбирам, се базира на една основна, много проста и близка до ума идея –  идеята за равни права на жените и мъжете в законов, политически, икономически и социален смисъл.  В защита на тези права, от време оно, в различни държави, десетки хиляди активист(к)и се борят с консервативно  законодателство и с репресивни и назадничави социални порядки и обществени настроения. Право за гласуване, равна заплата при еднакъв положен труд, закони срещу домашното насилие, еднакво третиране от закона – всяко едно от тези неща става факт само след люти законодателни и обществени борби, лобиране, протести.

Напоследък обаче, феминизмът като че ли губи своята посока и изневерява на принципите, които е преследвал столетия наред…

През всичките години на борбата на жените за равни права, западният свят винаги е бил начело.в тази борба. Десетилетия наред, западноевропейските и американските феминисти и борци за равни права на жените се занимаваха с високо моралната и благородна задача да… се борят именно за равни права. Занимаваха се с това да поправят счупените общества, в които жените бяха онеправдани, третирани от закона и обществото като предмети, като собственост на мъжете, или като полу-хора с полу-права. И до голяма степен успяха.

Разпадът

В момента обаче, също има много жени, които са онеправдани, третирани от закона и обществото като предмети, като собственост на мъжете, или като полу-хора с полу-права. Тези жени живеят главно в ислямските държави, където ислямското религиозно законодателство и обществените порядки им отреждат доста незавидно място и понякога са обект на ужасяващо насилие. Но много от тези жени са емигранти и живеят в Западна Европа и САЩ, където би трябвало да имат същите права и защита като всички останали жени в тези цивилизовани държави. Но нямат – нито права, нито защита.

Съвременният западен феминизъм се занимава с всичко друго, но не и със защита правата на тези жени, които най-много имат нужда от това. Занимава се с довеждането до абсурдност на законите за защита от дискриминация, като се стараят едва ли не да забранят който и да е да говори по негативен начин за коя да е жена, или поглед отправен към нея автоматично да означава присъда за сексуален тормоз. По феминистките блогове (западни и бърлгарски) ще прочетете (в повечето случаи не без основание де) безкраен брой истории за това кой на кого наранил чувството за самоценност с дума, жест или поглед, коя медия какво написала и кой политик какво казал и как това е всъщност ужасяваща дискриминация, която трябва да се спре веднага. Феминистките днес се занимават като че ли само с гледане на реклами на бира, за да видят дали жените в тия реклами не са “сексуално обективизирани”. Но съдбата на жените, живеещи в ислямски общества, даже в рамките на западните държави, успява да убегне от вниманието им.

Да, в цивилизованите държави по света живеят много емигранти от нецивилизовани държави. И тези емигранти донасят със себе си своята култура, начин на живот и мислене – включително отношението си към жените и виждането си за мястото на жените в обществото. Което, когато говорим за емигранти от ислямския свят – Саудитска Арабия, Сирия, Сомалия, Мароко, Египет и др. подобни държави – поставя жената някъде между магарето и любимия кон. В много от затворените ислямски общества в Западна Европа жените са именно онеправдани, третирани от бащите и  съпрузите си като предмети, като собственост на мъжете, или като полу-хора с полу-права. Насилствени женитби, побои, принуждаване да носят фередже, дори женско обрязване и “убийства на честта” са практики, характерни за малцинствата емигранти от гореспоменатите държави.

Оставам в очакване

Но… обикновено много активните, когато стане дума за  истинска или въображаема дискриминация, феминизъм и обществен активизъм, нещо се спотайват, когато стане дума за въпроса с тежкото положение на жените в обществата на ислямските емигранти. Не, че няма усилия в тази посока – има дружества за защита на жените от обрязване и други осъдителни практики – във Франция, Холандия и други страни – но те са по-скоро изключение, а мерките и законите, които с гордост приемат парламентите (вкл. и европейския) остават по-скоро пожелателни. Всеки опит за разследване на подобни практики среща съпротива от страна на мейнстрийм феминистите и правозащитниците, под предлог за “дискриминация” на малцинствата, а самите те стигат понякога до смешни абсурди в оправдаването на “самобитната култура” на емигрантите и как то това не било чак толкова лошо… Може да се каже, че мултикултурализмът изяде феминизма.

Та затова, все още съм в трепетно очакване, да видя феминистка организация, друг блог или друг/а обикновен/а феминист/ка (щото аз именно за феминист се имам, виж първия абзац) да заеме поне толкова безкомпромисна позиция относно отношението към жените в ислямския свят и тяхното третиране, относно спирането на момичетата от ходене на училище, относно принуждаването им да се обличат като пингвини, относно институционализираното и не само оправдавано, ами даже поощрявано от Шарията домашно насилие (“само с пръчка, не по дебела от палец”…), колкото относно рекламите на бира, в които мъжете не искат да разхождат пудели. Топката е във вас.

При това гърбав :)
Учените прогнозират…

Коментари

  1. Понеже знам, че доста хора не се радват особено на феминизма:

    Ако се съмнявате в трудността на борбата на жените да получат права, които мъжете приемат за даденост, ако се съмнявате в оказваната срещу феминистките съпротива, мога само да ви посъветвам да се запознаете с историята на движението на т.н. суфражетки (suffrage movement) в САЩ – това са активистките, които се опитват да прокарат закон, позволяващ на жените да гласуват – и как много от тях са били бити, арестувани, тормозени, затваряни в затвори и то заради техните мирни протести, докато накрая усилията им имат успех и от 1920 г. жените в САЩ могат да гласуват съгласно 19-тата поправка на Конституцията.

    За съжаление изглежда, че този плам е поугаснал.

  2. Константин
    26/10/2010 - 08:47

    Аз се радвам, че отношението към жените в ислямския свят е такова, защото това е част от тяхната малоумна култура, която ги е застопорила на ниво на развитие в средновековието и не им позволява да мръднат от там нито икономически, нито интелектуално, нито каквото и друго да се сетите. Затова силно се надявам това да продължава все така т.е. те никога да не успеят да ни настигнат в развитието си, защото ако това стане, сещате ли се какво ще ни се случи така както сме се надупили и пеем сладки песни за мир и любов? Понякога Love hurts, както се казва в една песен.
    А иначе с тази статия Longanlon отново удря в десятката, само искам да споделя мнението си защо нещата са такива, кавито ги описва. Ами елементарно – едно време в цивилизованите държави жените са се борили и са си извоювали правото да бъдат третирани като човешки същества, което е напълно нормално и може да се каже, че това е направо скок в развитието на човечеството. Но тези, които са страдали и са се борили за тази идея вече ги няма, никой не ги помни, а на тяхно място са дошли малоумни комплексари, които съзнавайки че за нищо не стават са се посветили на кауза, която вече няма смисъл, само за да се чувстват значими, опитвайки се да мачкат различните от тях /което обезсмисля първоначалната идея, но на никой вече не му пука за нея/
    Е, със сигурност има и изключения, но аз твърдя, че мнозинството от съвременните “феминистки”, които искат да съдят всеки, който ги погледне, отговарят на това описание.

  3. Пламен Балинов
    26/10/2010 - 09:48

    На едно обучение споменаха, че това отношение се ражда доста назад в историята – оказва се, че с отглеждането на добитък от мъжете, жената става маловажна за оцеляването и от там подобно отношение към нея. Пример дадоха и с Азия – там отглеждането на ориз е занимание на цялото село и само семейство не може да се справи. Това оказва влияние след това в общественото им устройство.

    Религияте не беше засегната. Дали е истина или не – все тая, но беше интересно.

  4. Жилов
    26/10/2010 - 11:05

    Тео ван Гог бива убит заради филма “Подчинение” (чийто сценарий е именно на добре познатата ти феминистка, произхождаща от ислямско общество – Аян Хирси Али). Това си е война с исляма и изисква именно изпълняване на бойна мисия в Средновековието.

  5. Георги Генков
    26/10/2010 - 11:06

    Мулти-култи не работи, представете си две семейства в една западна държава, та дори и в България, в едното мъжът и жената работят, имат две деца, които учат в добри училища, борят се за стипендии, работят през почивните дни, а след 20-та си година почват почасова работа, а в другото семейство, мъжът работи нещо за друг член на общността, жената наглежда къщата и децата, които обикновенно са повече от две, но не ходят на градина, не потребяват допълнителни образователни услуги и т.н., децата ходят на безплатно училище, но определено не знаят добре езика на приемната страна, не работят, момичетата хептен, момчетата помагат на бащата, евентуално.
    Извод – от първото семейство в определен момент имаме между 2/4 до 4/4 ефективност в човешки потенциал, а в другото 1/4, до 3/8 ефективност, е как да проработи мулти-култи.
    Има един принцип, който предполагам знаете и е лесно доказуем – колкото по-свободна е жената, толкова по-развито и богато е обществото, толкова е по-ниска раждаемостта, толкова повече проблеми с имигранти има това общество.

  6. “Феминистките днес се занимават като че ли само с гледане на реклами на бира, за да видят дали жените в тия реклами не са “сексуално обективизирани”

    Нямаше как да го кажеш по-точно, евала! И аз съм си пенявил устата по тоя въпрос многократно, защото повече от всичко в социален план искам хората да са равни пред закона, а нищо не ме дразни в социален план повече от менторския тон на авторите-феминисти, които не допринасят за каузата, а само й вредят. Ето, аз също вредя в момента, защото упреквам. С упреци не се стига до никъде. Трябва да се поощрява равенството. Трябва да се обяснява на мъжете какво има за тях в цялата схема – иначе кой отстъпва власт и права просто ей така, щото му карат 🙂 Или под заплахата от глоба, обществено порицание, затвор…Би било хубаво да се обясни на мъжете, че общества, където жените имат равен достъп до образование, възможност да се развиват професионално и да правят кариера са по-богати, защото в едно семейство работят и двамата, и нямат време за 30 деца. Феминизмът не бива да обезличава жената, да критикува стремежа й към външна красота, да я превръща в колхозник. Повечето жени му се дразнят именно заради това. Прекалено сух е, прекалено строг тон държи. Превръща ги в мъже.

    И рекламите за бира наистина са последната болка на съвременното общество. Задявките в офиса – също. Богатият Запад трябва да бръкне дълбоко в кесията и да образова неукия, беден Изток, преди да е станало прекалено късно, преди да се е превърнал в негова жертва. Друго спасение не виждам…

  7. Тищо, бедния наук изток да речем, че кучета го яли – ама поне да образоват емигрантите в собствените си страни, а не да ги гледат като писани яйца и да им треперят да не би да “оскърбят културната им идентичност” с опити да ги цивилизоват малко.

    Тая нужда от цивилизоване даже включва и българите в чужбина, макар и не толкова относно жените, колкото до общо отношение към хигиена и обществен ред. Да не рече някой че само срещу исляма приказвам…

  8. По мои наблюдения, феминизмът отдавна се превърнал в реваншизъм, към тез свине мъжете. Ерго, освен да се забавлявам с малоумщините, които творят от време на време, не чинят и пукната пара. Твоя феминизъм, не би бил припознат от тез “феминистки”, защото предполага и права за мъжете. Така че, от моя гледна точка не се различават от други лумпени тип еко-, веган и вся осталная сволоч…последния да затвори вратата.

  9. Anna Moritz
    26/10/2010 - 11:41

    Наскоро четох из нета, съжалявам че не мога да дам линк, че в Германия били заловени български проститутки и сводник. До тук добре. Сводникът бил пуснат обаче, защото никоя от проститутките не пожелела да даде показания от страх да не и се случи нещо – на нея или на роднините и. В статията пишеше , че момичетата са от български села, не знаят немски език (са абсолютно зависими), и са държани изкъсо от сводника(нямат документи). И за тях било нормално да бъдат бити и да дават припечеленото на сводника. Попаднали са там като са им били обещавани работа или брак.
    Та въпроса ми е какво можем да направим ? Има ли инфо в България за опасностите от обяви като “Високоплатена работа в чужбина” ? И изобщо тия агенции дето “уреждат работа в чужбина”…

  10. от вереме на време се правят разни кампании по проекти… аз даже имам едни рекламни картички много хитри – отгоре пише ВИСОКО ПЛАТЕНА РАБОТА В ЧУЖБИНА или МОДЕЛИ И МАНЕКЕНКИ В ЧУЖБИНА, a oтзад като обърнеш има инфо за отвличания, принудителна проституция и други опасности.

    но човек като е отчаян, глупав или и двете, не може да го спасиш от него самия…

  11. @long
    “Понеже знам, че доста хора не се радват особено на феминизма:”
    Добре си описал защо не му се кефят

    @пламен балинов
    “оказва се, че с отглеждането на добитък от мъжете, жената става маловажна за оцеляването и от там подобно отношение към нея.”
    Взели са да се кръстосват с овце ли?

  12. Anna Moritz
    26/10/2010 - 12:01

    ти имаш , ама момите от малките села дали са ги виждали? Мислиш ли че са знаели къде отиват? Като си МЛАД и ГЛУПАВ, морето е до колене. Сори за офтопика. Но се размислих за няколко неща след въпросната статия. Първо – човек може да си намери работа в чужбина (или да се омъжи) сам и без агенция. Както направих аз, въз основа на ЕЗИКОВИ УМЕНИЯ, и КВАЛИФИКАЦИЯ.Търсиш в интернет. Ако ти липсват обаче, трябва първо да поработиш в тая насока. Изключения винаги има. Ако си много квалифициран , може и да не знаеш езика на страната в която отиваш – но поне английски е необходим. Второ: кое е “нормалното” в това да те бият и да ти зимат парите? Освен страха да не те заровят някъде? Или на село всички си бият жените 😀 и т.н.

  13. ана, то ако имаш езикови умения и квалификация и баба знае. за бели робини длъжностната характеристика е друга…

  14. @Константин – ако отношението към жените в ислямските държави стане цивилизовано, това ще означава само едно – самите държави са се цивилизовали. Което е добре за нас и няма какво да се притесняваме от тях.
    Именно сегашното положение – средновековен режим въоръжен с модерна техника е много опасен.

  15. Мисля че изначално грешите гледайки на света през погледа на европейско-християнската цивилизация и култура. С какво тя е “по-добра” от другите? Китайската е на над 6000 г и не мисля че отстъпва в нещо. А там идеите за феминизма и тн просто не съществуват. От друга страна все още присъства имперското мислене на Стара Европа колониазирала половината сват и със силата на оръжието наложила своите разбирания. Днес наблюдаваме как махалото се връща и не се знае след примерно 50 г кой ще е колонизатор и кой колонизиран, и кой ще поръчвам музиката и тя каква ще е.

    @Anna Moritz ако целта в живота е да се омъжи и сватбата е най-голямото и постижение не знам какви претенции може да има

    И в заключение – феминизма като явление е вече много остаряло и а в днешната му форма както някой каза е преди всичко реваншизъм

  16. Гледам на западноевропейската цивилизация, базирана на ренесансовите и гръцко-антични ценности, като на безспорно отговорна за общо взето всичко в този свят, което изобщо наричаме “цивилизация” и като среда за развитие на всички идеи, направили животна на хората по-добър от зората на човечеството насам. Именно от тази гледна точка обсъждам западноевропейската цивилизация и феминизма.

    Това че китайската цивилизация е на 6000 години е много хубаво, но едва ли е аргумент по темата – така или иначе, колко история и замъци има някъде няма никаква връзка с качеството на живот на хората там, както можеш да се убедиш ако всъщност почетеш малко китайска история.

  17. Гани Добрева
    26/10/2010 - 13:12

    “човек като е отчаян, глупав или и двете, не може да го спасиш от него самия…”

    Абсолютно вярно!
    Жената която чистеше входа на блока,доскоро ни беше съседка.
    Към 45 годишна е,а откакто я помня не е работила друго.
    Ходи като сянка,говори тихо,запъва и гледа като подплашено добиче.
    Кой е виновен?Супер странния и съпруг или изначално ниската и самооценка вменена още от детството?
    Лесно се развяват лозунги.Някои просто имат късмет да го правят.Другите стискат зъби.И продължават…

  18. коментар от Свежо: (thumb up) 🙂 ;)Честит празник 🙂

  19. Дали ще е китайската, японската и тн цивилизация няма значени. Макар че ми е интересно какво наричаш качество на живот особено в исторически контекст.
    Разглеждането на света и културите от гледната точка на християно-европейска гледна точка задава твърде много ограничения. Напомня ми на Кенет Кларк който в неговата книга “Цивилизацията” разглежда света някъде на запад от Виена – а останалата част все едно не съществува и нищо не се случвало там.

    Ок да речем че Китай са комунисти и са лошите – тогава защо няма феминизъм в Япония и това прави ли тяхната цивилизация “по-некачествена” от западноевропейската и от правото на какви трябва да им казваме как да живеят?

  20. vanina.vanini
    26/10/2010 - 15:26

    Съгласна съм с Asktisho, че жената не трябва да се превръща в колхозничка. Прекалено е някак. А постът е хубав, поучителeн:).

  21. lem0na, японската цивилизация върви твърде назад от западноевропейската през последните 5-600 години не само що се отнася до техническия напредък, но и до социалния. Ако не бяха контактите със запада през 19 в. Япония щеше да си остане феодално-аграрна държава, а ако не беше съюзническата окупация след Втората световна, за демокрация още щяха да си мечаят.

    Вносът на технологии и вносът на методи за държавност от Запад е много значителна част от това, което е направило Япония държавата и демокрацията, което е сега.

  22. Светослав Бацоев
    26/10/2010 - 16:01

    Помня че преди време в тоя блог, в някоя друга тема, жена, изповядваща исляма твърдеше, че няма никакъв проблем с правата на жените в ислямските общности. На такива е много трудно да се помогне защото те самите не искат.

  23. no comment
    26/10/2010 - 16:30

    “lem0na Днес наблюдаваме как махалото се връща и не се знае след примерно 50 г кой ще е колонизатор и кой колонизиран, и кой ще поръчва музиката и тя каква ще е”

    Човек, тая трева дето я пушиш е прекалено силна

  24. Изказвам мнението си защото съм от така наречените еманципирани мъже – отговор на еманципираните жени! Жена ми имаше условия за кариера, а аз предпочетох да съчетая свободната професия с домакинството и гледане на децата! Жена ми направи кариера и сега получава пара, а аз живея като бохем защото децата пораснаха, все едно, че нищо не съм правил през последните години! Сега се огледайте и вижте в какъв свят живеем и дали с наличните технологии, жените не го превзеха! Навсякъде конюнктурно има проблем и той е в това, че продължаваме да делим отговорностите си по пол!

  25. коментар от Свежо: (thumb up) (thumb up) (thumb up) (thumb up) (thumb up)

  26. ‘Не че германците, примерно, не искат да си “култивират” емигрантите. Емигрантите не искат. За тях това е нормално положение на нещата – битите жени, забраждането и всичко останало. Те искат да живеят така. Въпросът ми само е – защо тогава ходят в Западна Европа? Заради единия хляб ли? Не можеш никого на сила да спасиш, факт.

  27. Лъчезар П. Томов
    26/10/2010 - 20:43

    Много точно написано. Аз също искам да видя какво ще направят в България, където мимичета на по 12 години се купуват и продават като животни и го наричат – сватба

  28. Лъчезар П. Томов
    26/10/2010 - 20:43

    мимичета = момичета

  29. Лъчезар, циганският обичай за купуване на булката е доста по-различен от това, което явно си мислиш:
    http://kaka-cuuka.com/154

  30. Мое мнение е, че съвременният западен феминизъм не е чак такъв, какъвто го описваш. Има от това, което казваш, че няма (борба за равни права), но наистина не е достатъчно изразено. Причината според мен се крие в уредеността на западното общество. Да, жените все още печелят по-малко от мъжете; да, в бизнеса е много по-вероятно да срещнеш бизнесмен отколкото бизнесдама. Но всичко останало, за което феминизмът се е борил като цяло го има в днешното общество: изнасилванията и малтретиранията са далеч по-малко (почти ги няма в сравнение с преди); жените сами си избират гаджета и съпрузи и т.н. С други думи на жените в западния свят им е добре, а както ти като егоист (за какъвто си се наричаш) знаеш – като ти е широко около врата и като си щастлив (в днешно време жените в западния свят са в завидната позиция да изискват от мъжете да им кихат пари и да ги глезят – това обикновено завършва с успех особено ако става въпрос за хубава жена) не те интересува какво става с представители на други култури, граждани на други държави и т.н. и започваш да се занимаваш с по-луксозните (като икономически термин го разбирай) въпроси. С други думи на нужните въпроси се е обърнало внимание и обществото се е погрижило за тях и сега идва ред на козметични подобрения като това с рекламата за бира (луксозните въпроси).

  31. „Та затова, все още съм в трепетно очакване, да видя феминистка организация,… да заеме поне толкова безкомпромисна позиция относно отношението към жените в ислямския свят и тяхното /мал?/третиране…”
    Ихааа! Като прочетох това, затворих очи, размечтах се и си представих следната картинка: Славната американска армия се изтегля от Афганистан, досущ както се изтегли още по-славната съветска армия преди четвърт век, и отстъпва мястото си на още по-по-най-славната армия от феминистки, които на талази отиват да свалят фереджетата, бурките и никабите от главите на местните пущунски женоря. Те последните може и да се съпротивляват, щото със сигурност си мислят, че същите тия чаршафи върху телата им са върхът на модните аксесоари, нооо … бързо ще влязат в крак с модните тенденции на феминизма. Верно, че некоя и друга феминистка може да даде фира и да я зафереджят, след като преди това е намерила в някой самец-пущун това, което е търсила, но не е могла да си намери в уж в по-цивилизования свят, ама то Амур със сигурност не е нито расист, нито религиозен хардлайнер, нито пък робува на нек’ви си модни предразсъдъци. А най-хубавото в това хипотетично изнасяне на феминистки „Drang nach Osten” е, че тук спокойно ще можем да си гледаме готините реклами за биричка, докато я пийваме, без да се чувстваме виновни, че аджеба некоя недоизбродирана кувертюра е припознала себе си в собственичката на пудели, изпращаща своя мухльо да ги разхожда!

  32. Калин Стефанов
    27/10/2010 - 17:04

    Д.Н. Абе в сравнение с преди сме супер, но това не означава, че не можем да подобрим живота си още, преди да се занимаем с такъв хъс с “козметичните” подобрения.

  33. piperikon не знам дали трепетно го очакваш, ама точно това е ставало в земите на днешна Индия и Пакистан примерно, където английското колониално управление през 19 в. е положило кански усилия да прекрати обичайната тогава там практика “сати” на изгаряне на живата вдовица на погребалната клада на съпруга:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sati_%28practice%29

  34. не съвсем защото “това” в случая е пълен ташак, а онова е обществено значимо. Ако “това” и “онова” са равностойни, аргумента би бил “добрият стар аргумент”

  35. Предвид кавичките в предния ми пост, които колкото и да е невероятно все още в някои среди се тълкуват като цитат, едва ли чувството, което изпитвам, може да се нарече точно “трепетно очакване”, Лонг. Хеле пък и когато става въпрос за група скучаещи индивиди от т.нар. “нежен” пол, намиращи смисъла на живота си в това – да виждат световен заговор във всички действия на всичко живо, притежаващо пенис. Последното нещо, което може да се забележи у една феминистка в действие е точно нежността на нежния пол… По-скоро се замислих върху въпроса – тия същите англичани с канските усилия, които споменаваш по-горе, дали са чували за сънародника си от К’вобеше на Ейвън и по-точно за неговата героиня Жулиета? Или жулиетината отрова е висша форма на любов, докато индийските клади са си най-просташка варварщина? Всъщност предимството на всяка империя е, че може да си позволи наличието на двойни стандарти в морала – един за метрополията, друг за колониите. Но това е друга тема…

  36. S70RMBR1NG3R
    27/10/2010 - 22:07

    “Women will never be equal to men until they can walk down the street with a bald head and a beer gut, and still think they are sexy.”

  37. piperikon, нещо малко поизбързваш с “двойните стандарти в морала” на империята – дотам, че да не успееш да забележиш очевидната разлика между Жулиета, която едно че е литературен герой и обяснимо, смъртта й е измислена, и второ, се самоубива сама, и хилядите индийски жени, които са хвърляни от роднините си насила в огъня, при това съвсем наистина, докато колониалното управление не слага край на това.

    Друго, с което се е борило същото това колониално управление, е практиката да се убиват новородените бебета, ако са момичета:
    http://en.wikipedia.org/wiki/I.....South_Asia

    За съжаление усилията им са неуспешни и убиването (обикновено удушаване или удавяне в леген с вода) продължава и в момента:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Infanticide#In_India

    http://www.gendercide.org/case_infanticide.html

    http://rupeenews.com/2008/04/1.....-per-year/

  38. Забележимостта на очевидната разлика между литературния герой и реалните индийски /само/жертви е изразена в един простичък препинателен знак, по народному наричан “питанка”. Този знак е спасил не една сюрия журналя от обвинение в клевета или фриволно измисляне на новини. Много удобен знак е и за нежурналистите, често го ползвам!
    Сега обаче едно нещо не мога да разбера от това пренасочване на темата от феминизма към историческите факти. Затова отново ще използвам питанката. Значат ли тези линкове към историческите факти, че смяташ, че бодигардовете на Източноиндийската компания са първите феминисти по онези земи? Има известна логика, като се вземат предвид десетките хиляди изклани мъже индуси, но от друга гледна точка те може да са изклани и не само от феминистки подбуди, нали?

  39. смятам, че именно западна европа е люлката и разпространителя на всичко, което наричаме днес “цивилизация” и демократично, правово общество.

    което ти се опита да отречеш, не успя и сега пърхаш около фактите като пеперудка около лампа само и само да не признаеш че не си прав

  40. Аха! Сега вече схванах – феминизмът трябва да е еманацията на западната цивилизация, на демокрацията, на правовото общество и прочие! И всеки, който е антифеминист… пардон, всеки който не е феминист, значи е против демокрацията, против правовото общество, изобщо е някаква ретроградна личност. Е, в такъв случай брой ме за ретроградна личност. И не защото съм против равното заплащане на мъжкия и женския труд, против равните права и т.н., а защото както сам казваш в основния текст – феминизмът се е изродил до някакви женски адвокатски асоциации, чудещи се как да изкарат някой и друг долар от съдебни дела срещу рекламни агенции или обикновени хетеросексуални мъже, дръзнали да погледнат жена по оня старомоден начин, по който дядовците им някога са поглеждали бабите им, преди да ги заговорят. Пък после защо се рояли гей-баровете оттатък океана! Препоръчвам ти една книга – “Краят на феминизма” от Александър Никонов. Може би ще научиш любопитни неща за изродената същност на иначе една достойна в миналото дейност.
    Колкото до “пърхането” ми около лампата, пропускам го без коментар, защото съм ти на гости и не върви някак си да влизам в същия тон. Въпрос на възпитание. А и несъмнено тук лампата си ти, а всички останали са /сме/ пеперудите, привлечени от светлината. Но пък все си мисля, че си я запалил тази лампа, точно за да привличаш пеперудите. Не ли?

  41. no comment
    28/10/2010 - 11:49

    women and equal and deserve respect
    http://www.youtube.com/watch?v=jvjDr8KKtsE

  42. <>

    😀 😀 😀

  43. Уффффф… май трябва да се поограмотя интернет-компютърно, за да знам кое какво причинява. Тройното изхилване беше за следното (ама го оградих с едни други знаци вместо кавички):

    Феминистките днес се занимават като че ли само с гледане на реклами на бира, за да видят дали жените в тия реклами не са “сексуално обективизирани”.

  44. Хора като мен, които се стремят да бъдат толерантни и търпеливи към всякакви религиозни, етнически и културни различия (с каквито предполагам е пълен днешния западен свят) понякога имат нужда от малко помощда осъзнаят, че поведението им понякога си е чист морален релативизъм. В желанието ни да бъдем разбиращи и подкрепящи различията, демонстрирайки добронамереността си, затваряме очи за жестокостите и нечовечността на някои култури и религии.

    Опитваме се да не бъдем съдници и да не налагаме личните ни убеждения. Поставяме правото на лични вярвания и ценности, пред правото на достоен живот. И така докато сме доволни от толерантността ни, даваме мълчаливото си съгласие хора да бъдат измъчвани и унижавани навсякъде по света, а дори в собствените ни държави.

  45. Мариана
    29/10/2010 - 11:02

    Longanlon, чудесен пример си дал със суфражетките и той показва, че никой няма да се бори за свободата на който и да е, ако той не иска това. Тоест мюсюлманските жени ще трябва сами да хвърлят фереджетата и да се борят за правата си. Разбира се, може да има някаква подкрепа и пример, но не мисля че ще помогне много.
    Давам и един елементарен пример. Аз сама съм направила така, че да съм свободна в моята връзка – ходя по женски вечери, по няколко дни на планина и на екскурзии с приятели и т.н. Моя приятелка не може да дойде до София дори за един ден сама, въпреки че я каня от десет години. Опитвам се да и променя мисленето и да я накарам да се разбунтува, но не става. Самата тя трябва да разбере, че не е зависима и робиня (то това да не можеш да отидеш някъде без съгласието на господаря е робство, нали?), иначе няма никакъв начин да и помогна.

  46. Всъщност съвременния феминизъм е ужасен. Влезте, в който и да е феминистки блог и ще видите за какво се борят. Както автора сам е посочил реклами на бира, книги, женски списания, мъжки списания, защо пък жената трябва да ражда, защо по-голям % жени се грижат за домакинството и се стига до един момент, в който те вече не се борят за права, а казват как да живееш живота си. В модреното общество жените имат равни права как ще се възползват от тях си е личен въпрос, как ще живеят в семейството си също, дали ще раждат деца или ще градят кариера цял живот също е личен избор. Казвам всичко това като жена. Лично мен не ме интересува толкова много дали ще взема фамилията на мъжа ми един ден и дали ще прибирам бъдещите ми деца от училище повече от мъжа ми. Автора на поста много хубаво е посочил за правата на кои жени наистина трябва да се борим. А разните организации можете да продължавате да се “борите” против рекламите с жени по бански неосъзнавайки, че постепенно ставате смешни в очите дори на жените(не-активистки).

  47. Виктория
    14/11/2010 - 18:31

    Феминизмът в цивилизованите страни в момента изглежда като реваншизъм на мъжете, защото битката е пренесена в последната крепост – интимния свят. Много по-лесно е да се води борба за равни права в обществото, за добри закони, отколкото да се извоюва уважение към жената от собствения й мъж и баща. Така че феминизмът не е демоде. Просто съвременната му битка е много критична и чувствителна. Докато има вицове за блондинки и жените се обиждат на курви, а мъжете курвари се почитат, има нужда от феминизъм.

  48. Ей боже, каква любов е към арабските емирства и към култура (която много хора нямат грам понятие, отвъд “бе жените ги карат да носят черджета”), даже видях някакви подигравки.
    Което ме изумява, защото арабите са развивали науки и изкуства, докато останалата част от населението и държавите са били заети да се горят едни други по градовете в стотици, да мрат от болести от тъпотия, пренаселване и глупост, да се трепят в името на бог и да се мият евентуално веднъж годишно.

    Невероятно смешно ми става в моменти, в които някой се изтъпанва, посочва с пръстче и заявява “ама как можете вие да се занимавате с тази тема, не виждате ли, че еди-коя-си-тема е още по-важна, но не се занимавате с нея?”, с което показва 1. тотална липса на запознаване с темата, която отхвърля 2. твърдата увереност, че той/тя лично е била избрана като еманация на човешката раса да решава кое е важно и кое не.

    Моите извинения, но повечето хора дето са се изтъпанили да обясняват как няма нужда от феминизъм нито веднъж не са говорили с жертва на насилие, нито пък с майките си, очевидно, за да се поинтересуват как точно е изглеждат света до съвсем скоро (нито пък са гледали български филми, посещавали са български села или са поразгледали малко статистика за количеството жени и деца, които са бити и пребивани годишно под безразличното око на околните.

    Феминизмът като дефиниция се свежда до равноправие, но ние все още не сме там.
    Може да се спори, че има крайности и то чудовищни от хора, които се идентифицират като феминисти.
    Но честно казано, някак не мога да разбера защо изобщо го повдигаш, при положение, че това е толкова далеч от родна почва, че не ми се говори.

    Ако някой държи да спори, препоръчвам да си пусне “тишината в спалнята”. Ако все още не разбира какво казвам, да помоли някое другарче да му го обясни.

  49. И само да илюстрирам: http://thesocietypages.org/soc.....eans-anal/

  50. На мен пък ми става невероятно смешно, когато с финт избягваш всеки един въпрос, поставен в в статията – даже не споменаваш нищо, свързано с темата на насилието над жените в мюсюлманските емигрантски общества – и се скриеш в общи приказки и финишираш с отговор от типа “А вие що биете негрите?”.

    На мен това ми се струва смешно и жалко. А на теб?

    P.S. като се замисля, “А вие що биете негрите?” винаги е бил, е, и ще бъде, в различни вариации, отговорът на левите псевдо-либерали на всякакви неудобни за тях въпроси.

  51. Лонги, ти сериозно ли?
    Значи аз трябва сега да седна да ти се обяснявам и отчитам какво съм свършила, за да реша проблемите в Близкия Изток ли?
    Извинявай, ама ти сакат ли си, че не можеш да потърсиш феминистките организации, които се занимават с това, да потърсиш сайтовете, видеоблоговете и пр. на източни блогъри, феминисти, философи, автори, журналисти и пр.?

    Ти прехвърляш отговорността от това ти да го потърсиш в това аз да ти го кажа.
    Аз линковете съм ги дала (във Феминисткия блог), често линкваме и коментираме такива теми (например когато пуснахме темата за годишното “изправително изнасилване”, което се случва в Африка, темата беше значително игнорирана, а когато Муша-Буша пусна темата със снимките на заливаните с киселина жени от арабските държави, я обвиниха в популизъм).

    И когато писахме за режисьорката от Иран заплашвана със смърт и която отчаяно се опитваха да й издействат политичесо убежише, защото искаха да я убият.
    Тогава пак нямаше никакъв интерес.

    Всеки пише за това, което го вълнува и не всеки има възможността, времето или пък големината на личността, за да посвети живота си в личното решаване на проблемите на целия свят. Много хора вярват, че първо трябва да разчистят собствената си кочина, преди да тръгнат да чистят останалата.

    Разбира се, има и следният момент. Американците вече не ги знам колко точно милиона са, но значително превъзхождат жените, които са достатъчно образовани и смели, че да застанат пред камерата/блога/страницата и да разказват какво се случва, как минават всекидневните им битки и техните победи и загуби.
    Това не означава, че ги няма, а че който търси намира.

    Не е моя отговорността да трябва да оправдавам останалите хора, които се идентифицират като феминисти, но и що за отношение е да държиш сметка, все едно пък се споделя кошерен разум?

    Да го обясня така:
    аз се идентифицирам като еколог (ходя, чистя, събирам разделно, внимавам какво ям, какво и къде изхвърлям, правя каквото мога, за да не вредя излишно)
    идентифицирам се и като жена (обличам се с по-скоро женски, отколкото андрогенни дрехи, подстригвам се по-скоро женски, нося аксесоари и бижута и пр.)
    идентифицирам се също така и като хуманист (нужно ли е изобщо да обяснявам?) и това се отразява предимно в начина, по който третирам околните, третирам себе си и нещата, които правя, в които вярвам и така нататък.

    Защо смяташ, че феминистите са ти някак длъжни да ти дават отчет, защо смятат, че за тях лично, някои теми и битки са по-важни, по-възможни и по-близки от други, при положение, че от човек, до човек, разликата е по-голяма в една група, отколкото между две групи като цяло?

    Каква е логиката зад думите ти и каква ти е аргументацията?

    В БГ пространството има няколко идентифициращи себе си феминисти (Жилов, Петя Грейди, Сладък Живот, Дения, аз, намират се и още, но списъкът ще стане солиден, ако ги включа всичките) и ако огледаш блоговете, ще видиш доста различни теми зачекнати.
    От теми като игри, компютри, изкуство и анимация, през книги, злободневно, политически дискусии, как е било едно време и как е сега, детайли от ежедневието, стереотипи и практики, през секс, секс, секс, взаимоотношения, още секс и пак секс, премине се през просто мнението на един човек относно различни моменти от живота му, които са по случайност и такива на човек идентифицираш се като феминист и се завърши с мен, което е абсолютно същото, както в случая с Дения.
    Е, има го и Феминисткия блог, който обаче е Феминизъм 101 и малко не влиза в графиката.

    Е?

Leave a Reply

Задължителните полета имат *